Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 2340 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 2340 |
Per begin mei 2014 stonden er 751 vreemdelingenadvocaten bij de Raad voor Rechtsbijstand (verder: de Raad) ingeschreven.
Hoeveel gemeenschapsgeld heeft de vreemdelingenadvocatuur in 2013 ontvangen en hoe is dit bedrag opgebouwd? Hoeveel procedures zijn er met dit gemeenschapsgeld bekostigd en hoeveel vreemdelingen zijn hier in totaal mee geholpen?
De Raad heeft mij informatie verschaft over vier categorieën procedures, te weten vreemdelingenrecht, verblijf niet EU-burgers, verblijf gezinsleden en naturalisatie. Voor deze procedures tezamen is in 2013 naar aanleiding van 23.483 declaraties, ten aanzien van 15.503 unieke personen, na aftrek van (eventuele) proceskosten en de eigen bijdrage 19.619.000 Euro uitbetaald. Onderdelen waarop wordt vergoed zijn, indien van toepassing: basisvergoeding, reistijdvergoeding, reiskostenvergoeding, tolkkosten, vaste kostenvergoeding, BTW vergoeding alsmede overige vergoeding. De post basisvergoeding is daarbij het hoogste, te weten 17.755.021 Euro.
Hoe verhoudt deze bekostiging van de vreemdelingenadvocatuur zich met de bekostiging hiervan in andere Europese landen als Denemarken?
De gegevens waar ik over beschik heb ik als bijlage bij mijn brief van 20 mei 2014 (met kenmerk 480749) over de stelselvernieuwing gesubsidieerde rechtsbijstand aan uw Kamer gezonden. Deze gegevens zijn onderdeel van het rapport «Legal Aid in Europe: Nine Different Ways to Guarantee Access to Justice?». Dit rapport vergelijkt een aantal Europese landen op het terrein van rechtsbijstand in onder meer vreemdelingenzaken. Denemarken is daarbij niet onderzocht. Kortheidshalve verwijs ik naar dit rapport en mijn brief.
Aan hoeveel aan vreemdelingenzaken gerelateerde organisaties is in 2013 subsidie verstrekt, welke organisaties betreft dit en welke bedragen per organisatie betreft dit? Waar zijn deze subsidies precies voor gebruikt en hoe is de besteding hiervan verantwoord of gecontroleerd?
Er is aan verschillende vreemdelingenzaken gerelateerde organisaties subsidie toegekend1. In onderstaande tabel treft u een overzicht aan van de toegekende bedragen per organisatie. De subsidies zijn verstrekt:
– om vreemdelingen te ondersteunen bij hun asielaanvraag, gedurende de asielprocedure of bij hun verblijf in Nederland;
– om vreemdelingen te stimuleren en te ondersteunen bij hun terugkeer naar en herintegratie in het land van herkomst;
– voor de inhuur van tolk- en vertaaldiensten.
Subsidieontvanger |
Project |
Hoogte subsidie |
|
---|---|---|---|
1. |
IOM Nederland |
REAN (Return and Emigration of aliens from the Netherlands) Herintegratieregeling Terugkeer |
€ 6.600.000,00 € 1.500.000,00 |
Vrijwillige, duurzame terugkeer en herintegratie |
|||
2. |
Bridge to Better Foundation |
Plan B(etter) een Brug naar Beter |
€ 255.911,78 |
3. |
Stichting Dalmar |
Terugkeer naar Somalië met perspectief |
€ 100.174,00 |
4. |
IOM Nederland |
AVR ERS 1.1 (AVR ERS 2.0) |
€ 299.951,21 |
5. |
IOM Nederland |
AVR ERS 2 (AVR FC 3) |
€ 499.963,28 |
6. |
Stichting Maatwerk bij Terugkeer |
Duurzame Terugkeer op Maat 2.0 |
€ 588.000,00 |
7. |
Stichting Wereldwijd |
WereldTools op Maat 2 |
€ 205.876,49 |
8. |
Stichting Nieuwkomers en VluchtelingenWerk |
Blik op de toekomst |
€ 347.120,00 |
9. |
Stichting Federatie Opvang |
Safe Return |
€ 445.246,00 |
Terugkeerprojecten in het kader van alternatieven voor vreemdelingenbewaring |
|||
10 |
Stichting Kerk in Actie |
Uitloopperiode Transithuis |
€ 94.300,00 |
11 |
Stichting Maatwerk bij Terugkeer |
Futurama |
€ 898.927,10 |
12. |
Stichting OMZO |
Ze verdampen niet |
€ 154.883,00 |
13. |
SHIP Foundation |
Pilot Noord-Afrika en Midden-Oosten |
€ 209.593,89 |
14. |
VluchtelingenWerk Zuidvleugel |
Vrijwillige Duurzame Terugkeer Den Haag |
€ 109.924,00 |
EU-arbeidsmigratie |
|||
15. |
Stichting Barka |
Reconnection project for homeless Central and Eastern European migrants |
€ 337.260,00 |
Ondersteuning in en voorlichting over de asielprocedure en verblijf in Nederland |
|||
16. |
VluchtelingenWerk Nederland |
€ 5.200.000,00 |
|
17. |
Unicef |
Tell me |
€ 20.000,00 |
Overige |
|||
18. |
UAF |
Studentenbeurzen |
€ 47.000,00 |
19. |
The Hague Process |
Netwerk vergroting |
€ 50.000,00 |
De betrokken organisaties dienen over de verstrekte subsidie conform het Rijksbreed vastgesteld uniform subsidiekader verantwoording af te leggen door middel van het indienen van voortgangsrapportages en eindrapportages. In de meeste gevallen dient de eindrapportage ook te zijn voorzien van een accountantsverklaring. Daarnaast houden de Auditdienst Rijk en de Algemene Rekenkamer toezicht op de rechtmatige verstrekking van overheidsmiddelen.
Hoe verhouden de subsidiebedragen voor dit soort organisaties zich tot de uitgaven van andere Europese landen als Denemarken?
Ik beschik niet over deze gegevens van andere EU-lidstaten. Ook zijn deze niet beschikbaar via de bestaande gremia of portalen (zoals EuroStat). Overigens zou het wel beschikbaar zijn van de gevraagde gegevens niet betekenen dat enkel op basis daarvan een zinvolle vergelijking tussen staten kan worden gemaakt. Daarvoor loopt de organisatie van het vreemdelingenbeleid in de verschillende EU-lidstaten te zeer uiteen.
Hoe verhoudt het bovenstaande zich tot de noodzaak om procedurestapelen te voorkomen en om terugkeer en uitzetting van uitgeprocedeerden naar de landen van herkomst te bevorderen?
Het stapelen van procedures is onwenselijk. Om die reden heb ik diverse maatregelen getroffen die zijn omschreven in mijn brief van 22 mei 20122. Deze maatregelen zijn op 1 januari 2014 en 1 april 2014 in werking getreden en bestaan onder andere uit: het mee toetsen van humanitair reguliere gronden bij de eerste asiel- en eerste humanitair reguliere aanvraag, de eendagstoets bij de tweede en volgende asielaanvragen en bij de eerste en tweede en volgende humanitair reguliere aanvragen. Daarnaast omvat het pakket «maatregelen stroomlijnen toelatingsprocedures» ook de maatregel van gedifferentieerde vergoeding voor rechtsbijstand voor een tweede en volgende asiel- en humanitair reguliere aanvraag, en de maatregel van het zelf aanleveren van het medisch dossier door de vreemdeling. De subsidies die aan verschillende organisaties zijn verstrekt met het oog op terugkeer, hebben juist tot doel om de zelfstandige terugkeer van uitgeprocedeerden te stimuleren.
Het gaat hierbij om toegekende rijkssubsidies die een directe relatie hebben met de vreemdelingentaak die is belegd bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Eventuele subsidies die door andere ministeries zijn verstrekt, bijvoorbeeld in het kader van de integratieportefeuille, zijn hier niet in meegenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20132014-2340.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.