Vragen van het lid Segers (ChristenUnie) aan de Minister van Veiligheid en Justitie
over thuisprostitutie (ingezonden 3 april 2014).
Antwoord van Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 25 april 2014).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de reportage van Dit is de Dag over thuisprostitutie?1
Vraag 2
Wat houdt de toezegging van de plaatsvervangende korpschef van de Nationale Politie
in dat er meer prioriteit gegeven gaat worden aan toezicht op thuisprostitutie? Waar
bestaat die aanpak uit?
Antwoord 2
Het is van belang onderscheid te maken tussen legale en illegale prostitutie en vergunde
en onvergunde prostitutie.
Onder voorwaarden is het in Nederland legaal om als prostituee te werken. Als niet
aan de voorwaarden wordt voldaan, is sprake van illegale prostitutie. Verder hebben
gemeenten sinds de opheffing van het bordeelverbod in 2000 de bevoegdheid gekregen
om de exploitatie van prostitutie in hun gemeente te reguleren via de algemene plaatselijke
verordening (APV). Aangezien gemeenten op dit moment nog niet allemaal in hun APV
een vergunningplicht voeren voor alle prostitutiebedrijven, is niet alle onvergunde
prostitutie op dit moment illegaal. Thuisprostitutie kan in de huidige situatie dan
ook zowel de vergunde als de onvergunde bedrijfsmatige prostitutie vanuit woningen
betreffen. Afhankelijk van de gemeente is dit legaal of illegaal.
Met invoering van de Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche
(Wrp) zal het onderscheid tussen legaal en illegaal en vergunde en onvergunde prostitutie
in heel Nederland samenvallen. Met de Wrp worden alle vormen van bedrijfsmatige prostitutie
vergunningplichtig. Exploitatie van prostitutie zonder vergunning, werken als prostituee
zonder een geldige verblijfsvergunning en werken als prostituee onder de 21 jaar is
vanaf dat moment illegaal en strafbaar.
Sinds enige jaren worden in diverse politie-eenheden acties (onder andere opsporing
& handhaving) georganiseerd tegen illegale (thuis-)prostitutie. De in de uitzending
genoemde extra investering bestaat voornamelijk uit het uitvoeren van landelijke actiedagen,
waarbij alle eenheden gezamenlijk de krachten bundelen en na een gedegen voorbereiding
door het hele land aanbieders van seksadvertenties controleren.
Vraag 3
Bent u bereid om mensen die illegale thuisprostitutie faciliteren in de toekomst meer
en harder aan te pakken? Waaruit bestaat die aanpak?
Antwoord 3
Dit gebeurt al in de praktijk. Al langere tijd is de aanpak van zogenaamde facilitators
(dienstverleners) een aandachtspunt, omdat deze personen over het algemeen meerdere
netwerken bedienen. Waar dergelijke personen worden gesignaleerd, en er sprake is
van bewuste facilitators, worden ze aangepakt, onder andere door middel van het uitvoeren
van strafrechtelijke onderzoeken. Waar sprake is van onbewuste facilitators, wordt
er geïnvesteerd in een meer preventieve aanpak zoals het vergroten van de bewustwording
door middel van voorlichting en persoonlijke gesprekken.
Vraag 4, 6, 7
Heeft u zicht op de omvang van thuisprostitutie in Nederland?
Bent u bereid om nader onderzoek te (laten) doen naar thuisprostitutie in Nederland?
Bent u bereid om de Kamer op basis van de uitkomsten van dat onderzoek een brief te
schrijven over uw beleid ten aanzien van thuisprostitutie?
Antwoord 4, 6, 7
De totale aard en omvang van de prostitutiesector in Nederland is mij niet bekend.
Het WODC voert momenteel een nulmeting uit in het kader van de Wrp. Deze nulmeting
zal meer zicht geven op de aard en omvang van de prostitutiesector, waaronder prostitutie
vanuit huis. Als deze is afgerond, zal ik de nulmeting met een beleidsreactie aan
uw Kamer aanbieden.
Vraag 5
Op welke manier wordt er toezicht gehouden op de gezondheid, werkomstandigheden en
veiligheid van mannen en vrouwen in de thuisprostitutie?
Antwoord 5
In het geval een prostituee een vergunning voor thuisprostitutie heeft verkregen van
de gemeente, houdt de gemeente toezicht op de vergunningsvoorwaarden waaraan de prostituee
moet voldoen. In deze vergunning kunnen voorwaarden zijn opgenomen ten behoeve van
de bescherming van de gezondheid, werkomstandigheden en veiligheid van de prostituee.
Werken als zelfstandige vanuit huis impliceert dat men zelf kiest voor het dragen
van verantwoordelijkheid en de daaraan verbonden risico’s. Zelfstandigen vallen onder
de Arbowet om hen te beschermen tegen ernstige (levensbedreigende) risico’s en gevaar
voor derden (zoals passanten, klanten, omwonenden) te voorkomen. De maatregelen in
de Arbowet gelden voor alle zelfstandigen in Nederland. De Inspectie Sociale Zaken
en Werkgelegenheid is verantwoordelijk voor het toezicht op de Arbowet. Daarnaast
vinden integrale prostitutiecontroles plaats die erop zijn gericht misstanden, waaronder
mensenhandel, in deze sector aan te pakken.
X Noot
1Uitzending Dit is de Dag, EO, 1 april 2014