Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 237 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 237 |
Bent u op de hoogte van de stand van zaken inzake het overleg tussen de Nederlandse garnalensector en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over het Managementplan Marine Stewardship Council (MSC) voor de garnalenvisserij in de Noordzee?
Bent u ervan op de hoogte dat de NMa tot op heden weigert haar goedkeuring te geven aan het Managementplan MSC in verband met de zogenaamde Catch Control Rule (beperking van de visserijinspanning als indicatoren voor bestandsontwikkeling onder een bepaalde voorzorgsgrens komen), terwijl de sector geacht wordt in 2013 op basis van MSC-certificering te vissen?
Zoals ik in antwoord op vraag 1 heb aangegeven ben ik op de hoogte van de stand van zaken. Op 18 april 2011 heeft de NMa een informele zienswijze afgegeven op een duurzaamheidsplan dat de garnalenvissers hadden ontwikkeld om het MSC-keurmerk te verwerven. Het merendeel van de voorgelegde plannen kon de goedkeuring van de NMa dragen.
De NMa heeft echter niet in kunnen stemmen met de voorgestelde vangstbeperkende maatregelen (ook wel «beheerssystematiek»), zoals de Catch Control Rule, omdat deze op gespannen voet staan met de Europese en Nederlandse mededingingsregels. (Zie persbericht NMa: http://www.nma.nl/documenten_en_publicaties/archiefpagina_nieuwsberichten/2011/18_nma_positief_over_duurzame_aanpak_garnalenvisserij.aspx
De NMa heeft toen een alternatieve oplossing aangeboden om de populatie Noordzeegarnalen te beschermen tegen eventuele toekomstige overbevissing. De garnalenvisserij heeft de NMa daarop in eerste instantie laten weten niet op dit voorstel in te gaan. Enige maanden geleden zijn de NMa en de sector weer om de tafel gegaan om verder van gedachte te wisselen over de mededingingsrechtelijke toelaatbaarheid van een beheerssystematiek.
Is de veronderstelling juist dat MSC-certificering voor de Nederlandse garnalenvisserij een belangrijke rol speelt bij het al dan niet verkrijgen van een visserijvergunning in het kader van de Natuurbeschermingswet?
Het al dan niet verkrijgen van een MSC-certificering speelt geen doorslaggevende rol voor het al dan niet verkrijgen van een vergunning op grond van de Natuurbeschermingswet, omdat een aanvraag voor een dergelijke vergunning een eigenstandig beoordelingskader heeft. Wel is er overlap in de te beschermen waarden bij de MSC-certificering en de vergunningverlening.
Bent u van mening dat de zogenaamde Catch Control Rule en de daarmee beoogde voorzorgsbenadering nodig is voor MSC-certificering en past binnen de strekking van artikel 6, lid 3, van de Mededingingswet?
In de eerder genoemde informele zienswijze heeft de NMa al aangegeven niet in te kunnen stemmen met de voorgestelde vangstbeperkende maatregelen omdat deze op gespannen voet staan met de mededingingsregels. Enige maanden geleden zijn de NMa en de sector weer om de tafel gegaan om verder van gedachten te wisselen over de mededingingsrechtelijke toelaatbaarheid van een beheerssystematiek.
Gezien de onafhankelijke positie van de NMa als toezichthouder van de mededingingsregels past het mij niet om hier in te treden.
Bent u, gelet op de ondertekening van en afspraken in het Maatschappelijk Convenant Noordzeevisserij, bereid de garnalensector te steunen bij haar inzet voor het verkrijgen van MSC-certificering, inclusief het verkrijgen van ruimte voor de zogenaamde Catch Control Rule?
Certificering is een besluit van het bedrijfsleven zelf en daarom is de keus aan hen om zich daarmee onderscheidend in de markt te zetten. De overheid heeft middels openstelling van het Europees Visserijfonds in 2009 en 2010 het gehele visserijbedrijfsleven de mogelijkheid gegeven een certificeringtraject te kunnen beginnen. De steun betrof o.a. het uitvoeren van studie, procesbegeleiding, maar niet de inhoudelijke aspecten voor certificering, waaronder MSC, waarvoor immers de certificeerder verantwoordelijkheid draagt.
Bent u bereid de NMa aan te spreken op het belang van MSC-certificering in het algemeen en voor de garnalensector in het bijzonder en de noodzakelijke rol voor de zogenaamde Catch Control Rule daarin? Bent u bereid de NMa te vragen om op zeer korte termijn de gewenste duidelijkheid te geven inzake het Managementplan MSC van de garnalensector?
Nee. Volgens mij is de NMa voldoende op de hoogte van het belang dat met verschillende zaken is gemoeid, waaronder de MSC-certificering. De NMa is er echter om toezicht te houden op de Mededingingswet en deze te handhaven. Gezien de onafhankelijke positie van de NMa past het mij niet om tussentijds te interveniëren. De NMa heeft in de gesprekken met de garnalensector overigens al duidelijk gemaakt in welke mate hun voornemen past binnen de kaders van de mededingingsregels en is het in eerste instantie aan de garnalensector zelf deze zo aan te passen dat hun voornemens volledig passen binnen de mededingingskaders.
Is de veronderstelling juist dat beleidsregels van de regering voor de NMa richting kunnen geven aan het meewegen van het aspect duurzaamheid in mededingingsvraagstukken, zodat afspraken in het kader van bijvoorbeeld MSC-certificering eenvoudiger en sneller gemaakt kunnen worden?
Bent u voornemens dergelijke beleidsregels op te stellen?
Met richtsnoeren of beleidsregels geeft de raad van bestuur van de NMa of de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie aan hoe hij zijn wettelijke taken en bevoegdheden zal uitoefenen of hoe hij wetgeving bij de uitoefening van die taken en bevoegdheden interpreteert. Zoals ik in het antwoord op vraag 6 heb aangegeven is de NMa voldoende op de hoogte van wat er speelt op dit dossier en heeft de NMa duurzaamheid voldoende op haar netvlies. Tegelijkertijd is duurzaamheid niet het enige aspect dat een rol speelt bij de afweging of iets volgens mededingingsregels kan. Ik ben dan ook niet van plan de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie te vragen hiervoor beleidsregels op te stellen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20122013-237.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.