Vragen van de leden Van Veldhoven (D66), Dik-Faber (ChristenUnie), De Rouwe (CDA)
en Van Tongeren (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
over het bericht dat NS stations overslaat bij vertraging (ingezonden 18 oktober 2013).
Mededeling van Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 5 november
2013).
Vraag 1
Kunt u een overzicht geven van het aantal keren dat stations zijn overgeslagen, per
jaar voor de periode 2010, 2011, 2012 en het lopende jaar 2013? Kunt u per jaar aangeven
welke stations vaker dan twee keer zijn overgeslagen en welke stations het vaakst
werden overgeslagen? Kunt u hierbij uitsplitsen wat de reden was voor het overslaan
van het station? Hoe vaak kwam dit door een calamiteit (een ongeluk), om logistieke
redenen (het inlopen van vertraging) of gebeurde dit per ongeluk?
Vraag 2
Herinnert u zich de antwoorden van uw voorganger op de eerdere vragen1 over het overslaan van stations waarin zij stelt dat bij NS buiten het traject Arnhem–Nijmegen
verder geen gevallen bekend zijn waar regelmatig stations worden overgeslagen? Hoe
verhouden deze antwoorden zich tot het recente bericht dat ook vele andere stations
regelmatig worden overgeslagen?2
Vraag 3
Klopt het dat stations worden overgeslagen zonder dat reizigers vooraf worden geïnformeerd,
waardoor ze niet kunnen uitstappen bij een eerder station en wachten op de volgende
trein, maar worden gedwongen hun bestemming voorbij te reizen en weer terug te reizen
met als gevolg een grotere vertraging? Klopt het dat reizigers hierdoor extra reiskosten
moeten maken, bijvoorbeeld daar waar zij te maken krijgen met OV-chipkaartpoortjes
in twee richtingen? Deelt u de mening dat deze situaties zeer ongewenst zijn en heeft
u de NS hierop al aangesproken?
Vraag 4
Krijgen visueel of fysiek beperkten op het station of in de trein altijd extra informatie
en, waar nodig, extra hulp van de conducteur wanneer een trein een station overslaat?
Als dat nog niet het geval is, wanneer wordt dat geregeld?
Vraag 5
Is het willekeur of zijn er normen bij de NS om tot een besluit tot doorrijden te
komen, en zo ja, welke?
Vraag 6
Kunt u aangeven voor welke stations er een standaard bijsturingsscenario van ProRail
en NS is om deze bij verstoringen over te slaan?
Vraag 7
Deelt u de mening dat, als er sprake is van een standaard scenario voor bijsturing
om een station over te slaan en dit regelmatig gebeurt, er in feite sprake is van
een overbelastingssituatie waarbij er wettelijk de plicht geldt een overbelastverklaring
af te geven? Waarom is voor deze situaties nog geen overbelastverklaring afgegeven?
Vraag 8
Bij hoeveel keer overslaan van een station is voor u en/of voor ProRail wel een dusdanige
grens bereikt dat er een overbelastverklaring moet worden afgegeven? Deelt u de mening
dat dit voor Arnhem-Nijmegen zeker het geval is aangezien het overslaan van stations
nu al een paar jaar regelmatig voor komt op deze lijn?
Vraag 9
In hoeverre weegt dispunctualiteit door het overslaan van stations op tegen de gewonnen
punctualiteit door het inlopen van vertraging? Is het inderdaad zo dat alleen naar
dit middel wordt gegrepen als de vertraging al zo aanzienlijk is dat op geen enkele
wijze de punctualiteit gehaald wordt? Kunt u dus garanderen dat geen enkele trein
die een station oversloeg, is geregistreerd als op tijd?
Vraag 10
Klopt het dat het voorbijrijden van kleine stations niet terug te vinden is in de
treinpunctualiteit en de reizigerspunctualiteit omdat deze alleen wordt gemeten op
een beperkt aantal vervoersknopen? Deelt u de mening dat deze indicatoren daarmee
in feite een prikkel voor NS zijn om stations over te slaan om beter te scoren op
punctualiteit?
Vraag 11
Bent u bereid in de nieuwe concessie voor het vervoer over het Hoofdrailnet een outputindicator
op te nemen waarbij het overslaan van stations tot het uiterste minimum wordt beperkt
en geen standaard bijsturingsmaatregel meer is?
Vraag 12
Welke maatregelen gaat u voorts nemen om te voorkomen dat in de toekomst nog stations
worden overgeslagen?
Mededeling
Onlangs ontving ik 12 schriftelijke vragen van de leden Van Veldhoven (D66), Dik-Faber
(ChristenUnie), De Rouwe (CDA) en Van Tongeren (GroenLinks) over het bericht dat NS
stations overslaat bij vertraging (ingezonden 18 oktober 2013).
Genoemde leden vragen onder meer naar gedetailleerde cijfers over de afgelopen jaren.
Ik heb NS om die gegevens gevraagd. Dit kost meer tijd om te leveren. Zodra ik deze
gegevens binnen krijg zal ik uw Kamer zo spoedig mogelijk mijn antwoorden sturen.
X Noot
1Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2010–2012, nr. 295
X Noot
2Nos.nl, 11 oktober 2013