Vragen van het lid Bosma (PVV) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over een intensieve mediacampagne via de Stichting Ether Reclame (STER) gericht tegen Nederlanders die kritisch staan tegenover de massa-immigratie en de islam (ingezonden 12 oktober 2012).

Antwoord van minister Van Bijsterveldt-Vliegenthart (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 31 oktober 2012).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van de berichten «SIRE-campagne over tolerantie»1 en «SIRE houdt ons een spiegel voor»?2

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Heeft u in het bericht »SIRE-campagne over tolerantie» kennisgenomen van de meningen welke volgens SIRE «intolerant» zouden zijn, namelijk kritisch staan tegenover toestroom van asielzoekers, hoofddoekjes en bouw van moskeeën?

Antwoord 2

Ja.

Vraag 3, 4

Is het de taak van de STER en de publieke omroep Nederlanders die kritisch staan tegenover een middeleeuwse woestijnideologie weg te zetten als «intolerant»?

Acht u het in het kader van de Mediawet (in het bijzonder artikel 2.1, lid 2 b die regelt dat de publieke omroep «op evenwichtige wijze een beeld van de samenleving geeft en de pluriformiteit van onder de bevolking levende overtuigingen, opvattingen en interesses op maatschappelijk, cultureel en levensbeschouwelijk gebied weerspiegelt;») juist als er «equal time» ontstaat tussen islamfans en islamcritici in de zendtijd van de publieke omroep? Zo ja, bent u bereid via uw vertegenwoordigers in het bestuur van de STER te stimuleren dat de STER beide zijden in staat stelt spotjes uit te zenden?

Antwoord 3, 4

Het is de wettelijke taak van de STER om voor de landelijke publieke omroep media-aanbod te verzorgen dat bestaat uit reclame- en telewinkelboodschappen die zijn aangeboden door derden. Het staat in beginsel een ieder vrij om als derde zijn reclameboodschap voor uitzending aan te bieden aan de STER. Daarvoor is geen overheidsstimulans nodig.

Wel verplicht de Mediawet de STER tot aansluiting bij de Reclame Code Commissie. Reclameboodschappen die via de STER worden uitgezonden, dienen dan ook te voldoen aan de regels die gehanteerd worden door deze Commissie. Indien iemand van mening is dat de reclameboodschappen daar niet aan voldoen, dan kan hij of zij zich wenden tot deze instantie.

Vraag 5, 6

Is het raadzaam STER-zendtijd af te staan aan een politiek-correcte club als SIRE met in hun Raad van Toezicht de D66»er Paul Schnabel en Astrid Joosten van de socialistische VARA, en waarvan de directeur politieke uitspraken doet waarin hij stelt dat de vorige coalitie verantwoordelijk is voor het verminderen van tolerantie?

Acht u het geloofwaardig van de tolerante reclame-bobo’s dat zij Jorgen Rayman als tolerante beschermheer van hun tolerante reclame-actie hebben ingehuurd, een linkse grappenmaker die in 2008 partij was in het tolerante politieke proces tegen Geert Wilders in een tolerante poging hem het zwijgen op te leggen?

Als minister die verantwoordelijk is voor de media, acht ik het geloofwaardig noch raadzaam om mijzelf uit te spreken over media-inhoud; of we het nu hebben over een reclameboodschap, een journalistieke documentaire of een revue. De media in ons land zijn vrij in hun uitingen. Op grond van Artikel 7 van onze Grondwet heeft niemand in ons land voorafgaand verlof nodig om gedachten of gevoelens te openbaren via de drukpers, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet, en is er geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisie-uitzending. Deze programmatische autonomie wordt voor de omroepen en de STER nog eens bekrachtigd door artikel 2.88, lid 1, van de Mediawet 2008.


X Noot
1

SIRE-campagne over tolerantie, NOS Nieuws, 3 oktober 2012

http://nos.nl/artikel/425424-sirecampagne-over-tolerantie.html SIRE: Stichting Ideële Reclame

X Noot
2

«SIRE houdt ons een spiegel voor», Trouw, 4 oktober 2012

Naar boven