Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat zorginstelling Thebe een eigen televisiekanaal opricht (ingezonden 26 februari 2015).

Antwoord van Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 19 maart 2015).

Vraag 1 t/m 6

Heeft u met uw wenkbrauwen gefronst toen u het voornemen van zorginstelling Thebe zag om met een eigen televisiekanaal te beginnen? Kunt u uw antwoord toelichten?1 2

Denkt u dat bewoners en cliënten van Thebe behoefte hebben aan een televisiekanaal, of denkt u dat ze eigenlijk liever wat extra handen aan het bed willen zien? Kunt u uw antwoord toelichten?

Welke programma’s gaat Thebe maken en uitzenden? Is er behoefte-onderzoek gedaan naar deze programma’s en uitzendingen?

Wat gaat de televisiezender Thebe kosten? Vindt u dit een zinnige besteding van geld dat eigenlijk is bedoeld voor het verlenen van zorg? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vindt u het uit te leggen aan de 2.000 ontslagen medewerkers, de 6.700 cliënten die hun vaste medewerker verloren en de tal van gedupeerde gemeenten, dat Thebe blijkbaar wel geld heeft voor een prestigeproject, zoals een eigen televisiezender? Kunt u uw antwoord toelichten?

Heeft u de indruk dat de bestuurders en toezichthouders van Thebe de juiste prioriteiten stellen wanneer zij in tijden van enorme veranderingen en bezuinigingen in de ouderenzorg voorstellen om met een eigen televisiekanaal te komen? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 1 t/m 6

Er is geen sprake van het oprichten van een televisiekanaal.

Thebe (Holding BV) heeft het voornemen om een videobulletin voor hun bewoners en medewerkers op te zetten. Thebe doet op dit moment ervaring op met dit videobulletin door middel van een proef. Het videobulletin heeft tot doel bewoners, familieleden en medewerkers van Thebe op een aansprekende en efficiënte manier te informeren over woon- en zorggerelateerde onderwerpen en verandering als gevolg van de transitie. Het videobulletin staat in dienst van de informatievoorziening aan bewoners, hun familieleden en medewerkers. Bewoners en cliënten worden als onderdeel van deze proef gevraagd naar hun ervaringen met het bulletin en of het bulletin voor hen toegevoegde waarde heeft.

Naar boven