Vragen van het lid Hachchi (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over
het bericht «Sluis op losse schroeven» (ingezonden 18 maart 2015).
Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 8 april 2015)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Sluis op losse schroeven»?1
Antwoord 1
Ja, ik heb kennisgenomen van het bericht.
Vraag 2
Hoe heeft de situatie kunnen ontstaan dat er – volgens de berichtgeving – voor bouwbedrijven
te complexe opdrachten voor het broodnodig opknappen van sluizen door Rijkswaterstaat
op tafel zijn gelegd, waarvan deze bouwbedrijven de risico’s niet durven te nemen?
Hoe verklaart u anders de geringe interesse van bouwbedrijven in dit soort opdrachten,
zoals het opknappen van de keersluis in Limmel, de zeetoegang in IJmuiden en de Beatrixsluizen?
Antwoord 2
Voor het project Keersluis Limmel hebben zich negen consortia gemeld, waaronder een
aantal internationale bedrijven. Voor het project Zeetoegang IJmond waren dat er vijf
en voor het project Derde Kolk Beatrixsluis hebben zich drie gegadigden gemeld. Ik
kan dit geen geringe interesse noemen, ook al moet ik constateren dat zich voor het
project Derde Kolk Beatrixsluis één à twee minder gegadigden hebben gemeld, dan verwacht.
Er is voldoende belangstelling maar bedrijven maken meer dan voorheen keuzes waar
men wel en waar men niet op inschrijft.
Vraag 3
Kunt u aangeven waarom er bij zulke, voor de economische ontwikkeling van Nederland
cruciale projecten, niet aan de voorkant in overleg is getreden met brancheorganisatie
Bouwend Nederland, teneinde een goede inschatting te maken van welke risico’s voor
bouwbedrijven aanvaardbaar zijn en welke niet?
Antwoord 3
Er vindt periodiek overleg plaats met Bouwend Nederland. Speciaal voor het Sluizenprogramma
is er een Sluizenplatform waar naast Bouwend Nederland en de waterbouwers, ook de
belangenvereniging van ingenieursbureaus en installateurs zitting in hebben. Ook zijn
er gesprekken tussen Rijkswaterstaat en bouwbedrijven om over trends en beleid van
gedachten te wisselen.
Vraag 4
Bent u voornemens om tot uitstel van projecten over te gaan, wanneer blijkt dat met
het sleutelen aan voorwaarden, volgorde en planning van projecten, de risico’s die
bouwbedrijven nu zien niet afdoende kunnen worden weggenomen?
Antwoord 4
Vooralsnog ben ik hier niet voornemens toe. Op dit moment biedt het bespreken van
de aanbestedingsplanning en het zoeken met de markt naar mogelijkheden om de tenderkosten-
en capaciteit voor gegadigden te beperken, voldoende mogelijkheden om de interesse
van de markt voor de sluizenprojecten te behouden.
Vraag 5
Kunt u aangeven wat de gevolgen zouden zijn van eventueel uitstel voor de Nederlandse
economische ambities, als het gaat om bijvoorbeeld de Amsterdamse haven en binnenvaartsector?
Antwoord 5
Omdat ik niet voornemens ben om deze projecten te vertragen, zijn hier geen economische
consequenties van te verwachten.
Vraag 6
Welke actie gaat u ondernemen om een dergelijke situatie (zie onder 1) bij de tweede
sluis bij Eefde, de zeetoegang bij Terneuzen en de grote renovatie van de Afsluitdijk,
te voorkomen?
Antwoord 6
Om de interesse van de markt voor de komende aanbestedingen te behouden, verkent Rijkswaterstaat
met de markt welke exacte elementen nu de keuze van bouwbedrijven beïnvloeden om voor
een bepaald werk te kiezen. Uit de verschillende gesprekken met diverse partijen blijkt
dat het gaat om zaken die te maken hebben tenderkosten en tendercapaciteit. Rijkswaterstaat
beziet de mogelijkheden om wijzigingen aan te brengen in het aanbestedingsproces om
tenderkosten en -capaciteit te beperken en daarmee de interesse van marktpartijen
te bevorderen.
Vraag 7
Kunt u een inschatting geven van de hoogte van de kosten die er mee gemoeid zijn wanneer
er vertraging optreedt in (delen van) het programma bedoeld om cruciale zeesluizen
op te knappen? Kunt u deze inschatting geven voor elke specifieke opdracht die nu
in de gevarenzone schijnt te verkeren, te weten het opknappen van de keersluis in
Limmel, de zeetoegang in IJmuiden en de Beatrixsluizen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Deze drie projecten zitten niet in de gevarenzone. Het project keersluis Limmel is
reeds gegund en bij het project Zeetoegang IJmond en het project Derde Kolk Beatrixsluis
loopt de aanbesteding reeds.
X Noot
1«Sluis op losse schroeven», De Telegraaf, 17 maart 2015.