Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de staatssecretaris van Financiën over het bericht dat door een computerfout duizenden burgers een foutieve brief van de Belastingdienst gekregen hebben (ingezonden 3 december 2012).

Antwoord van staatssecretaris Weekers (Financiën) (ontvangen 27 december 2012).

Vraag 1 t/m 4

Is het waar dat door een computerfout duizenden burgers een foutieve brief van de Belastingdienst gekregen hebben?1

Hoeveel mensen hebben de brief ontvangen en wat is de precieze oorzaak van deze fout?

Wat gebeurt er als mensen niet reageren op de brief? Lopen zij dan op geen enkele manier enig recht mis?

Is het waar dat deze mensen zelf opnieuw de gegevens moeten doorgeven aan de belastingtelefoon, net als alle huisgenoten?

Antwoord 1 t/m 4

Per brief, gedateerd 8 december 2012 zijn 35.000 huishoudens, waarbij volgens gegevens van Belastingdienst één of twee personen een studie, een re-integratietraject of inburgeringscursus volgen, geattendeerd op komende beleidswijzigingen. Al snel kwamen de eerste signalen binnen dat de brief ook was verzonden aan toeslagaanvragers die niet een inburgeringscursus, re-integratietraject of studie volgen.

Onmiddellijk nadat de Belastingdienst deze signalen kreeg is actie ondernomen. Onderzoek wees uit dat bovengenoemde brief onterecht naar ongeveer 16.000 huishoudens is verstuurd omdat niemand in dat huishouden een re-integratietraject, inburgeringscursus of studie volgt. Deze 16.000 huishouden krijgen in december een brief waarin staat dat ze ten onrechte een brief hebben gekregen en dat Belastingdienst/Toeslagen de gemaakte fout hersteld.

Daarnaast is voor 4700 huishoudens onduidelijk of dit bij hen verkeerd geregistreerd is.. Om hier achter te komen wordt nader onderzoek gedaan en in gevallen waarbij dat nodig is wordt contact gezocht, Hier is inmiddels mee gestart. Indien nodig wordt de status van de persoon door Belastingdienst/Toeslagen hersteld.

De oorzaak van het probleem ligt bij het aanvragen van KOT met behulp van het vorige computersysteem. Het bijbehorende aanvraag- en wijzigingsprogramma vereiste (ten onrechte) bij het invoeren van bepaalde gegevens dat er een bijdrage van de gemeente (of UWV) moest worden ingevuld, ook al ontving de aanvrager deze niet.. Deze bijdrage is in de systemen terecht gekomen en zijn daarna geconverteerd naar het nieuwe systeem TVS. Hierdoor zijn toeslagaanvragers per 2012 ten onrechte tot deze groep gerekend en als zodanig door Belastingdienst/Toeslagen geregistreerd. Door het inzetten van bovengenoemde acties wordt dit hersteld. De onterechte registratie en het herstel ervan hebben geen gevolgen voor de hoogte van de toeslag(en) voor deze groep.


X Noot
1

www.volkskrant.nl, «Duizenden Nederlanders krijgen foutieve brief van Belastingdienst»

Naar boven