Vragen van de leden Visser en Tellegen (beiden VVD) aan de Ministers van Veiligheid
en Justitie en van Infrastructuur en Milieu over verkeershufters die minder vaak worden
gepakt (ingezonden 27 februari 2015).
Mededeling van Minister Steur (Veiligheid en Justitie) mede namens de Minister van
Infrastructuur en Milieu (ontvangen 25 maart 2015)
Vraag 1
Kent u het bericht «Verkeershufters worden minder vaak gepakt»?1
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de flinke daling in het aantal staande aanhoudingen na overtredingen
in het verkeer sinds 2007? Kunt u een verklaring geven voor deze significante dalingen
van de staande aanhoudingen? Is er sprake van minder capaciteit, of zijn er minder
overtredingen of zijn er andere oorzaken?
Vraag 3
Hoe moet deze daling worden bezien in het kader van de verkeersveiligheid? Hoe beoordeelt
u deze daling in het licht van de gepercipieerde pakkans? Wat is nu de gepercipieerde
pakkans? Zijn hier doelstellingen op geformuleerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Klopt het dat niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder
en er dus ook geen punt op het rijbewijs bijgeschreven kan worden als er bekeurd is
op het kenteken? Zo ja, deelt u dan de mening dat een daling in het aantal staande
aanhoudingen niet gunstig is voor de effectiviteit van maatregelen als het beginnersrijbewijs
en de recidiveregeling? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen zijn en worden
er getroffen teneinde de effectiviteit van deze maatregelen te vergroten?
Vraag 5
Hoe verhoudt de effectiviteit van de recent ingevoerde hufteraanpak zich tot de afnemende
staande aanhoudingen? Zijn staande aanhoudingen noodzakelijk voor het vergroten van
de pakkans en daarmee de effectiviteit van de hufteraanpak? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Wanneer zijn de resultaten van het experiment met weginspecteurs van Rijkswaterstaat
die de status van Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) hebben gekregen bekend? Bent
u bereid te kijken of en in hoeverre dit kan bijdragen aan de vergroting van de gepercipieerde
pakkans dan wel het vergroten van het aantal staande aanhoudingen ten behoeve van
de verkeersveiligheid?
Vraag 7
Wordt het aantal staande aanhoudingen door de politie vooral uitgevoerd op provinciale
en gemeentelijke wegen? Hoe wordt de verkeersveiligheid betrokken in de afweging van
de politie-inzet ten behoeve van de staande aanhoudingen?
Vraag 8
Is de maatregeleffectiviteit en het effect op de gepercipieerde pakkans van het staande
houden en het houden van een goed gesprek onderzocht? Zo ja, hoe verhoudt zich dat
met bijvoorbeeld het krijgen van een boete na te zijn gepakt door een flitscamera
dan wel bij een trajectcontrole? Zo nee, waarom is dan besloten het aantal staande
aanhoudingen te verminderen?
Vraag 9
Op welke overtredingen handhaaft de politie bij het toezicht op de weg nu hoofdzakelijk
in het kader van de verkeersveiligheid? Op welke wijze doet zij dit? Beschikt de politie
hiervoor over genoeg specialistische kennis, expertise en materieel? Wie bepaalt de
prioritering van de te handhaven overtredingen in het verkeer
Vraag 10
Naar aanleiding van het artikel «Trajectcontrole staat niet aan»2: klopt het dat door verouderde systemen twee derde van de trajectcontroles uit staat?
Zo ja, wanneer worden deze uiterlijk vervangen? Wat betekent het uitstaan van die
trajectcontroles voor de verkeersveiligheid op die trajecten? Hoe wordt in deze overgangsfase
op die trajecten de verkeersveiligheid gehandhaafd?
Vraag 11
Kunt u aangeven op grond van welke criteria trajectcontroles worden opgeheven, zoals
nu gebeurd op de A12 bij Woerden en de Zeelandtunnel? Worden de komende periode nog
meer trajectcontroles opgeheven? Kunt u aangeven op welke trajecten trajectcontroles
worden ingezet ten behoeve van de handhaving van milieuregels?
Mededeling
Hierbij bericht ik u, mede namens de Minister van Infrastructuur en Milieu, dat de
schriftelijke vragen van de leden Visser en Tellegen (beiden VVD) over verkeershufters
die minder vaak worden gepakt (ingezonden 27 februari 2015) niet binnen de gebruikelijke
termijn kunnen worden beantwoord, aangezien nog niet alle benodigde informatie ontvangen
is.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
X Noot
2Telegraaf, 25 februari 2015