Vragen van het lid Monasch (PvdA) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat er bijna geen mobiele dekking op Utrecht C.S. is (ingezonden 5 oktober 2012).

Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 26 oktober 2012).

Vraag 1

Kent u het bericht «bijna geen mobiele dekking op Utrecht CS»?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Is het waar dat NS weigert medewerking te verlenen aan een oplossing? Zo ja kunt, u in overleg treden met de betrokken partijen zodat er in het belang van de reizigers een oplossing komt?

Antwoord 2

Nee, het is niet waar dat NS weigert medewerking te verlenen aan een oplossing. Integendeel, NS meldt mij desgevraagd te werken aan een oplossing. KPN heeft NS gemeld zich niet te herkennen in het bericht en NS excuses aangeboden.

Het probleem dat moet worden opgelost is dat de 3G verbinding op Utrecht Centraal niet altijd snel genoeg werkt. Bellen gaat altijd goed, maar als veel mensen tegelijkertijd data downloaden gaat dit momenteel (te) traag. Dit komt doordat dit dataverkeer de laatste jaren enorm is toegenomen.

NS wil dit probleem als volgt oplossen:

  • NS biedt inmiddels gratis wifi aan op de vier grote stations, waardoor reizigers een terugvaloptie hebben om op internet te kunnen.

  • NS is in gesprek met diverse telecom-aanbieders om de capaciteit op de grote stations nog dit jaar te verbeteren.

Naar boven