Vragen van het lid Sjoerdsma (D66) aan de minister van Buitenlandse Zaken over de
Duitse plannen om tol te heffen op buitenlandse auto’s (ingezonden 13 november 2013).
Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
mede namens de minister van Buitenlandse Zaken (ontvangen 29 november 2013)
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat het Duitse ministerie van Verkeer voornemens
is om buitenlanders tol te laten betalen voor het gebruik van het Duitse wegennet?1
Antwoord 1
Het is niet mogelijk binnen de Europese Unie om enkel buitenlanders tol te laten betalen.
Een tol zal zowel voor inwoners als bezoekers van Duitsland moeten gelden. Wel heeft
de Europese Commissie onlangs laten weten, dat het daarbij toegestaan is de wegenbelasting
voor eigen inwoners te verlagen. Er is nog geen concreet plan van de Duitse regering
om een tol in te voeren. Ik zal vanzelfsprekend goed kijken naar de uitwerking van
een dergelijk plan, aangezien dit ook gevolgen zal hebben voor de Nederlandse gebruikers
van de Duitse wegen.
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de gevolgen die dit voornemen heeft voor Nederlanders, en specifiek
voor Nederlanders in het grensgebied, die gebruik maken van het Duitse wegennet?
Antwoord 2
Zolang er geen concrete plannen zijn van de Duitse regering, kan ik de gevolgen voor
Nederland niet beoordelen. Uitgangspunt is echter dat deze niet discriminatoir of
onevenredig mogen uitpakken voor buitenlandse gebruikers van het Duitse wegennet.
Ook de Europese Commissie zal nauwgezet kijken naar nieuwe plannen.
Vraag 3
Heeft u contact gehad met uw ambtgenoot over deze plannen om te zorgen dat automobilisten
– met name grensbewoners – niet disproportioneel getroffen zullen worden?
Antwoord 3
Ik heb contact gehad met mijn Duitse collega dhr. Ramsauer, Bondsminister van Verkeer,
Bouw en Stadsontwikkeling. Ik heb dhr. Ramsauer verzocht om een overleg om deze ontwikkeling
te bespreken en heb de Nederlandse zorgen overgebracht.
Vraag 4
Zijn er momenteel internationale afspraken, in bilateraal, Europees of op een andere
manier vastgelegd, die met deze plannen te maken hebben?
Antwoord 4
Elk land heeft het recht om op zijn eigen grondgebied te bepalen welke beprijzingsmaatregelen
worden ingevoerd. De Europese Commissie heeft voor vignetten op 14 mei 2012 een mededeling
uitgezonden. Hierover is uw kamer bij brief van 25 juni 2012 geïnformeerd (Kamerstuk
22 112, nr. 433). Deze mededeling is niet bindend, maar indien eventuele plannen conform de uitgangspunten
in de mededeling worden opgesteld, is te verwachten dat de Europese Commissie de plannen
zal beoordelen als zijnde conform de Europese regels van evenredigheid en non-discriminatie.
Indien gekozen wordt voor een kilometerheffing voor personenvoertuigen, dan zal deze
moeten voldoen aan de EETS-richtlijn (European Electronic Toll Service). Duitsland
is al bekend met deze richtlijn, nu reeds jaren de LKW-Maut (de kilometerheffing voor
zware vrachtvoertuigen) in Duitsland wordt geheven.
Vraag 5
Zijn er naast Duitsland nog andere Europese landen met plannen voor het invoeren van
tolpoorten, kentekencamera’s, vignetten, milieustickers en/of brandstofaccijns? Wat
is de huidige situatie?
Antwoord 5
De meeste landen binnen Europa kennen een vorm voor beprijzing. Dit varieert van vignet
tot kilometerheffing tot tol voor bepaalde infrastructuur en kan van toepassing zijn
op personenvervoer en/of vrachtvervoer. De precieze opzet hangt van het desbetreffende
land af. De meest recente maatregel op dit gebied is de kilometerheffing, die op 1 juli
2013 in Hongarije is ingevoerd.
Frankrijk en Engeland zijn voornemens nieuwe beprijzingssystemen voor vracht te introduceren:
-
– In Frankrijk zou per 1 januari 2014 de ECO-tax worden ingevoerd. Een kilometerheffing
voor vrachtwagens boven de 12 ton voor de nationale wegen die niet reeds concessie
tolwegen zijn (8.500km). Het betreft ca. 10.000 km nationale wegen en 5.000 km regionale
wegen, dit laatste om sluipverkeer tegen te gaan. De Franse overheid heeft recent
de invoering van de Ecotax uitgesteld tot onbepaalde tijd in verband met protesten
in Bretagne.
-
– In Engeland zal met ingang van 1 april 2014 een vignet gelden voor vrachtvervoer boven
de 12 ton.
Vraag 6
Bent u bereid om de Kamer op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van deze plannen?
Antwoord 6
Wanneer er concrete plannen voorliggen van de Duitse regering, zal ik de Kamer hierover
informeren.
X Noot
1De Volkskrant, 06 november 2013, «Duitsland werkt tolplannen uit»