Vragen van het lid Van Tongeren (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Milieu over vrijkomende schadelijke stoffen bij het ontgassen van schepen in Rotterdam
(ingezonden 13 december 2013).
Antwoord van Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 22 januari
2014).
Vraag 1
Bent u bekend met het deze week verschenen rapport van CE Delft over ontgassingsemissies
van binnenvaartschepen?1 Kunt u het verschil verklaren tussen de cijfers in dit rapport en de officiële Nederlandse
cijfers voor 2011 van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), aangezien
de cijfers van CE Delft een factor tien hoger uitvallen dan de cijfers van het RIVM?
Antwoord 1
Ja. Het rapport van CE is gebaseerd op andere aannamen voor het bepalen van de resterende
dampen na het lossen van de lading bij binnenvaartschepen. Met deze aannamen en op
basis van de analyse van een aantal verschillende vluchtige stoffen is tot een schatting
van de totale ontgassingemissie gekomen.
Bij de cijfers van het RIVM is uitgegaan van andere aannamen en van een ander aantal
schepen dat moet ontgassen om dampvrij te worden. Bij deze berekeningen zijn ook meerdere
factoren betrokken zoals de manier van lossen, de eigenschappen van de betreffende
vluchtige organische stof, de temperatuur en dergelijke.
Beide methoden zijn verdedigbare, maar andere benaderingen om de omvang van het ontgassen
door binnenvaartschepen in Nederland in te schatten. Nu het CE rapport andere gegevens
oplevert, zal ik het RIVM opdracht geven om na te gaan welke bijdrage deze gegevens
kunnen leveren aan een verdere verbetering van de bepaling van de emissies als gevolg
van het ontgassen door binnenvaartschepen.
Vraag 2
Wat betekent de hogere (werkelijke) emissie die CE Delft vaststelt voor de lokale
luchtkwaliteit in Rotterdam en in omliggende gemeenten en welke gevolgen heeft dit
voor de volksgezondheid?
Antwoord 2
Of en in welke mate het ontgassen gevolgen kan hebben voor de volksgezondheid is niet
aan te geven door de meteorologische zeer verschillende omstandigheden tijdens de
in de tijd willekeurige momenten van ontgassen en de verschillen in de plaatsen van
ontgassen en het tempo ervan.
Overigens werk ik toe naar een verbod op het ontgassen door binnenvaartschepen door
aanpassing van het verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de
Rijn- en binnenvaart (CDNI).
Vraag 3
Kunt u aangeven hoe het begrip «woonkern» in Nederland precies is gedefinieerd in
het kader van handhaving van het verbod op ontgassen aan de buitenlucht in bewoonde
gebieden? Deelt u de mening dat de haven van Rotterdam in de buurt van woonkernen
gelegen is? Zo ja, welke conclusie trekt u daaruit voor de huidige praktijk?
Antwoord 3
Ik deel de mening dat de haven van Rotterdam grotendeels in de buurt van woonkernen
is gelegen. Daarom streef ik naar een verbod op het ontgassen door binnenvaartschepen
door aanpassing van het CDNI.
Vraag 4
Is het u bekend hoeveel Methyl-tert-butylether (MTBE) in de buitenlucht is geloosd
in het Havengebied in Rotterdam? Deelt u de mening dat MTBE, in navolging van bijna
de helft van het aantal Amerikaanse staten, ook in Nederland verboden zou moeten worden?
Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen en bent u bereid u hier in Europees verband
hard voor te maken?
Antwoord 4
Het is mij niet bekend hoeveel MTBE naar de buitenlucht is ontsnapt in het Havengebied
van Rotterdam.
Ik deel uw mening dat het emitteren van deze stof en ook van andere vluchtige organische
stoffen met mogelijk schadelijke effecten voor de volksgezondheid niet meer zou mogen
plaatsvinden.
Ik werk daarom als gemeld in het antwoord op vraag 2 aan de aanpassing van het CDNI.
In juni 2014 zal een besluit worden genomen over aanpassing van dat verdrag en over
het tegelijk met een diplomatieke verklaring aangeven dat de betrokken partijen tot
een verbod op het ontgassen willen overgaan. De stof MTBE wordt in dat verband meegenomen.
Vraag 5
Bent u bereid om een meldingsplicht in te voeren voor ontgassen in Nederland? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 5
Bij de door mij voorgestelde aanpassing van het CDNI komt er een verbod op het ontgassen
door binnenvaartschepen.