Antwoord
Allereerst constateer ik dat de in het bericht vermelde bedrijven lid zijn van het
CIO Platform Nederland (www.cio-platform.nl), waar ook vertegenwoordigers van ICT-opleidingen in participeren. Het CIO Platform
Nederland lijkt mij bij uitstek de geschikte plek om dit te agenderen.
De beide bedrijven verwijs ik graag naar hun eigen platform, waarin ze samen met onderwijsinstellingen
betrokken zijn bij de inhoud van het hoger beroepsonderwijs. Het is belangrijk dat
onderwijsinstellingen, samen met het bedrijfsleven, actie ondernemen en, indien nodig,
zal ik ze daartoe aansporen.
Dit kabinet zet in op verbetering en versterking van de aansluiting van het onderwijs
met het bedrijfsleven. In het Regeerakkoord «Bruggen slaan» is opgenomen dat de succesvolle
samenwerking tussen bedrijfsleven, regio’s en overheid, in het kader van het topsectorenbeleid,
wordt voortgezet en er zal een Techniekpact 2020 afgesloten worden.
Ter nuancering wil ik u meegeven dat Stork en Akzo Nobel geen eigen IT-opleiding starten,
maar dat het hier gaat om een traineeshipprogramma voor high professionals. Ik juich
dit soort initiatieven van harte toe.
Verder zie ik dat al de nodige stappen worden gezet om de aansluiting van onderwijs
op de arbeidsmarkt te verbeteren. Vorig jaar is het convenant «ICT-onderwijs en bedrijfsleven»
ondertekend door vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en het middelbaar en hoger
ict-onderwijs. Het convenant heeft tot doel de instroom van studenten in ict-opleidingen
te vergroten, de uitval te verminderen en de kwalitatieve aansluiting tussen ict-onderwijs
en ict-bedrijfsleven te verbeteren. Daarnaast vindt op verschillende niveaus afstemming
en samenwerking plaats tussen het ict-onderwijs en het ict-bedrijfsleven: het aanbod
en de inhoud van ict-opleidingen aan hogescholen wordt periodiek afgestemd met het
ict-beroepenveld en het profiel van een bachelor of ict is in overleg met het beroepenveld
tot stand gekomen. Op regionaal niveau worden de ict-opleidingen door beroepenveldcommissies
voorzien van advies en wordt ingespeeld op de wensen van bedrijven.
De afstemming van ict-opleidingen met het beroepenveld beperkt zich niet alleen tot
het hoger beroepsonderwijs. In het wetenschappelijk onderwijs heeft het CIO Platform
hierin een belangrijke rol.
Vraag 3
Bent u bereid om in overleg te treden met de aanbieders van ict-opleidingen en de
in het bericht vermelde bedrijven om eventuele problemen met de aansluiting tussen
onderwijs en arbeidsmarkt op te lossen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid
om de Kamer voor het kerstreces schriftelijk te informeren over de eventueel geconstateerde
problemen en de voorgestelde oplossingsrichting?