Vragen van de leden Paulus Jansen (SP), De Rouwe (CDA) en Hoogland (PvdA) aan de staatssecretaris
van Infrastructuur en Milieu over het meenemen van de fiets in de Fyra en de Thalys
(ingezonden 27 september 2013).
Antwoord van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 28 oktober
2013)
Vraag 1
Klopt het dat in de Fyra-treinstellen die rijden tussen Rotterdam en Breda en tussen
Den Haag en Brussel, en in de Thalys die rijdt tussen Amsterdam en Parijs, geen fietsen
meegenomen mogen worden, terwijl deze treinstellen wel beschikken over een geschikte
ruimte voor het vervoer van fietsen?
Antwoord 1
Fietsen kunnen in alle treinen worden meegenomen wanneer deze zijn gedemonteerd en
als handbagage kunnen worden beschouwd. Wanneer dit niet mogelijk is, dient een fiets
los vervoerd te worden. Los vervoer van fietsen over het klassieke spoor is mogelijk
wanneer de trein beschikt over een geschikte ruimte hiervoor. In de tijdelijke treindienst
naar Brussel («de Benelux-trein»), die over het klassieke spoor rijdt, is het daarom
toegestaan om fietsen los mee te nemen.
Voor het rijden over de hogesnelheidslijn gelden andere regels. Hier geldt een veiligheidsmanagementsysteem.
Dit systeem houdt in dat NS de met het hogesnelheidsvervoer samenhangende gevaren
en risico’s vaststelt en vervolgens bepaalt welke mitigerende maatregelen nodig zijn
om deze te beheersen.
In dit veiligheidsmanagementsysteem voor de hogesnelheidslijn is los vervoer van fietsen
niet opgenomen, ook niet in het geval dat treinstellen wel beschikken over een geschikte
ruimte voor het los vervoeren van fietsen.
Ondanks dat de treinstellen die rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda over de
hogesnelheidslijn beschikken over een geschikte ruimte, is het los vervoer van fietsen
in deze treinen hierdoor niet mogelijk.
De Thalys-treinen beschikken niet over een geschikte ruimte voor het los vervoeren
van fietsen.
Vraag 2
Wat is de reden dat er geen fietsen meegenomen kunnen worden bij deze treindiensten?
Antwoord 2
Zie beantwoording vraag 1. Fietsen kunnen in alle treinen worden meegenomen als deze
worden gedemonteerd en als handbagage kunnen worden beschouwd. Fietsen aan boord van
Thalys zijn bijvoorbeeld toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is
verpakt in een speciale fietshoes met maximale afmetingen van 1,20 bij 0,90 meter.
Vraag 3
Hoe is het ontbreken van fietsvoorzieningen te rijmen met artikel 5 van Verordening
(EG) 1371/2007, en met het feit dat in Frankrijk en Duitsland TGV- respectievelijk
ICE-treindiensten wél deze voorzieningen bieden?1
Antwoord 3
In artikel 5 van verordening (EG) 1371/2007 is opgenomen dat een mogelijkheid moet
bestaan om, eventueel tegen betaling, fietsen in de trein mee te nemen voor zover
deze fietsen makkelijk hanteerbaar zijn, dit geen nadelige invloed op de specifieke
spoorwegdienst heeft en het rollend materieel dit toelaat.
Voor de TGV, ICE en Thalys geldt dat vouwfietsen of gewone fietsen uitsluitend als
handbagage worden toegelaten mits het voorwiel wordt gedemonteerd en de fiets wordt
verpakt in een speciale fietshoes met maximale afmetingen van 1,20 bij 0,90 meter.
Ondanks dat de treinstellen die rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda over de
hogesnelheidslijn beschikken over een geschikte ruimte, is het los vervoer van fietsen
in deze treinen hierdoor niet mogelijk. Voor deze trajecten wordt momenteel onderzocht
of er aanpassingen kunnen worden gemaakt aan het veiligheidsmanagementsysteem waardoor
los vervoer van fietsen over de hogesnelheidslijn mogelijk wordt.
Vraag 4
Bent u bereid om u er voor in te zetten – en indien mogelijk ook af te dwingen – dat
op alle grensoverschrijdende treinverbindingen en op de binnenlandse Fyra-lijn op
de kortst mogelijke termijn fietsvervoer mogelijk wordt?
Antwoord 4
Zie beantwoording vraag 3. Voor de Intercity naar Brussel en de binnenlandse verbindingen
over de hogesnelheidslijn wordt momenteel onderzocht of er een oplossing is om los
vervoer van fietsen mogelijk te maken.
X Noot
1Verordening (EG) nr. 1371/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober
2007 betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer