Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 1612 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 1612 |
Bent u bekend met het bericht «Schending zeemansgraven aangepakt»?1
Deelt u de mening dat het hier gaat om feitelijke grafschennis, dan wel om ontoelaatbare verstoring van de grafrust, aangezien de bemanning van Hr.Ms. O-16 in het scheepswrak haar laatste rustplaats heeft gevonden?
Kunt u aangeven of u weet wat er met de stoffelijke resten van de opvarenden is gebeurd? Zo nee, bent u bereid stappen te ondernemen om dit te achterhalen?
Bent u bereid, gelet op het feit dat er verschillende Nederlandse marine- en koopvaardijschepen tijdens de Tweede Wereldoorlog tot zinken zijn gebracht en het gevaar bestaat dat deze zeelieden-oorlogsgraven (ook) worden geschonden, om gezamenlijk met landen als Australië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, die eveneens met deze problematiek kampen, de nodige stappen te ondernemen om deze schendingen op zo kort mogelijke termijn internationaal rechtelijk strafbaar te stellen en naar vermogen te voorkomen? Zo ja, welke concrete maatregelen stelt u voor? Zo nee, waarom niet?
Kunt u een overzicht geven van in de Tweede Wereldoorlog door vijandelijke handelingen gezonken Nederlandse marine- en koopvaardijschepen met, voor zover bekend, hun locaties?
Op 21 januari jl. heeft het kabinet schriftelijke vragen beantwoord van de leden Hachchi en Sjoerdsma over mogelijke schending van Nederlandse zeemansgraven (Aanhangsel Handelingen II, vergaderjaar 2012–2013, nr. 996). In die beantwoording werd vermeld dat Cambodja was verzocht nadere informatie te verschaffen over een mogelijke schending van een zeemansgraf en de betrokkenheid van een Cambodjaans schip daarbij.
Graag informeer ik u hierbij, mede namens de Minister van Defensie, over die aanvullende informatie over dit onderwerp.
Uit het antwoord per Note Verbale van de Cambodjaanse autoriteiten blijkt dat:
– Cambodja uitvoerig en gedegen onderzoek heeft gedaan;
– Cambodja door dit gedegen onderzoek heeft voldaan aan zijn verplichtingen als vlaggenstaat;
– Het Cambodjaanse schip (Hai Wei Gong 889) door de bevoegde Maleisische autoriteiten werd ingezet voor opruimingswerkzaamheden in «specific areas and limited activities officially designated by the Maritime Authority in Malaysia»;
– Volgens logboekgegevens het genoemde schip niet in de buurt is geweest van de Nederlandse scheepswrakken/zeemansgraven;
– Bewijzen hiervan zijn opgenomen in een door de notaris ondertekende «Master’s Official Statement» en «Ship’s Logbook», beide «certified by owner and charterer».
http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/22141827/___Verbied_beroving_scheepswrak___.html , 16 december 2013.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20132014-1612.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.