Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 1144 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 1144 |
Bent u bekend met de overname van VION Ingredients door Darling International?1
Is de Nederlandse overheid betrokken geweest bij de overname? Zo ja, op welke manier?
Welke contracten heeft de Nederlandse overheid met Darling International, VION Ingredients c.q. met aan haar gelieerde bedrijven?
Ik ben geïnformeerd over het voornemen en de afhandeling van de overname. Ik verwijs u verder naar mijn brief over kadavertarieven van 5 februari 2014.
In tegenstelling tot Vion is het Darling concern beursgenoteerd; is het mogelijk dat onder druk van de aandeelhouders de destructietarieven komende jaren extra verhoogd kunnen worden? Zo nee, waarom niet?
Nee, in het Besluit dierlijke producten staat aangegeven welke posten meegenomen worden bij de vaststelling van de tarieven. Het is niet toegestaan om tarieven daarbuiten te verhogen. De accountant van Rendac en de Auditdienst Rijk zien hier op toe. De tarieven fluctueren alleen indien de werkelijke uitgaven of inkomsten veranderen. Met name de inkomsten uit vetten, melen en huiden variëren.
Wat zijn de verdere gevolgen van de overname voor de Nederlandse overheid?
Wat zijn de gevolgen van de overname voor het Nederlandse bedrijfsleven?
Wat zijn de gevolgen van de overname voor het Diergezondheidsfonds?
Zoals ik heb aangegeven in mijn brief over kadavertarieven gaan de verplichtingen onverkort over op de nieuwe eigenaar. Ik zie daarom op dit moment geen directe gevolgen voor de overheid, het bedrijfsleven of het Diergezondheidsfonds.
Klopt het dat Rendac de tarieven voor 2014 verhoogd heeft? Wat is daar de oorzaak van?2
Zijn de nieuwe destructietarieven door u goedgekeurd en op welke wijze moeten deze worden gepubliceerd? Is de publicatie ook volgens de daar voor geldende regels verlopen en wat zijn deze regels precies?
Klopt het dat de tarieven voor met name de varkenshouderij voor 2014 fors zijn verhoogd?3
Ik verwijs u hiervoor naar mijn Kamerbrief van 5 februari over de kadavertarieven. Wanneer de tarieven zijn goedgekeurd wordt het goedkeuringsbesluit gepubliceerd in de Staatscourant.
Kunt u een overzicht van destructietarieven per diercategorie van de jaren 2010 t/m 2014 aan de Kamer beschikbaar stellen?
Hieronder vindt u het overzicht. De tarieven fluctueren sterk over de jaren. De fluctuaties worden vooral veroorzaakt door schommelingen in inkomsten van Rendac Son B.V. Daarnaast wordt aan de hand van werkelijk behaalde resultaten verschillen met de gehanteerde tarieven nagecalculeerd. Normaal gesproken zit hier twee jaar tussen. In 2012 bleken de inkomsten gedurende het jaar te stijgen. Door alle partijen is besloten deze meevaller deels ten goede te laten komen aan de tarieven van 2013 in plaats van 2014. De tarieven voor 2013 zijn hierdoor lager uitgevallen.
Aan de hand van overleg met de sectoren en Rendac Son B.V. is de berekening van het stoptarief vanaf 2010 op verschillende wijzen doorgevoerd. Het stoptarief betreft de voorrijdkosten voor het ophalen van kadavers. In 2010 gold nog één stoptarief. Voor 2011 is besloten meer te rekenen voor de eerste zeven stops in een jaar. Vanaf 2012 is besloten om voordeel te rekenen als Rendac op afgesproken dagen kadavers ophaalt. Dit bevordert de efficiëntie, omdat hiermee de aantallen stops beter over de week kunnen worden verspreid. Hierdoor worden transportkosten geoptimaliseerd, wat weer ten goede komt aan de tarieven.
Diersoort |
Eendheid |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
20141 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Slachtvarken |
Per dier |
€ 2,07 |
€ 0,75 |
€ 1,08 |
€ 0,75 |
€ 1,08 |
||
Big |
Per vat |
€ 6,47 |
€ 2,34 |
€ 3,38 |
€ 2,35 |
€ 3,37 |
||
Zeug |
Per dier |
€ 7,77 |
€ 2,81 |
€ 4,06 |
€ 2,82 |
€ 4,04 |
||
Rund > 1 jaar |
Per dier |
€ 25,89 |
€ 9,35 |
€ 13,53 |
€ 9,40 |
€ 13,47 |
||
Kalf |
Per dier |
€ 3,62 |
€ 1,31 |
€ 1,89 |
€ 1,32 |
€ 1,89 |
||
Nuchter kalf |
Per dier |
€ 2,07 |
€ 0,75 |
€ 1,08 |
€ 0,75 |
€ 1,08 |
||
Schaap |
Per dier |
€ 2,07 |
€ 0,75 |
€ 1,08 |
€ 0,75 |
€ 1,08 |
||
lam (schaap) |
Per vat |
€ 6,47 |
€ 2,34 |
€ 3,38 |
€ 2,35 |
€ 3,37 |
||
Geit |
Per dier |
€ 1,09 |
€ 0,39 |
€ 0,57 |
€ 0,39 |
€ 0,57 |
||
lam (geit) |
Per vat |
€ 6,47 |
€ 2,34 |
€ 3,38 |
€ 2,35 |
€ 3,37 |
||
Paard |
Per dier |
€ 18,12 |
€ 6,55 |
€ 9,47 |
€ 6,58 |
€ 9,43 |
||
Veulen |
Per dier |
€ 3,62 |
€ 1,31 |
€ 1,89 |
€ 1,32 |
€ 1,89 |
||
Pony |
Per dier |
€ 8,28 |
€ 2,99 |
€ 4,33 |
€ 3,01 |
€ 4,31 |
||
Pluimvee |
Per vat |
€ 6,47 |
€ 2,34 |
€ 3,38 |
€ 2,35 |
€ 3,37 |
||
Nertsen |
Per vat |
€ 6,47 |
€ 2,34 |
€ 3,38 |
€ 2,35 |
€ 3,37 |
||
Per stop |
€ 20,13 |
Per stop <= 7 |
€ 35,82 |
Per stop (regulier) |
€ 17,60 |
€ 17,28 |
€ 17,75 |
|
Per stop > 7 |
€ 11,20 |
Per stop (geplande vaten) |
€ 12,94 |
€ 12,94 |
€ 12,78 |
Totaal tarief: slachtvarken |
€ 22,20 |
€ 36,57 |
€ 18,68 |
€ 18,03 |
€ 18,83 |
Totaal tarief: per vat (per stop <=7 en gepland) |
€ 26,60 |
€ 38,16 |
€ 16,32 |
€ 15,29 |
€ 16,15 |
Totaal tarief: per vat (per stop > 7 en gepland) |
€ 26,60 |
€ 13,54 |
€ 16,32 |
€ 15,29 |
€ 16,15 |
Totaal tarief: paard |
€ 38,25 |
€ 42,37 |
€ 27,07 |
€ 23,86 |
€ 27,18 |
De tarieven zijn opgebouwd uit kosten en inkomsten. De rij «totaal kosten» in de tabel hieronder omvat de transportkosten en de verwerkingskosten. Daar worden opbrengsten uit vetten, melen en huiden vanaf gehaald. Daarnaast worden overschotten of tekorten verrekend, zoals uitgelegd in het antwoord op vraag 11. Bij eindtotaal vindt u de overgebleven kosten. Dit bedrag vormt de basis voor de tarieven die u in het overzicht bij het antwoord op vraag 11 terugvindt en wordt verdeeld over het aantal kg aangeboden materiaal. De prijs per stop en de prijs per kg aangeboden materiaal is voor alle diersoorten gelijk. Zodra de gewichten per diersoort worden aangepast, zoals toegelicht in het antwoord op vraag 13, zullen de tarieven navenant stijgen of dalen. Uiteraard blijven de totaalkosten (en het bedrag per kg aangeboden materiaal) gelijk.
(€ x 1.000) |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
20141 |
% 2014 tov 2013 |
|
transportkosten |
13.888 |
14.222 |
14.139 |
13.632 |
13.343 |
– 2% |
verwerkingskosten |
9.149 |
10.319 |
11.369 |
11.060 |
10.347 |
– 6% |
totaal kosten |
23.037 |
24.541 |
25.509 |
24.692 |
23.690 |
– 4% |
opbrengsten |
– 1.459 |
– 6.322 |
– 8.478 |
– 10.632 |
– 9.315 |
– 12% |
verrekening overschot/tekorten |
63 |
– 1.064 |
– 1.910 |
– 684 |
– 560 |
– 18% |
eindtotaal |
21.641 |
17.155 |
15.121 |
13.377 |
13.815 |
3% |
De tabel met normgewichten is sterk verouderd. Rendac heeft in 2013 steekproefsgewijs kadavers van verschillende diersoorten gewogen. Het uitgangspunt blijft dat Rendac de kosten zo reëel mogelijk over de diersoorten verdeelt. Voor de berekening van de tarieven worden de totale kosten bepaald per kg verwerkt materiaal. In overleg met alle partijen is besloten hier het komende jaar nog zorgvuldig naar te kijken in het kader van de totstandkoming van de tarieven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20132014-1144.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.