Vragen van de leden Bashir en PaulusJansen (beiden SP) aan de Staatssecretaris van
Financiën over het opschorten van toeslagen en hypotheekrenteaftrek (ingezonden 1 juli
2013).
Antwoord van Staatssecretaris Weekers (Financiën) (ontvangen 12 juli 2013).
Vraag 1, 2, 3, 4, 5
Hoeveel personen hebben deze maand vanwege onderzoek naar de rechtmatigheid daarvan
geen toeslagen of hypotheekrenteaftrek ontvangen? Kan dit worden uitgesplitst naar
het soort uitkering?
Hoe lang loopt deze zeer drastische methode van controle al?
Waarom is gekozen voor het zonder bericht vooraf, niet uitkeren van de toeslagen?
Waarom is niet gevraagd om op korte termijn bewijslast aan te leveren, met als dreiging
het inhouden van toeslagen?
Waarom zijn ontvangers van toeslagen niet voor de gebruikelijke betaaldatum geïnformeerd
over het feit dat hun toeslag niet wordt uitgekeerd?
Realiseert u zich dat u op deze manier gezinnen die mogelijk terecht toeslagen ontvangen
in directe financiële problemen brengt? Op welke wijze is hiermee rekening gehouden
bij de keuze van deze werkwijze?
Antwoord 1, 2, 3, 4, 5
De Belastingdienst heeft actie ondernomen om toeslaggerechtigden geen financieel nadeel
te laten ondervinden van het faillissement van achttien kinderopvanginstellingen in
mei en juni 2013. Dit nadeel zou ontstaan als kinderopvangtoeslag in een failliete
boedel terecht zou komen. Het ging hier om toeslaggerechtigden die opdracht hadden
gegeven hun toeslag rechtstreeks uit te betalen aan de kinderopvanginstellingen. De
uitbetaling van deze kinderopvangtoeslagen is geblokkeerd.
In dergelijke gevallen worden direct alle betalingen die betrekking hebben op de desbetreffende
bsn’s gestaakt, waarna uitbetaling op het bankrekeningnummer van de rechthebbende
wordt geregeld. Dit laatste is abusievelijk verzuimd waardoor de blokkade op de uitbetalingen
bleef voortbestaan en, naast 1411 toeslagbedragen, ook 518 voorlopige teruggaven inkomstenbelasting
niet werden uitbetaald.
Direct nadat de fout is ontdekt zijn de toeslagen en de terugbetalingen inkomstenbelasting
alsnog uitbetaald (uiterlijk in de eerste week van juli).
Bij deze uitbetaling heeft zich echter opnieuw een procesverstoring voorgedaan waardoor
in naar schatting 750 gevallen er toeslag en teruggave inkomstenbelasting dubbel is
uitbetaald. Deze groep ontvangt een excuusbrief met het verzoek om terugbetaling.
Vraag 6, 7, 8
Op grond van welke criteria wordt vastgesteld dat er een redelijk vermoeden bestaat
voor een onrechtmatige uitkering van toeslagen?
Op welke manier moeten ontvangers aangeven dat zij recht hebben op de toeslagen?
Op welke termijn kan de rechthebbende de toeslagen met terugwerkende kracht tegemoet
zien, wanneer deze kan aantonen dat hij of zij inderdaad recht heeft op de toeslagen?
Antwoord 6, 7, 8
Het uitgangspunt is dat de Belastingdienst burgers informeert over alle stappen in
het toezichtsproces. Dat betekent dat burgers schriftelijk worden geïnformeerd over
het besluit om een toeslag toe te kennen of een ingediende mutatie te verwerken. Dit
informeren gebeurt via een brief waarin men wordt gevraagd telefonisch een afspraak
te maken om aan de balie om bewijsstukken te komen tonen of via een zgn. vraagbrief
waarin de Belastingdienst aangeeft welke (aanvullende) informatie nog nodig is om
de aanvraag/mutatie te kunnen beoordelen.
Een aanvraag voor een toeslag wordt getoetst aan de wettelijke grondslagen. Dit geldt
eveneens voor wijzigingen op lopende toeslagen die worden doorgegeven. Indien er onvoldoende
zekerheid bestaat over de rechtmatigheid van de aanvraag of de wijziging kan er aanvullende
informatie worden opgevraagd. Als bewijsstukken gelden (afhankelijk van de toeslag)
onder andere de volgende documenten: een ondertekend huurcontract, contract(en) van
een kindercentrum of gastouder waaruit het aantal uren opvang en het uurtarief blijkt
of recente facturen waaruit het werkelijke aantal uren afgenomen kinderopvang blijkt.
Als een aanvrager geen afspraak maakt of zonder opgave van reden niet komt opdagen,
dan wel niet reageert op de vraagbrief, wordt de toeslag niet toegekend. Als er sprake
is van een lopende toeslag wordt die gestopt en teruggevorderd.
In de periode maart t/m juni zijn ongeveer 1200 mensen uitgenodigd aan de balie en
hebben ongeveer 1500 mensen een vraagbrief ontvangen.
Na beoordeling van de bewijsstukken en het vaststellen van de hoogte van het recht
op het eerstvolgende moment van formeel beschikken wordt de bijbehorende betaling
in gang gezet, indien van toepassing met terugwerkende kracht. Het formeel beschikken
vindt elke maand plaats.