Vragen van de leden Kooiman en Bashir (beiden SP) aan de Minister van Veiligheid en
Justitie over het stijgend aantal ladingdiefstallen (ingezonden 28 februari 2014).
Antwoord van Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 9 april 2014).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2013–2014, nr.
1550.
Vraag 1 en 2
Wat is uw reactie op het bericht dat het aantal ladingdiefstallen in 2013 met 42 procent
gestegen is ten opzichte van 2012?1
Wat is volgens u de oorzaak van deze stijging?
Antwoord 1 en 2
In 2013 is een stijging van het aantal aangiften van (pogingen tot) ladingdiefstallen
geconstateerd; van 287 aangiften in 2012 naar 432 in 2013, waarvan 189 pogingen tot
ladingdiefstal. Een groot deel van deze stijging heeft zich voltrokken in het derde
kwartaal. De oorzaak van deze stijging in het aantal aangiften valt niet direct te
verklaren.
Tegelijkertijd is in 2013 het aantal aangiftes van (een poging tot) diefstal van voertuigen
gedaald. Transportondernemers deden het afgelopen jaar 287 keer aangifte. Dat is 19%
minder dan in 2012, toen er in 356 gevallen aangifte werd gedaan.
Vraag 3
Wat is uw reactie op het verwijt van de brancheorganisatie Transport en Logistiek
Nederland dat de stijging te wijten is aan de verminderde aandacht van politie en
justitie voor transportcriminaliteit?
Antwoord 3
Ik deel de opvatting dat sprake zou zijn van verminderde aandacht voor transportcriminaliteit
niet. Integendeel, de Landelijke Eenheid van de nationale politie heeft transportcriminaliteit
als speerpunt benoemd en pakt dit thema serieus aan via een integrale benadering vanuit
de opsporing, handhaving en preventie. Dit gebeurt in samenwerking met de regionale
eenheden en de ketenpartners. Het projectteam ladingdiefstal van de Bovenregionale
Recherche Zuid-Nederland bestaat nog tot eind 2014. Op dit moment is sprake van intensieve
samenwerking tussen de Landelijke Eenheid en dit team ten behoeve van kennisoverdracht
en de borging daarvan. Het Landelijk Team Transportcriminaliteit, verantwoordelijk
voor de informatiepositie rond het thema, zal onderdeel blijven van de informatieorganisatie
van de Landelijke Eenheid en vormt een vaste schakel in de programmatische aanpak.
De aanpak van deze vorm van criminaliteit had en heeft de volle aandacht van politie
en Openbaar Ministerie. In het kader hiervan vindt structureel overleg plaats tussen
publieke en private partners om de preventieve en repressieve en aanpak van transportcriminaliteit
te bevorderen. Transportcriminaliteit is door het publiek-private Nationaal Platform
Criminaliteitsbeheersing (NPC) geprioriteerd in de aanpak van criminaliteit tegen
het bedrijfsleven.
Vraag 4
Klopt het dat met de komst van de nationale politie de speciale officier van justitie
voor transportcriminaliteit is verdwenen? Zo ja, ziet u een verband tussen het verdwijnen
van deze functie en het stijgen van de transportcriminaliteit?
Antwoord 4
Nee, het klopt niet dat door de komst van de nationale politie de landelijk officier
transportcriminaliteit is verdwenen. De landelijke officier transportcriminaliteit
was gekoppeld aan de afspraken die zijn gemaakt in het Convenant Aanpak Transportcriminaliteit
dat per 31 december 2013 is afgerond.
In lijn met de afgelopen jaren blijft een programmatische aanpak van transportcriminaliteit
bij het Landelijk Parket van het OM verzekerd. Er is een
centrale dossierhouder aangesteld die fungeert als aanspreekpunt voor de regioparketten
van het OM, politie, de transportsector en andere private partners bij de aanpak van
transportcriminaliteit. Strafzaken worden afgedaan door de regioparketten en/of het
Landelijk Parket.
Vraag 5
Wat gaat u doen om te zorgen dat deze ongewenste stijging van criminaliteit wordt
gestuit? Hoe gaat u zorgen dat er dit jaar een forse daling plaatsvindt van het aantal
ladingdiefstallen?
Antwoord 5
Sinds 2011 werken 13 publieke en private partijen met elkaar aan de bestrijding van
transportcriminaliteit. Deze samenwerking heeft de afgelopen jaren haar vruchten afgeworpen.
Er zijn verschillende vormen van preventie geïntroduceerd, waaronder een waarschuwingsregister
voor de sector, training van chauffeurs en voorlichtingsactiviteiten voor transportondernemers.
De aanhouding van ladingdieven leidde tot een merkbare beperking van het aantal ladingdiefstallen
in het laatste kwartaal van 2013.
Met het aflopen van het convenant in 2013 is zeker geen einde gekomen aan de aanpak
van transportcriminaliteit. In het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC)
is transportcriminaliteit benoemd als vast thema in de aanpak van criminaliteit tegen
het bedrijfsleven. Dit betekent dat we in de toekomst de samenwerking in de aanpak
van transportcriminaliteit gaan voortzetten en verstevigen daar waar nodig. Ik blijf
de ontwikkelingen in de transportcriminaliteit nauwlettend volgen en met publieke
en private partners in het NPC bezien welke aanvullende maatregelen nodig zijn.