Vragen van het lid AgnesMulder (CDA) aan de minister van Economische Zaken, Landbouw
en Innovatie over de frequentieveiling van 4G-internet (ingezonden 2 november 2012).
Antwoord van minister Kamp (Economische Zaken) (ontvangen 21 november 2012).
Vraag 1
Wat is uw analyse over de aanbeveling van de Europees Commissaris voor de Digitale
Agenda, mevrouw Neelie Kroes, dat lidstaten tempo moeten maken met de uitrol van 4G-netwerken?1
Antwoord
Ik ben het eens met mevrouw Kroes dat Europa tempo moet maken met de uitrol van 4G-netwerken,
ook al denk ik zelf niet dat leveranciers van smartphones Europa zouden negeren bij
de introductie van nieuwe toestellen. Europa is en blijft voor smartphoneleveranciers
een belangrijke afzetmarkt gezien het grote aantal consumenten dat geïnteresseerd
is in deze nieuwe toestellen.
Het belang van een snelle uitrol van 4G netwerken zit voor mij met name in de mogelijkheden
die deze netwerken bieden om, naast innovatie, de explosieve groei van mobiel internet
te faciliteren.
Vraag 2
Wat is uw analyse over het bericht dat Nederland relatief langzaam is met het uitrollen
van het 4G-netwerk?
Antwoord
De uitrol van 4G bevindt zich in Nederland in een beginnend stadium. Daarin verschilt
Nederland niet veel met andere landen in Europa.
Om concurrentie en innovatie te bevorderen zijn de huidige vergunningen voor mobiele
communicatie geflexibiliseerd, dat wil zeggen dat de vergunninghouder zodra hij daarvoor
een verzoek bij Agentschap Telecom indient, vrij is in het toepassen van de technologie
die hij wenst (onder bepaalde technische restricties). De vergunningen die na de veiling
zullen worden uitgegeven zijn reeds geheel technologieneutraal. Bovendien heb ik nieuwe
frequentieruimte vrijgemaakt (in de 800 MHz band) voor innovatieve dienstverlening
met hoge datasnelheidsmogelijkheden, waaronder met name 4G. Mevrouw Kroes refereert
hier ook aan.
Met de flexibilisering van vergunningen en het beschikbaar komen van extra frequentieruimte
zijn de belangrijkste randvoorwaarden wat mij betreft voor het uitrollen van 4G-netwerken
op orde. Het is nu aan de telecomoperators om hieraan invulling te geven. De frequentieveiling
die momenteel loopt geeft hen de gelegenheid extra frequentieruimte voor 4G te kunnen
verwerven. Ik ga er dan ook van uit dat na de veiling 4G in Nederland door hen verder
zal worden uitgerold.
Vraag 3
Kunt u een overzicht geven van de stand van zaken van de uitrol van het 4G-netwerk
in de Europese lidstaten?
Antwoord
De uitrol van 4G-netwerken in Europese lidstaten bevindt zich zoals gezegd in een
beginnend stadium. In veel lidstaten zijn het afgelopen jaar commerciële 4G diensten
gelanceerd, zij het in de meeste gevallen nog slechts van beperkte omvang (bijvoorbeeld
alleen in de grote steden). Veruit de meeste van de inmiddels uitgerolde 4G netwerken
opereren in de 800 MHz, 1 800 MHz en 2,6 GHz banden. De verwachting is dat na de multibandveiling
de uitrol van 4G in Nederland ook op die frequentiebanden zal gaan plaatsvinden.
Op de site http://www.gsacom.com treft u nadere informatie aan over de uitrol van 4G in Europa en in landen daarbuiten.
Vraag 4
Wat kan het kabinet doen om het 4G-netwerk sneller over Nederland uit te rollen?
Antwoord
Zoals in de antwoorden op vraag 2 en vraag 3 is aangegeven, heeft het kabinet de vergunningen
voor mobiele communicatie geflexibiliseerd en extra frequentieruimte voor 4G (in de
800 MHz band) vrijgemaakt die momenteel, samen met ander spectrum, wordt geveild.
Om innovatie en concurrentie op de markt te bevorderen is daarnaast bij deze veiling
exclusief frequentieruimte gereserveerd voor nieuwkomers. Aan de nieuwe vergunningen
zijn ingebruiknameverplichtingen verbonden, dus vergunninghouders zijn verplicht
uit te rollen. Agentschap Telecom ziet daarop toe. Deze maatregelen hebben tot doel
om ook 4G sneller over Nederland uit te rollen. De markt zal het nu verder moeten
gaan waarmaken.
Vraag 5
Hoe garandeert het kabinet dat er een constante netkwaliteit in de 4G-infrastructuur
ontstaat?
Antwoord
Mijn beleid is er op gericht te bevorderen dat de mobiele markt concurrerend blijft
en aansluit op de behoeften van de consument. Naast andere factoren als diversiteit,
tarieven en gebruikersgemak speelt de kwaliteit van de infrastructuur waarover een
dienst wordt geleverd, een belangrijke rol bij de keuze van de consument. Dit betreft
ook de beschikbaar- en betrouwbaarheid van de netwerken. Aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken
zijn sinds de op 5 juni 2012 van kracht geworden nieuwe Telecommunicatiewet ook verplicht
de nodige technische en organisatorische maatregelen te treffen ter waarborging van
de continuïteit. In geval van storingen dient melding te worden gedaan aan het Agentschap
Telecom. Omdat de markt zelf ook een groot belang hecht aan een constante netkwaliteit
– waarvan genoemde beschikbaarheid en het inbouwen van voldoende redundantie onderdeel
zijn – verwacht ik dat zij vanuit concurrentieoogpunt hiervoor zorg draagt.