Vragen van het lid Smaling (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht «Sluiswachter keert terug in Zeeland» (ingezonden 16 april 2014).

Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 17 juni 2014). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2013–2014, nr. 2005

Vraag 1

Wat is er aan de hand met de noodstopvoorziening in de Grevelingensluis bij Bruinisse, de Roompotsluis op Neeltje Jans, de Bergsediepsluis bij Tholen en de Zandkreeksluis bij Kats, waardoor deze sluizen momenteel niet langer op afstand kunnen worden bestuurd?1

Antwoord 1

Bij een inspectie van Zandkreeksluis en Grevelingensluis zijn een aantal problemen geconstateerd:

  • De werking van de noodstopvoorziening kan onvoldoende geverifieerd worden door de bedienaar. Wanneer zich een gevaarlijke situatie zou voordoen, kan het daardoor gebeuren dat het falen van de noodstopvoorziening te laat door de bedienaar zou worden bemerkt. Deze oncontroleerbare situatie voldoet niet aan het principe dat «bij falen van een component, dit niet mag leiden tot een onveilige situatie». Overigens kan de bedienaar via camera beelden wel de werking van de noodstop verifiëren maar hij werd dus niet actief gealarmeerd mocht deze falen.

  • De noodstopvoorziening in de technische ruimten op de sluizen, een veiligheidsvoorziening voor (onderhouds-)medewerkers, voldeed niet aan de nieuwste veiligheidsvoorschriften.

  • Bij de inspectie is geconstateerd dat de noodstopvoorziening een storing kan veroorzaken met als gevolg dat de bediening van de sluizen gedurende langere tijd niet beschikbaar zou zijn.

  • Dezelfde problemen gelden ook voor de Roompot- en Bergsediepsluis. De reden hiervoor is dat hier dezelfde technische oplossing is gerealiseerd als bij de Zandkreek- en Grevelingensluis.

Om deze risico’s te beheersen worden gedurende de komende maanden aanpassingen doorgevoerd. Om de beschikbaarheid van de sluizen te continueren is tijdelijk overgegaan op bediening vanaf de sluiscomplexen. De bedieningstijden van de sluizen blijven daarbij ongewijzigd.

Vraag 2

Klopt het dat er de afgelopen periode incidenten zijn geweest met de op afstand bediende sluizen in Zeeland? Zo ja, kunt u hier een gespecificeerd overzicht van geven?

Antwoord 2

Het afgelopen jaar is er sprake geweest van enkele storingen in de informatievoorziening tussen de centrale en enkele sluiscomplexen.

Het gaat om de volgende drie voorvallen:

  • Op 2 september 2013: «Weggevallen verbinding tussen Nautische Centrale en Roompot- en Grevelingensluis.»

  • Op 2 september 2013: «Verbinding tussen Nautische Centrale en Zandkreeksluis is weggevallen.»

  • Op 24 september 2013: «Grevelingensluis1: Er komen geen storingsmeldingen.»

Naar aanleiding van de storingen is door medewerkers van Rijkswaterstaat volgens geldende protocollen gehandeld. De storingen hebben niet tot gevaarlijke situaties geleid.

Vraag 3

Deelt u de mening dat de op afstand bedienbare sluizen niet altijd goed kunnen worden overzien met het camerasysteem, waardoor er soms een verkeerde inschatting wordt gemaakt? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 3

Nee, ik deel deze mening niet. De bediening van sluiscomplexen vanuit het lokale bediengebouw op een sluiscomplex wordt veelal op een vergelijkbare manier uitgevoerd als bij «bediening op afstand». Camerabeelden en aanvullende informatiesystemen (bijv. radar en het informatie- en volgsysteem scheepvaart) ondersteunen het bedienen. Direct zicht wordt beperkt gebruikt.

Vraag 4

Bent u bereid om het onderzoek waaruit blijkt dat er problemen zijn met de noodstopvoorziening, integraal naar de Tweede Kamer te sturen?

Antwoord 4

Ja, daartoe ben ik bereid. Het vastgestelde rapport van de bevindingen van dit onderzoek naar de noodstopvoorziening is als bijlage bij deze beantwoording gevoegd.2

Vraag 5

Hebben de problemen met de op afstand bediende sluizen in Zeeland ook gevolgen voor sluizen elders in het land?

Antwoord 5

Er zijn geen directe gevolgen voor de sluizen elders in het land. Het technische ontwerp en de bediening kunnen afhankelijk van de lokale situatie verschillen tussen sluizencomplexen.

Rijkswaterstaat voert periodiek inspecties op sluizen uit. Daarbij gaat Rijkswaterstaat risico gestuurd te werk (grootste risico’s worden als eerste aangepakt). Bij inspecties wordt getoetst op basis van de nieuwste inzichten en (wettelijke) voorschriften. De bevindingen van de uitgevoerde inspectie in Zeeland zijn onder andere het gevolg van aangepaste voorschriften. Rijkswaterstaat zal bij toekomstige inspecties ook de werking van de noodstopvoorzieningen toetsten.


X Noot
1

Omroep Zeeland 8 april 2014

X Noot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven