Vragen van het lid Van Tongeren (GroenLinks) aan de minister van Economische Zaken over het wegnemen van belemmeringen voor de bouw van een Russische olieterminal in de Rotterdamse haven (ingezonden 7 mei 2013).

Antwoord van minister Kamp (Economische Zaken) (ontvangen 21 mei 2013).

Vraag 1

Sinds wanneer bent u actief betrokken bij het mogelijk maken van de plannen voor de bouw van een olieterminal door een joint venture van het Russische bedrijf Summa en het Nederlandse opslagbedrijf VTTI?1

Antwoord 1

Tijdens mijn gesprek met de Russische vicepremier Arkady Dvorkovich op 6 maart 2013 heb ik mij voor het eerst actief ingezet voor de Tankterminal Europoort West van Shtandart TT BV.

Vraag 2

Kunt u toelichten waaruit de door uw ministerie genoemde problemen bij het verkrijgen van de benodigde vergunningen bestonden?

Vraag 3, 5, 6 en 7

Kunt u toelichten en specificeren welke belemmeringen u heeft weggenomen en op wiens verzoek u heeft gehandeld?

Kunt u toelichten bij welke vergunningsaanvraag de belemmeringen zijn opgetreden en waarom u zeker weet dat alle mogelijke belemmeringen zijn weggenomen, gezien het feit dat bij het bevoegd gezag nog aanvragen moeten worden ingediend en getoetst?

Zijn er al vergunningsaanvragen ingediend bij de bevoegde overheden? Zo nee, op grond waarvan heeft u in gesprek met de Russische vicepremier toezeggingen kunnen doen over een onbelemmerde bouw van de terminal?

Erkent u ten volle deze gangbare procedures in Nederland en bent u bereid om eventuele toekomstige belemmeringen te respecteren en alsnog «nee» te verkopen aan de Russen, indien dat noodzakelijk blijkt?

Antwoord 2, 3, 5, 6 en 7

De belemmeringen waar in het nieuwsbericht van 7 april 2013 over wordt gesproken hadden betrekking op de onderzoeken naar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog waardoor de ondertekening van de huurovereenkomst voor het terrein van Havenbedrijf Rotterdam N.V. (hierna: Havenbedrijf) aan Shtandart TT BV was vertraagd. Het Havenbedrijf en Shtandart TT zijn overeengekomen dat voor de start van vergunningprocedures de huurovereenkomst moest zijn ondertekend. Op verzoek van het Havenbedrijf is tijdens het gesprek met vicepremier Dvorkovich gesproken over het commitment van Russische zijde. De grondoverdracht heeft daarop plaatsgevonden op 5 april 2013.

Van toezeggingen mijnerzijds aangaande de vergunningprocedures is geen sprake. Inmiddels hebben Shtandart TT en het Havenbedrijf de vergunningaanvraag voor de Natuurbeschermingswet ingediend bij de provincie Zuid-Holland, het bevoegde gezag. Voor de benodigde vergunningen worden de reguliere vergunningprocedures doorlopen zoals vastgesteld door de bevoegde gezagen. Voor Shtandart TT geldt geen uitzonderingspositie.

Vraag 4

Zijn er veiligheidsrisico's verbonden aan het wegnemen van deze belemmeringen?

Antwoord 4

Op het gebied van vergunningen heb ik geen belemmeringen weggenomen. De gemeente Rotterdam is het verantwoordelijk bevoegd gezag voor de openbare orde en veiligheid. Alle regelgeving met betrekking tot veiligheid rond explosieven uit de Tweede Wereldoorlog blijft onverminderd van kracht.

Vraag 8

Kunt u toelichten hoe de selectie van een exploitant voor het desbetreffende terrein tot stand is gekomen en of u daarbij een bemiddelende rol heeft gespeeld ten gunste van de Russen?

Antwoord 8

De keuze van het consortium voor de bouw en exploitatie van de tankterminal lag in handen van het Havenbedrijf. Ik heb begrepen dat de selectie van Shtandart TT heeft plaatsgevonden na een openbare beoordelingsprocedure waarbij het Havenbedrijf verschillende waarborgen heeft getroffen om de zorgvuldigheid en onafhankelijkheid van deze procedure te garanderen. Bij de procedure en selectie ben ik niet betrokken geweest.

Vraag 9 en 10

Houdt u rekening met de scepsis van bijvoorbeeld de Russische oliepijplijnbeheerder Transneft die meent dat de olieterminal mogelijk overcapaciteit en dalende prijzen voor op- en overslag tot gevolg kan hebben? 2

Kunt u aangeven of uw steun voor de komst van de Russische olieterminal is ingegeven door een feitelijke en realistische onderbouwing bij de business case?

Antwoord 9 en 10

De Tankterminal Europoort West past in de ambitie van het Havenbedrijf om de positie van Rotterdam als energiehaven en logistieke draaischijf te versterken. De business case en het afdekken van eventuele risico’s zijn aangelegenheden voor de betrokken bedrijven. Het Havenbedrijf heeft mij bericht dat zij Shtandart TT houdt aan de contractueel vastgelegde afspraken.

Vraag 11

Kunt u toelichten hoe u aankijkt tegen de gevolgen van eventuele dalende prijzen voor investeringen van op- en overslagbedrijven in onderhoud en veiligheid van nieuwe en bestaande complexen in de Rotterdamse haven?

Antwoord 11

Op wereldmarkten als die van olie en gas zijn stijgende en dalende prijzen een gangbaar fenomeen. Bedrijven die investeren in deze sectoren hebben te maken met de risico’s van marktfluctuaties en kunnen maatregelen treffen om deze risico’s beheersbaar te houden.

De Tankterminal Europoort West en andere tankterminals in de Rotterdamse haven zijn verplicht te voldoen aan stringente wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid en milieu. Dat staat los van fluctuaties in olie- en gasprijzen.

Naar boven