Vragen van het lid De Boer (VVD) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het rapport «Trein met gevaarlijke stoffen rijdt rijweg uit in Groningen» van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ingezonden 18 februari 2013).

Nader antwoord van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 15 augustus 2013).

Vraag 1, 2, 3, 4, 5, 6

Heeft u kennisgenomen van het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) «Trein met gevaarlijke stoffen rijdt rijweg uit in Groningen»?1 2

Onderschrijft u de conclusies van de ILT dat het aanrijdinggevaar in Groningen – waarbij een trein betrokken was die gevaarlijke stoffen vervoerde – direct het gevolg was van een fout van ProRail? Zo nee, waarom niet?

Onderschrijft u de conclusie dat door het ontbreken van een gezamenlijke veiligheidsaanpak, ontoereikende coördinatie en controle – mede gezien het feit dat ProRail meerdere partijen contracteert – onnodig gevaarlijke situaties kunnen ontstaan? Zo nee, waarom niet?

Bent u met ons van mening dat dit «versnipperde» veiligheidscontroleproces zoveel mogelijk geüniformeerd en aangescherpt zou moeten worden om gevaarlijke situaties zoals in onderhavig geval tot een minimum te beperken? Zo nee, waarom niet?

Bent u van oordeel dat er sprake is van een structureel probleem of was dit voorval in Groningen een incident? Graag een toelichting.

Bent u bereid ProRail om een reactie te vragen en deze informatie te delen met de Kamer? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bij mijn antwoord d.d. 4 maart 2013 op de vragen van het lid De Boer (VVD), heb ik bij het antwoord op vraag 6: «Bent u bereid ProRail om een reactie te vragen en deze informatie te delen met de Kamer?» aangegeven ProRail om een formele reactie te vragen en deze met de Kamer te zullen delen, zodra ik de reactie heb ontvangen (Tweede Kamer, vergaderjaar 2012–2013, Aanhangsel van de Handelingen 1514).

Hierbij doe ik u daarom toekomen de van ProRail ontvangen reactie van 18 juli 2013 op het onderzoeksrapport «Trein met gevaarlijke stoffen rijdt rijweg uit in Groningen» van de Inspectie Leefomgeving en Transport3.

Kortheidshalve volsta ik hier met een verwijzing naar de inhoud van de bijgevoegde brief van 18 juli van de President-directeur van ProRail.


X Noot
1

In aanvulling op schriftelijke Kamervragen d.d. 14 februari 2013 van de leden Hoogland en Van Dekken (beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat Groningen is ontsnapt aan een treinramp met gevaarlijke stoffen

X Noot
3

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven