Vragen van het lid Bashir (SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
over de kosten voor een nieuwe OV-Chipkaart (ingezonden 5 januari 2015).
Antwoord van Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 27 januari
2015).
Vraag 1
Klopt het dat Trans Link Systems (TLS) de prijs van een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart
die aangevraagd of vernieuwd wordt stiekem verhoogd heeft met € 3,00 onder het mom
van verwerkingskosten?1
Antwoord 1
Nee, over de prijsverhoging en de onderbouwing daarvan is transparant gecommuniceerd
onder andere vanaf begin 2014 via www.ov-chipkaart.nl.
Er zijn verschillende manieren om een persoonlijke OV-chipkaart aan te vragen, dat
kan via internet of via een papieren aanvraagformulier. Een persoonlijke OV-chipkaart
kost € 7,50 als die wordt besteld via internet op www.ov-chipkaart.nl. Bij een aanvraag via papier wordt er € 3,00 voor het verwerken van het formulier
in rekening gebracht boven de € 7,50 voor de kaart zelf. Dus afhankelijk van de manier
van aanvragen wordt een toeslag geheven.
De OV-bedrijven hebben deze verwerkingsbijdrage per 1 januari 2014 doorgevoerd. Dit
besluit is genomen in het Directeuren Overleg OV-chipkaart (DOC), het DOC bestaat
uit vertegenwoordigers van de directies van alle OV-bedrijven. Vervolgens is dit besluit
geagendeerd in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) van 16 januari 2014 en
daar is kennis genomen van dit besluit.
Vraag 2
Als de € 3,00 een bijdrage is voor de verwerkingskosten, waar is de € 7,50 die in
rekening wordt gebracht dan voor bestemd?
Antwoord 2
De prijs van € 7,50 van de OV-chipkaart is opgebouwd uit:
-
• Inkoopkosten (materiaal, chip, antenne);
-
• Productiekosten (o.a. opdruk, foto en geboortedatum);
-
• Distributiekosten voor zowel anonieme OV-chipkaarten als persoonlijke OV-chipkaarten;
-
• Beheer- en onderhoudskosten van diensten die geboden worden op de OV-chipkaart (zoals
automatisch opladen, verloren/gestolen melden, saldo terugvragen, adreswijzigingen
en het in de lucht houden van de website www.ov-chipkaart.nl).
Vraag 3
Heeft u toestemming gegeven voor deze prijsverhoging van bijna 50%? Zo ja, waarom?
Zo nee, wie heeft hier dan toestemming voor gegeven?
Antwoord 3
Nee, de prijsstelling van de kaart wordt bepaald door de vervoerders, het betreft
een adviesprijs en vervoerders en overheden kunnen afwijken van deze prijs. De verkoopprijs
van de chipkaart is geen OV-tarief, en wordt dus niet vastgesteld door overheden in
een tariefbesluit. De vervoerders hebben de verhoging en de onderbouwing hiervan aan
de orde gesteld in het NOVB van 16 januari 2014. Het NOVB heeft kennis genomen van
het besluit van de vervoerders.
Vraag 4
Kunt u uitgebreid onderbouwen waarom deze gigantische prijsverhoging volgens TLS gerechtvaardigd
is?
Antwoord 4
De vervoerders bepalen de adviesprijs van de OV-chipkaart, niet TLS.
Wanneer gebruik wordt gemaakt van het meest efficiënte distributiekanaal, via internet,
dan blijft de geadviseerde aanschafprijs van een persoonlijke OV-chipkaart ongewijzigd.
De vervoerders vinden dat, na de jaren van de introductie van de kaart, de verkoopprijs
niet meer aansluit bij de kostprijs van de kaart. Om de prijs van de kaart meer in
lijn te brengen met de werkelijke kosten van de service, hebben de vervoerders besloten
om een toeslag van 3 euro te heffen op kostenverhogende extra handelingen. De verwerking
van een aanvraag van een persoonlijke OV-chipkaart via een schriftelijk aanvraagformulier
zijn extra handelingen. De vervoerbedrijven achten het wenselijk om het verschil in
verwerkingskosten in de prijs tot uitdrukking te brengen en reizigers zoveel mogelijk
te stimuleren om gebruik te maken van het meest efficiënte distributiekanaal.
Vraag 5
Vindt u dat op deze manier het gebruik van Openbaar Vervoer aantrekkelijker wordt?
Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo nee, bent u bereid om in te grijpen en deze prijsverhoging
terug te draaien?
Antwoord 5
Voor de meeste reizigers verandert er niets. Voor houders van een persoonlijke OV-chipkaart
verandert er ook niets wanneer ze hun nieuwe OV-chipkaart via internet aanvragen.
Alleen mensen die ervoor kiezen via papier een persoonlijke OV-chipkaart aan te vragen
betalen € 3,– meer.
Het gebruik van het OV wordt natuurlijk niet aantrekkelijker door reizigers meer te
laten betalen. Maar ik vind de kostenverhoging voor de aanvraag voor een nieuwe OV-chipkaart
geen reden om in te grijpen omdat er een alternatief blijft waarbij reizigers niet
extra hoeven te betalen.