Vragen van het lid Kuiken (PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over
het Duitse voornemen om een wegenvignet voor personenauto’s in te voeren (ingezonden
28 november 2013).
Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
mede namens de Minister van Buitenlandse Zaken (ontvangen 6 december 2013).
Vraag 1
Bent u bekend met het voornemen van de partijen die onderhandelen over een nieuwe
Duitse regeringscoalitie om in Duitsland een tolvignet in te voeren voor buitenlandse
personenauto’s?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met het voornemen een vignet voor personenvoertuigen in te voeren.
Het voornemen is nog niet concreet uitgewerkt. Zo is nog niet bekend op welke wegen
het zal gaan gelden.
Vraag 2
Maakt u zich ook zorgen over de implicaties van het Duitse voornemen een tolvignet
in te voeren voor de inwoners van de grensstreken met Duitsland en bent u bekend met
wat deze gevolgen zijn?
Antwoord 2
Zolang er geen concrete plannen zijn van de Duitse regering, kan ik de gevolgen voor
Nederland niet beoordelen. Uitgangspunt is echter dat deze niet discriminatoir of
onevenredig mogen uitpakken voor buitenlandse gebruikers van het Duitse wegennet.
Ook de Europese Commissie zal nauwgezet kijken naar nieuwe plannen.
Vraag 3
Bestaat er inzicht in de economische schade die Nederland zal ondervinden indien Duitsland
een tolvignet invoert?
Antwoord 3
Nee. Vooralsnog is alleen bekend dat voor het vignet is gekeken naar het voorbeeld
in Oostenrijk. Daarbij is een bedrag van ca. 100,– euro per jaar genoemd. Oostenrijk
kent vignetten van 10 dagen, twee maanden en 1 jaar. Een vignet van kortere duur zal
evenredig minder moeten kosten.
Vraag 4
Bent u van mening dat er nog een level playing field bestaat als Duitsland een tolvignet
invoert?
Antwoord 4
Een level playing field zal een aandachtspunt worden voor de kleine bedrijfsvoertuigen
die over de grens gebruikt worden om diensten aan te bieden en die niet reeds de LKW-Maut
betalen.
Elk land heeft evenwel het recht om op zijn eigen grondgebied te bepalen welke beprijzingsmaatregelen
worden ingevoerd. Ook Duitsland heeft dat recht. Hierbij staan de Europese uitgangspunten
van non-discriminatie en evenredigheid voorop.
Vraag 5
Kunt u de uitspraak van de Europese Commissie, dat er in geval van een Duits tolvignet
geen sprake is van discriminatie van niet-Duitsers, nader duiden en vergelijken met
een eerdere uitspraak van de Europese commissie over het Belgische voornemen om een
tolvignet in te voeren?
Antwoord 5
Binnen Europa geldt dat niet gediscrimineerd mag worden tussen eigen inwoners en inwoners
van de overige EU-lidstaten. De Europese Commissie heeft recentelijk aangegeven het
niet als discriminatie te zien, dat een beprijzingsinstrument voor alle voertuigen
geldt (dus zowel buitenlanders als inwoners), maar dat de eigen inwoners bij de verkeersbelasting
daarbij worden gecompenseerd.
In overleg over het Belgische voornemen een wegenvignet in te voeren, heeft de Europese
Commissie eerder, in oktober 2012, opmerkingen gemaakt over de concept-architectuur
voor het Belgische wegenvignet. Ten eerste mag het vignet niet zien op het volledige
wegennet, vrije doorgang moet mogelijk blijven. Ten tweede moeten ook eigen inwoners
kunnen bepalen of ze op een tolweg rijden, en zo ja, van welke duur hun vignet moet
zijn. Er mag dus niet automatisch een jaarvignet worden opgelegd aan de eigen inwoners.
Naar verwachting zal bij de uitwerking van het Duitse plan ook met deze kanttekeningen
rekening moeten worden gehouden.
Vraag 6
Heeft u contact gehad met uw Duitse collega over de gevolgen voor Nederland van de
invoering van een Duits wegenvignet voor personenauto’s? Zo ja, wat waren de uitkomsten
van dit overleg? Zo nee, bent u voornemens deze kwestie alsnog te bespreken met uw
Duitse collega alvorens de Duitse kabinetsformatie wordt afgerond?
Antwoord 6
Ik heb contact gehad met mijn Duitse collega dhr. Ramsauer, Bondsminister van Verkeer,
Bouw en Stadsontwikkeling. Ik heb dhr. Ramsauer verzocht om een overleg om deze ontwikkeling
te bespreken en heb de Nederlandse zorgen overgebracht.