Vragen van de leden Schouw en Sjoerdsma (beiden D66) aan de Staatssecretaris van Veiligheid
en Justitie en de Minister van Buitenlandse Zaken over de uitzending van Bureau Buitenland
over foute regimes die Interpol misbruiken (ingezonden 3 december 2013).
Antwoord van Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 14 januari 2014)
Vraag 1
Bent u bekend met de uitzending van Bureau Buitenland waarin gesteld wordt dat erkende
vluchtelingen en mensenrechtenactivisten in Europa regelmatig op last van Interpol
worden opgepakt?1
Antwoord 1
Ik ben op de hoogte van de uitzending. Ik wijs erop dat Interpol een communicatiekanaal
beschikbaar stelt dat nationale politiediensten kunnen gebruiken om, al dan niet wereldwijd,
bekend te maken dat (bijvoorbeeld) een persoon wordt gezocht vanwege een verdenking
van het plegen van een strafbaar feit. Interpol geeft zelf dus geen bevel tot aanhouding.
Het is een organisatie die de samenwerking tussen politieorganisaties van landen en
de uitwisseling van politie-informatie bevordert. De organisatie heeft zelf geen bevoegdheden
in de aangesloten landen.
Vraag 2, 3 en 4
Worden er in Nederland personen opgepakt, enkel en alleen op last van Interpol-signaleringen?
Zo ja, hoe vaak is dit voorgekomen in 2012 en 2013? In welke mate betrof het erkende
vluchtelingen c.q. mensenrechtenactivisten?
In hoeverre zijn erkende vluchtelingen en mensenrechtenactivisten, die op last van
Interpol-signaleringen zijn opgepakt, door Nederland uitgeleverd aan de regimes die
hen willen vervolgen? Aan welke landen heeft uitlevering plaatsgevonden?
Welke mechanismen gebruikt Nederland teneinde de legitimiteit van Interpol-signaleringen
te controleren en op welke wijze wordt toezicht gehouden op de juistheid van die signaleringen
die in Nederland tot aanhoudingen van personen kunnen leiden?
Antwoord 2, 3 en 4
Een Interpolsignalering kan onder voorwaarden gelden als een verzoek om voorlopige
aanhouding in afwachting van een uitleveringsverzoek. Een voorwaarde is dat er een
uitleveringsverdrag geldt tussen Nederland en het signalerende land. Als daarvan sprake
is, wordt een signalering in het nationale opsporingsregister opgenomen tenzij er
contra-indicaties zijn. Contra-indicaties zijn bijvoorbeeld het feit dat de gezochte
persoon een vluchtelingenstatus heeft en/of het vermoeden dat de persoon in kwestie
zal worden vervolgd, gestraft of op andere wijze wordt getroffen in verband met zijn
godsdienstige, levensbeschouwelijke of politieke overtuiging. Deze toetsing wordt
bij elke signalering verricht, waarbij voor wat betreft de vluchtelingenstatus getoetst
kan worden aan Nederlandse gegevens. Mocht na een aanhouding blijken dat iemand een
door een buitenland verschafte vluchtelingenstatus heeft, dan volgt vrijlating.
Uitlevering van vluchtelingen en mensenrechtenactivisten die bescherming genieten
heeft zodoende niet plaatsgevonden en zal gelet op het voorgaande ook nimmer worden
toegestaan.
Uit de systemen van de politie kan niet worden afgeleid hoeveel of welke aanhoudingen
hebben plaatsgevonden naar aanleiding van een Interpolsignalering.
Vraag 5
In hoeverre zijn de Nederlandse politie, het Openbaar Ministerie en de Ministeries
van Buitenlandse zaken en van Veiligheid en Justitie betrokken bij, dan wel geïnformeerd
voorafgaande aan, een aanhouding door Interpol van personen op Nederlands grondgebied?
Antwoord 5
Interpol houdt zelf geen mensen aan. De aanhouding op Nederlands grondgebied wordt
altijd door de Nederlandse politie of marechaussee verricht met inachtneming van de
Nederlandse wet- en regelgeving.
Vraag 6
Op welke wijze controleert de Europese Unie de legitimiteit van Interpol-signaleringen?
Antwoord 6
De Europese Unie heeft geen rol in dit verband.
Vraag 7
Bent u bereid in Europees verband stappen te ondernemen teneinde misbruik van Interpol-signaleringen
tegen te gaan? Zo ja, kunt u aangeven welke acties u op welke termijn gaat uitvoeren?
Antwoord 7
In die gevallen waarin misbruik wordt gemaakt van het Interpol-kanaal, biedt Interpol
zelf de mogelijkheid hiertegen op te treden. De Interpol-constitutie staat immers
niet toe dat een signalering in de databanken wordt opgenomen indien deze op politieke
gronden is uitgevaardigd. Op het moment dat Interpol strijdigheid met de Interpol-constitutie
gewaar wordt, wordt de signalering door Interpol verwijderd. Daarnaast blijft Nederland
per signalering een eigen toetsing verrichten zoals beschreven in mijn antwoord op
vragen 2, 3 en 4. Ik zie hierbij geen rol voor de EU. Ik verwijs verder naar de reactie
op het rapport van Fair Trials International over dit onderwerp, die ik zoals toegezegd
aan uw Kamer zal zenden.2
X Noot
2Toegezegd door de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie tijdens het AO JBZ-Raad
van 4 december 2013.