Vragen van het lid Van der Steur (VVD) aan de ministers van Veiligheid en Justitie en van Defensie over het bericht dat een 100 procentcontrole door de Koninklijke Marechaussee is gestaakt vanwege het protest van passagiers (ingezonden 26 februari 2013).

Antwoord van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) mede namens de minister van Defensie en de staatssecretaris van Financiën (ontvangen 7 mei 2013) Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 1642

Vraag 1

Kent u het bericht dat een 100 procentcontrole door de Koninklijke Marechaussee werd gestaakt als gevolg van het protest van passagiers over een verdere vertraging?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2, 3, 4 en 5

Wat is uw oordeel over deze handelwijze van de Koninklijke Marechaussee?

Acht u het wenselijk dat passagiers door protest invloed kunnen hebben in het al dan niet doorgang vinden van een 100% procentcontrole?

Wat waren de resultaten van de controle tot het moment waarop deze werd gestaakt? Zijn personen die op basis van opsporingsvermoedens drugskoerier zouden kunnen zijn, niet gecontroleerd? Is de douane nog betrokken geweest bij deze controle, al dan niet van de bagage van de betreffende passagiers? Wat heeft dat opgeleverd?

Hoe voorkomt u in de toekomst dat passagiers door middel van protest de uitvoering van beleid ten aanzien van 100 procentcontroles beïnvloeden?

Antwoord 2, 3, 4 en 5

Na aankomst van vlucht PY 994 (Suriname – Nederland) op 25 februari 2013 op Schiphol heeft er op basis van een risico- en informatiegestuurde indicatie een extra controle (vanuit opsporingsperspectief) plaatsgevonden op deze vlucht. De passagiers en hun hand- en ruimbagage zijn tijdens deze controle volledig, 100%, gecontroleerd op zowel wapens als op verdovende middelen door de Koninklijke Marechaussee. Dergelijke controles nemen veel tijd in beslag. De extra controle is niet voortijdig afgebroken. De Koninklijke Marechaussee heeft wapens noch verdovende middelen aangetroffen. De Douane heeft daarna de reguliere controle niet voortgezet.

Passagiers kunnen door middel van protest geen invloed uitoefenen op de wijze van de uitvoering van de controles. Wel kan in het belang van de veiligheid en het welzijn van de passagiers besloten worden een controle af te breken of op een andere wijze in te richten. Hier zal uiteraard altijd een risicoanalyse aan voorafgaan.


X Noot
1

Telegraaf. 2013. «Drugscontrole SLM-Vlucht gestaakt.» 25-02-2013

Naar boven