Vragen van de leden Van Gerven en Leijten (beiden SP) aan de minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over een klokkenluider in het VUmc wiens positie in het geding is
(ingezonden 25 oktober 2012).
Antwoord van minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 30 oktober
2012).
Vraag 1, 2, 4, 5, 6
Bent u ervan op de hoogte dat de Raad van Bestuur van het VUmc professor Postmus verwijt
dat hij contact heeft gehad met de voorzitter van de Raad van Toezicht en de Inspectie
voor de Gezondheidszorg (IGZ) over een situatie op de afdeling chirurgie die de patiëntveiligheid
in het geding heeft gebracht en als gevolg waarvan het ziekenhuis nu door de IGZ onder
toezicht is gesteld? Is deze handelwijze toegestaan? Zo nee, waarom niet?
Wat is uw oordeel over het feit dat professor Postmus, al 20 jaar een gerenommeerd
afdelingshoofd met een grote reputatie en staat van dienst binnen een academisch medisch
centrum, nu als klokkenluider geslachtofferd dreigt te worden, en hij zich gedwongen
ziet een kort geding aan te spannen tegen het VUmc?1
Bent u ervan op de hoogte dat de heer Plukker, voorzitter van de Raad van Bestuur
van het VUmc, in een interview heeft aangegeven dat er binnen meerdere afdelingen
van het VUmc problemen bestaan, maar dat dit niet geldt voor de afdeling waarvan professor
Postmus afdelingshoofd is, de Afdeling Longziekten? Kunt u in dit licht uitleggen
waarom professor Postmus niet als afdelingshoofd van de Afdeling Longziekten mag terugkeren?2
Vindt u dat het feit dat hij kritiek heeft geuit op de leiding en een aantoonbaar
onveilige situatie aan de kaak heeft gesteld, als gevolg waarvan de leiding ook is
opgestapt, geen reden mag zijn voor demotie? Kunt u uw antwoord toelichten?
Kunt u erop toezien dat hij inderdaad niet geslachtofferd wordt als klokkenluider,
in lijn met eerdere uitspraken van uw kant?3 Zo neen, waarom niet?
Antwoord 1, 2, 4, 5, 6
De IGZ is door het VUmc op de hoogte gebracht van het feit dat de heer Postmus op
non-actief is gesteld. Daarnaast ben ik bekend met de berichtgeving in de media over
het conflict tussen de heer Postmus en het VUmc.
Relevant is hier dat het VUmc zelf regels heeft opgesteld met betrekking tot klokkenluiden
door medewerkers in het geval van misstanden. Deze regeling is leidend voor de manier
waarop het VUmc om moet gaan met het intern (binnen de organisatie) en extern (buiten
de organisatie) melden van misstanden. Ik ga ervan uit dat het VUmc zich houdt aan
de door hen gecreëerde waarborgen voor medewerkers die als klokkenluider kunnen worden
gezien. De IGZ zal het verscherpte toezicht, waaronder het VUmc staat, ook gebruiken
om toe te zien dat de eigen regels van het ziekenhuis goed worden toegepast in dit
conflict met de heer Postmus.
Zoals ik ook eerder in antwoord op Kamervragen van de leden Voortman en Van Gent4 heb geschreven, is het niet aan mij om uitspraken te doen over een arbeidsrechtelijk
conflict. Dit is in eerste instantie een zaak tussen de werknemer en de werkgever
en nu er sprake is van een kort geding is het aan de rechter om een uitspraak te doen
in deze zaak.
Wel heeft de overheid, gezien de maatschappelijke waarde van klokkenluiders, op 1 oktober
2012 jl. het Adviespunt Klokkenluiders opgericht. Dit is een onafhankelijk advies-
en verwijspunt voor klokkenluiders die werken bij de overheid of in de private sector
en is opgericht om klokkenluiders te adviseren en te ondersteunen. De heer Postmus
kan zich tot dit adviespunt wenden indien hij hier behoefte aan heeft.
Vraag 3
Wat is de reden dat hij wel als longarts zou kunnen terugkeren, en dus zijn functie
en positie moet opgeven, maar niet als afdelingshoofd?
Antwoord 3
Dit is mij niet bekend en vind ik een zaak tussen de werkgever en de werknemer.
Vraag 7
Wilt u deze vragen voor 30 oktober aanstaande, wanneer het kort geding dient, beantwoorden?
X Noot
1Skipr, 18 oktober 2012.
X Noot
2NRC, woensdag 18 oktober 2012
X Noot
3Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr 154
X Noot
4 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 154