Vragen van het lid Merkies (SP) aan de Staatssecretaris van Financiën over het bericht
dat de werkdruk bij de Belastingdienst nog altijd te hoog is (ingezonden 1 april 2014).
Antwoord van Staatssecretaris Wiebes (Financiën) (ontvangen 25 april 2014)
Vraag 1
Wat is uw reactie op de bewering van Abvakabo FNV dat de werkdruk bij de Belastingdienst
nog altijd te hoog is? Bent u het met Abvakabo FNV eens? Zo nee, waarom niet?1
Antwoord 1
De Belastingdienst is bezig de meerjarige taakstellingen die zij in de achtereenvolgende
regeerakkoorden heeft opgelegd gekregen, in te vullen en de effecten ervan in te passen
in de organisatie. Daartoe vindt bij Belastingen een reorganisatie plaats waarbij
onder meer werkzaamheden worden geconcentreerd en kantoren worden gesloten. Op termijn
leveren deze maatregelen de vereiste efficiencywinst op. Verder verdwijnen er werkzaamheden
door vereenvoudiging van regelgeving. Dit alles kan in de overgangssituatie voor de
betrokken medewerkers een bepaalde onzekerheid en werkdruk met zich meebrengen.
Een voorbeeld hiervan is het Landelijk Incassocentrum (LIC) waarin alle incassowerkzaamheden
op twee plaatsen in het land worden geconcentreerd. De werkzaamheden zijn overgeheveld,
terwijl de formatie nog niet helemaal op sterkte is. Dit kan zich tijdelijk in extra
werkdruk vertalen. Daarnaast levert de doorstroom van eigen medewerkers naar het nieuwe
werk in het kader van de intensivering van toezicht en invordering, op bepaalde plekken
in de dienst waar vacatures ontstaan, werkdruk op. Verder is bij de BelastingTelefoon
de laatste maanden de werkdruk erg hoog geweest. Overigens merk ik op dat de Abvakabo
geen nieuw onderzoek heeft gedaan naar de werkdruk bij de Belastingdienst, maar refereert
aan eerder onderzoek uit 2013.
Vraag 2
Hoe verhoudt het gegeven dat het werk bij de Belastingdienst toeneemt zich tot de
bezuinigingen op de Belastingdienst waardoor deze de komende jaren 1000 fte gaat verliezen?
Antwoord 2
Het doel van de efficiencytaakstelling is dat hetzelfde werk met minder mensen wordt
gedaan. De taakstelling op het gebied van vereenvoudiging van regelgeving, moet daarenboven
minder werk voor de Belastingdienst betekenen.
Vraag 3
Hoeveel fte had de Belastingdienst eind 2012 tot zijn beschikking? Hoeveel fte was
dat aan het eind van 2013?
Antwoord 3
Eind 2012 bedroeg de personele capaciteit 28.107 fte. Eind 2013 was dat 28.857 fte.
Deze toename hangt samen met de intensivering van toezicht en invordering waarvoor
bij het regeerakkoord extra middelen ter beschikking zijn gesteld.2
Vraag 4
Klopt de bewering van Abvakabo FNV dat de 1.100 plekken die vrijkomen vanwege de interne
doorstroom naar de afdeling fraude, niet worden opgevuld? Zo nee, hoeveel van de 1.100
plekken die vrijkomen, worden opgevuld door nieuw aan te nemen personeel?
Antwoord 4
De interne doorstroom bedraagt niet 1.100, maar ruim 600 medewerkers. Verder betreft
het onderhavige werk niet de afdeling fraude, maar de hiervoor genoemde intensivering
van toezicht en invordering. Niet alle vacatures die vrijkomen door de interne doorstroom,
zullen worden opgevuld in verband met de taakstelling en de na te streven efficiencywinst.
Op dit moment is niet aan te geven hoeveel vacatures zullen worden opgevuld.
Vraag 5 en 6
Hebt u zelf signalen ontvangen van een (te) hoge werkdruk bij de Belastingdienst?
Zo ja, wat hebt u met deze signalen gedaan? Geven deze signalen u aanleiding om de
werkdruk bij de Belastingdienst onder de loep te nemen?
Bent u bereid te inventariseren hoe werknemers bij de Belastingdienst de werkdruk
ervaren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5 en 6
Door middel van periodieke enquêtes wordt de mening van de medewerkers gevraagd over
de werkomstandigheden. Deze personeelsmonitor bevat ook vragen over werkdruk. Vorige
week is de nieuwe monitor uitgezet onder de medewerkers. Daarnaast is het onderwerp
werkdruk een vast item in het overleg van de dienstleiding met de medezeggenschap.
Op deze wijze wordt de vinger aan de pols gehouden. Ik word hierover door de dienstleiding
op de hoogte gehouden.
Vraag 7
Bent u van mening dat belastingplichtigen die vragen hebben over het invullen van
hun aangifte, toeslagaanvraag of voorlopige teruggaaf bij de Belastingdienst terecht
moeten kunnen om hierop een antwoord te krijgen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Ja. In de beantwoording van de vragen van het lid Nijboer van 14 februari 2014 is
uiteengezet hoe dit in de praktijk gestalte krijgt.3 Ook in het kennismakingsoverleg op 26 maart jl. met de vaste commissie voor Financiën
is dit onderwerp aan de orde geweest.
X Noot
3Kamerstukken II 2013/14, Aanhangsel 1492