Vragen van het lid Klein (50PLUS) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over
het aantal verkeersdoden in 2012 (ingezonden 1 mei 2013).
Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 16 mei 2013)
Vraag 1
In uw brief1 over het aantal verkeersdoden in 2012 schrijft u dat het aantal ouderen (65-plus)
dat omkomt in het verkeer hoog blijft: 244 van de 650; kunt u aangeven wat u gaat
doen om het aantal verkeersdoden van 65 jaar en ouder terug te dringen?
Antwoord 1
In september 2012 heb ik de Tweede Kamer geïnformeerd (kamerstuk 29 398 nr 340) over 23 extra maatregelen die ik samen met decentrale overheden, maatschappelijke
organisaties en onderzoeksinstituten heb afgesproken om de verkeersveiligheid met
fietsers en ouderen voorop, te verbeteren.
Vraag 2
Bent u ook in overleg met de ouderenbonden en organisaties als Veilig Verkeer Nederland,
de Fietsersbond en de ANWB om ook dit specifieke probleem aan te pakken? Zo niet,
staat u daar voor open?
Antwoord 2
Ja. Sinds 2009 doe ik dat structureel met het programma «Blijf Veilig Mobiel» waarin
10 organisaties op landelijk niveau samenwerken om senioren te stimuleren langer veilig
mobiel te blijven: ANBO, ANWB, CG-Raad, Fietsersbond, NVVS, Oogvereniging, PCOB, samenwerkende
ROV’s, Unie KBO en Veilig Verkeer Nederland. Ik ondersteun het samenwerkingsverband
inhoudelijk en financieel. Op de website www.blijfveiligmobiel.nl
vindt u tips, tests en praktische informatie over verschillende soorten vervoer.
Daarnaast brengen de betrokken organisaties de ontwikkelde informatie onder de aandacht
van hun achterban.
Vraag 3
Uit de cijfers komt naar voren dat meer dan de helft van het aantal verkeersdoden
op de fiets een 65-plusser was; kunt u aangeven wat het aantal ongelukken met gewone
fietsen en wat het aantal ongelukken met elektrische fietsen was?
Antwoord 3
De reguliere politieregistratie geeft hiervoor geen aparte cijfers. Daarom heb ik
onderzoek naar ongevallen met de elektrische fiets laten uitvoeren door VeiligheidNL.
Dit rapport is beschikbaar op de website van VeiligheidNL. Een van de conclusies is
dat de kenmerken van een elektrische fietsongeval met senioren niet afwijken van de
kenmerken voor fietsongevallen met senioren in het algemeen. Ook heb ik de SWOV opdracht
gegeven tot een nadere dieptestudie naar ongevallen onder fietsende senioren. Deze
resultaten verwacht ik eind 2013.
Vraag 4
Bent u bereid om het voertuigreglement zodanig aan te passen dat fietsen voor ouderen
veiliger wordt?
Antwoord 4
Auto’s worden steeds veiliger voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Dat komt door Europese
voertuigeisen en doordat de voertuigindustrie zelf auto's steeds veiliger maakt. De
EuroNCAP rating (het systeem waarbij veiliger auto's meer sterren krijgen, tot maximaal
5) speelt hierbij een centrale rol. Het is voor auto's sinds 2009 niet mogelijk 5
sterren te behalen zonder bescherming voor kwetsbare verkeersdeelnemers te bieden.
Ook Nederland draagt bij aan kennis om auto’s veiliger te maken voor kwetsbare verkeersdeelnemers.
Zo heb ik met de ontwikkeling van de fietsersairbag een impuls gegeven. In november
2012 is het prototype gedemonstreerd.
Aanpassen van de Regeling Voertuigen is nog niet aan de orde. Daarvoor zijn deze technieken
niet ver genoeg ontwikkeld. Daarnaast moet op Europese schaal draagvlak voor dergelijke
verplichtingen zijn, omdat deze voertuigeisen altijd op Europese schaal worden vastgesteld.
Senioren kunnen zelf ook maatregelen nemen. Op mijn verzoek heeft de Fietsersbond
in 2012 seniorvriendelijke fietsproducten getest zoals spiegels en trappers. De resultaten
zijn door de partners van Blijf Veilig Mobiel onder de aandacht gebracht bij hun achterban.
Vraag 5
In de bijlage bij uw brief wordt aangegeven dat er in 2012 doden als gevolg van een
ongeluk met een gemotoriseerd invalidenvoertuig te betreuren vielen en dat het vaak
ouderen zijn die bij dergelijke ongelukken om het leven komen; welke maatregelen wilt
u nemen om dit aantal, en het aantal bestuurders van scootmobielen dat na een ongeval
in het ziekenhuis belandt, terug te dringen?
Antwoord 5
Blijf Veilig Mobiel heeft een cursusboek «Scoot veilig» ontwikkeld en begin vorig
jaar aan alle Nederlandse gemeenten aangeboden. Dit cursusboek biedt een gemeente
materiaal om een cursus over het veilig gebruik van de scootmobiel te kunnen geven
aan nieuwe en ervaren scootmobielgebruikers. Onlangs is de keuzewijzer scootmobiel
ontwikkeld om particulieren en professionals te helpen bij het maken van de juiste
keuze voor een scootmobiel. De keuzewijzer wordt door de Blijf Veilig Mobiel partners
onder de aandacht gebracht bij de achterban.
Daarnaast heb ik VeiligheidNL opdracht gegeven onderzoek te doen naar ongevallen met
scootmobielen. Dit onderzoek wordt voor de zomer afgerond.
X Noot
1Brief regering, Cijfers verkeersdoden 2012, 2013D17398