Vragen van het lid De Rouwe (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat er nauwelijks verkeer is voor de dure snelweg naar Almere. (ingezonden 31 juli 2014).

Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Minister van Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 26 augustus 2014).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht dat er nauwelijks verkeer is voor de dure snelweg naar Almere?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Kunt u aangeven waarom de bijgestelde prognoses geen aanleiding geven om de plannen tot wegverbreding bij te stellen, zowel ten aanzien van het traject van de A1, A6 als de A9?

Antwoord 2

Het besluit om de A1, de A6 en de A9 te verbreden is een weloverwogen besluit geweest, op basis van de best beschikbare informatie destijds en na veelvuldig overleg met de regio en uw Kamer. De regio Amsterdam is van groot economisch belang voor Nederland, met de een belangrijke logistieke functie (haven, Schiphol) en zakelijke dienstverlening voor een groot aantal topsectoren (waaronder de Creatieve Industrie en Life Sciences and Health). Verbetering van de bereikbaarheid is daarvoor essentieel. De meest actuele prognoses, waarin de vertraging in de groei door de crisis is meegenomen, laten een stijging zien van het aantal motorvoertuigen tot 130.400 per etmaal. In 2013 reden er 59.000 motorvoertuigen per etmaal over de A9 Gaasperdammerweg. Er is dus sprake van een forse, structurele toename (meer dan een verdubbeling) van het verkeer, dat in de toekomst (2020–2030) van de A9 Gaasperdammerweg gebruik gaat maken. De verbreding van de A9 blijft daarom noodzakelijk.

Vraag 3

  • a. Wat is de reden voor de bijstelling van de prognoses? Is dat vooral gebaseerd op de recente rapporten van het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Planbureau waaraan in het artikel gerefereerd wordt of speelt de vertraagde groei van Almere ook een rol? Indien dat laatste het geval is, in welke mate?

  • b. Als de vertraagde groei van Almere geen rol heeft gespeeld in de bijstelling van de prognoses, bent u dan bereid dat daarin alsnog mee te nemen en de Kamer daarvan in kennis te stellen?

Antwoord 3

  • a. Actualisatie van de verkeersmodellen gebeurt jaarlijks. Dit betreft het verwerken van genomen beleidsbesluiten in de modellen. Dit betreft besluiten als de verhoging van de BTW, maar vooral alle ruimtelijke besluiten, zoals nieuwe wegen, wegverbredingen en nieuwe bedrijventerrein en woningbouwlocaties. Besluitennaar aanleiding van verkenningen en planstudies worden altijd genomen op basis van de meest actuele prognoses, om zo de noodzakelijke maatregelen te kunnen bepalen. Na het definitieve, formele, besluit, zoals bijvoorbeeld een (gewijzigd) Tracébesluit, worden er geen geactualiseerde prognoses meer gemaakt.

    Dit jaar is in de verkeersmodellen het basisjaar aangepast van 2004 naar 2010. Hierdoor is de vertraging in de groei tijdens de crisis in de modellen meegenomen. Dat betekent dat de tragere ontwikkeling in de groei verwerkt is in de meest actuele prognose voor 2030. Voor meer informatie hierover verwijs ik naar het rapport van het PBL:

    http://www.pbl.nl/sites/default/files/cms/publicaties/PBL_2013_notitie-actualisatie-invoer-mobiliteitsmodellen_1285.pdf

    Kijkend naar de lange termijn (2040) laten de woningbehoefte prognoses voor Almere nog steeds de verwachte groei zien. Dit sluit ook aan bij de resultaten van het onderzoek naar de «Houdbaarheid Woningbehoefte prognoses Noordvleugel» (Kamerstuk 31 089, nr. 88) dat mede naar aanleiding van de motie De Rouwe (Kamerstuk 31 089, nr. 80) is uitgevoerd.

  • b. In de geactualiseerde prognoses is rekening gehouden met de meest actuele cijfers over de groei van Almere. Daarom is het niet noodzakelijk om nieuwe prognoses op te stellen.

    De groei van het verkeer hangt af van verschillende factoren, waaronder de groeicijfers van Almere. Maar andere factoren, zoals de economische groei en de keuzes in mobiliteit, zijn mede bepalend. Het tempo van de economische ontwikkeling bepaalt voor een groot deel de groei van meerdere sectoren, waaronder de bouw, de woningmarkt en in de ontwikkeling van arbeidsplaatsen op verschillende locaties. Die ontwikkelingen hebben weer consequenties voor verkeer en vervoer.

Vraag 4

Wat is de stand van zaken van planningen en prognoses van overige wegverbredingen? Kunt u daar een overzicht van geven?

Antwoord 4

Een overzicht van de projecten en hun planningen treft u aan in de voortgangsrapportages van de Tracéwetplichtige projecten, die periodiek aan de Kamer worden verstuurd. De laatste is 24 april jl. aan de Kamer verstuurd en betrof de periode juli-december 2013. De volgende rapportage zal in het MIRT projectenboek, als bijlage bij de begroting voor 2015, worden opgenomen.


X Noot
1

Dagblad Trouw dd. 30 juli 2014

Naar boven