Vragen van de leden Karabulut en Van Gerven (beiden SP) aan de Staatssecretaris van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
over het Academisch Medisch Centrum (AMC) dat jonge werkloze medische specialisten
met behoud van uitkering aan het werk zet (ingezonden 18 december 2013).
Antwoord van Staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) mede namens
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 7 februari 2014).
Vraag 1
Acht u het wenselijk dat jonge medisch specialisten onbetaald werken in Nederlandse
ziekenhuizen?1
Antwoord 1
Wie werkt dient daarvoor een passende beloning te ontvangen, dat wil zeggen dat het
AMC zich aan de wettelijke en cao-verplichtingen moet houden. Vanuit medisch inhoudelijk
perspectief heb ik er geen problemen mee, dat men in het licht van het op peil houden
van de beroepsvaardigheden medische handelingen verricht. Wel dient aan alle veiligheids-
en wettelijke normen en cao-verplichtingen te worden voldaan.
Vraag 2
Hoeveel medisch specialisten werken in Nederland on(der)betaald? Hoeveel medisch specialisten
werken in Nederland voor een salaris boven de Balkendendenorm?
Antwoord 2
Het is onbekend hoeveel medisch specialisten onbetaald werken. Dit wordt niet geregistreerd.
Volgens de enquête van de Jonge Specialisten waar in de berichten naar wordt verwezen,
zou het om tientallen gaan.
Hoeveel medisch specialisten in loondienst meer verdienen dan de norm van de Wet normering
topinkomens is op dit moment niet bekend. Dat gegeven komt eind dit jaar beschikbaar
omdat het op grond van de Wet normering topinkomens gemeld moet worden. In 2014 komen
eventuele meldingen binnen over 2013, het eerste jaar dat de Wet normering topinkomens
van kracht is.
Vraag 3
Kunt u toelichten of de functie van «medische specialist» in Nederlandse ziekenhuizen
regulier werk is? Zo ja, is er naar uw mening sprake van verdringing en uitbuiting
van werknemers? Zo nee, waarom niet en hoe zou u het dan noemen?
Antwoord 3
De functie van medisch specialist in Nederlandse ziekenhuizen is regulier werk. Ik
heb geen signalen dat er sprake is van verdringing en uitbuiting van werknemers.
Vraag 4
Is er naar uw mening in genoemde situaties sprake van ontduiking van het wettelijk
minimumloon? Zo ja, ben u bereid om de arbeidsinspectie en de inspectie voor de gezondheidszorg
onderzoek te laten doen naar onderbetaling van medisch specialisten en foute werkgevers
op te sporen en te beboeten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Of sprake is van ontduiking van het wettelijk minimumloon zal moeten worden vastgesteld
op basis van de feiten en omstandigheden van het geval. Over het AMC zijn geen meldingen
binnen gekomen bij genoemde inspecties. Indien een melding wordt ontvangen zal daar
door de bevoegde inspectie naar gekeken worden. Er loopt thans geen onderzoek.
Vraag 5
Is het waar dat medisch specialisten dit onbetaalde werk moeten doen om hun kennis
en kunde op peil te houden? Is het niet aannemelijker dat jonge specialisten die afgestudeerd
zijn en bevoegd zijn volledig zelfstandig patiënten te behandelen de benodigde kennis
en kunde reeds bezitten? Op welke wijze houden betaalde medische specialisten hun
kennis en kunde op peil?
Antwoord 5
Het komt voor dat er medisch specialisten actief zijn in ziekenhuizen om hiermee de
kennis en kunde op peil houden. Hierbij dient aan de veiligheids- en wettelijke normen
te worden voldaan. De feiten en omstandigheden zijn daarbij bepalend. Daarnaast zullen
zij volgens de normen van de beroepsgroep ook bij- en nascholing volgen om de kennis
en kunde geactualiseerd te houden en dus gekwalificeerd te blijven. Het is inderdaad
zo dat jonge medisch specialisten die met goed gevolg de opleiding hebben afgerond
de benodigde kennis en kunde bezitten om patiënten te mogen behandelen.
Betaalde medisch specialisten houden de kennis en kunde op peil door te werken alsmede
bij- en nascholing te volgen.
Vraag 6
Hoeveel hebben de ziekenhuizen die medisch specialisten onbetaald laten werken verdiend
door deze constructies, doordat zij wel de volledige vergoedingen van de zorgverzekeraars
ontvangen, maar de uitkeringsinstanties laten opdraaien voor de «loonkosten»? Is dit
naar uw mening een vorm van fraude?
Antwoord 6
Ziekenhuizen worden afgerekend op basis van de Diagnose Behandeling Combinaties (DBC’s)
die ze verrichten. Daarvoor gelden prestaties met onderhandelbare prijzen (maximumtarieven
in het gereguleerd segment en vrij overeen te komen prijzen in het vrije segment).
In de afspraken met de verzekeraars kan dus rekening worden gehouden met de feitelijke
kosten die het ziekenhuis maakt. Daarom zal in dit verband de kwalificatie van fraude
niet voor de hand liggen.
Vraag 7
Op welke wijze gaat u een einde maken van onderbetaling van medisch specialisten?
Antwoord 7
Op grond van de arbeidsvoorwaarden medisch specialisten is er in mijn ogen geen sprake
van onderbetaling van medisch specialisten. Voor zover daar in individuele gevallen
toch sprake van zou zijn verwijs ik u naar het antwoord op vraag 4.