Vragen van de leden Jadnanansing en Oosenbrug (beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Onderwijs Cultuur en Wetenschap over ict-onderwijs in het hoger beroepsonderwijs en op de universiteit (ingezonden 15 oktober 2012).

Antwoord van minister Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 26 november 2012).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Duizenden it-banen in Nederland gaan verloren»?1

Antwoord

Ja.

Vraag 2

Is het waar dat tekortschietend ict-onderwijs banen zal kosten? Zo ja, welke problemen in het onderwijs zijn daarvan de reden?

Antwoord

Allereerst constateer ik dat de in het bericht vermelde bedrijven lid zijn van het CIO Platform Nederland (www.cio-platform.nl), waar ook vertegenwoordigers van ICT-opleidingen in participeren. Het CIO Platform Nederland lijkt mij bij uitstek de geschikte plek om dit te agenderen.

De beide bedrijven verwijs ik graag naar hun eigen platform, waarin ze samen met onderwijsinstellingen betrokken zijn bij de inhoud van het hoger beroepsonderwijs. Het is belangrijk dat onderwijsinstellingen, samen met het bedrijfsleven, actie ondernemen en, indien nodig, zal ik ze daartoe aansporen.

Dit kabinet zet in op verbetering en versterking van de aansluiting van het onderwijs met het bedrijfsleven. In het Regeerakkoord «Bruggen slaan» is opgenomen dat de succesvolle samenwerking tussen bedrijfsleven, regio’s en overheid, in het kader van het topsectorenbeleid, wordt voortgezet en er zal een Techniekpact 2020 afgesloten worden.

Ter nuancering wil ik u meegeven dat Stork en Akzo Nobel geen eigen IT-opleiding starten, maar dat het hier gaat om een traineeshipprogramma voor high professionals. Ik juich dit soort initiatieven van harte toe.

Verder zie ik dat al de nodige stappen worden gezet om de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt te verbeteren. Vorig jaar is het convenant «ICT-onderwijs en bedrijfsleven» ondertekend door vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en het middelbaar en hoger ict-onderwijs. Het convenant heeft tot doel de instroom van studenten in ict-opleidingen te vergroten, de uitval te verminderen en de kwalitatieve aansluiting tussen ict-onderwijs en ict-bedrijfsleven te verbeteren. Daarnaast vindt op verschillende niveaus afstemming en samenwerking plaats tussen het ict-onderwijs en het ict-bedrijfsleven: het aanbod en de inhoud van ict-opleidingen aan hogescholen wordt periodiek afgestemd met het ict-beroepenveld en het profiel van een bachelor of ict is in overleg met het beroepenveld tot stand gekomen. Op regionaal niveau worden de ict-opleidingen door beroepenveldcommissies voorzien van advies en wordt ingespeeld op de wensen van bedrijven.

De afstemming van ict-opleidingen met het beroepenveld beperkt zich niet alleen tot het hoger beroepsonderwijs. In het wetenschappelijk onderwijs heeft het CIO Platform hierin een belangrijke rol.

Vraag 3

Bent u bereid om in overleg te treden met de aanbieders van ict-opleidingen en de in het bericht vermelde bedrijven om eventuele problemen met de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt op te lossen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid om de Kamer voor het kerstreces schriftelijk te informeren over de eventueel geconstateerde problemen en de voorgestelde oplossingsrichting?

Antwoord

Zie antwoord op vraag 2.

Naar boven