Vragen van het lid Van Bommel (SP) aan de minister van Buitenlandse Zaken over de
sponsoring van de viering van de troonsbestijging door de Permanente Vertegenwoordigingen
bij de Europese Unie en de NAVO (ingezonden 18 april 2013).
Antwoord van minister Timmermans (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 6 mei 2013).
Vraag 1
Bent u bekend met het feest dat mede door de Nederlandse Permanente Vertegenwoordigingen
bij de Europese Unie (EU) en NAVO wordt georganiseerd ter viering van de troonsbestijging
op 30 april a.s.?
Antwoord 1
Ja. De Nederlandse ambassade in Brussel en de Nederlandse Permanente Vertegenwoordigingen
bij de EU en de NAVO organiseren op 30 april gezamenlijk twee evenementen: een receptie
voor externe genodigden (bedoeld voor belangrijke contacten bij EU, NAVO en België
bilateraal) en, in samenwerking met de Nederlandse verenigingen, een feest van en
voor de omvangrijke Nederlandse gemeenschap in België.
Vraag 2
Is het waar dat dit evenement wordt gesponsord door bedrijven als Unilever, Shell,
ING en Tata Steel? Zo ja, kunt u aangeven hoeveel het evenement kost en welk deel
daarvan via sponsoring wordt bekostigd?
Antwoord 2
De evenementen worden deels betaald uit eigen middelen, deels uit sponsorbijdragen
(o.a. van de genoemde bedrijven) en deels uit de heffing van entreegelden (voor het
feest voor de Nederlandse gemeenschap). Het totaal aan kosten voor deze activiteiten
waaraan zo’n 1400 personen deelnemen, bedraagt ca.53.000 euro. Sponsorgelden (28.500)
en entreegelden (7.500) dekken ongeveer 2/3 van de totale begroting.
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat op deze wijze een activiteit wordt georganiseerd waarbij
bedrijven een uitgelezen kans hebben om te lobbyen bij Nederlandse Europarlementariërs
en ambtenaren?
Antwoord 3
Ja, activiteiten als deze bieden alle aanwezigen, dus ook vertegenwoordigers van bedrijven,
netwerkmogelijkheden. Wat het bedrijfsleven betreft geldt dat in den brede; het staat
los van een eventuele sponsorbijdrage.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het gesponsorde karakter van de viering een belemmering kan
vormen voor derden om in te gaan op de uitnodiging van de Permanente Vertegenwoordigingen
om deel te nemen aan het feest?
Antwoord 4
Nee. Het is staande praktijk om vertegenwoordigers van in het buitenland gevestigde
Nederlandse bedrijven uit te nodigen voor bepaalde evenementen. Mijns inziens leidt
het feit dat een evenement gesponsord is niet tot belemmeringen voor derden om deel
te nemen. Geluiden die dat mogelijk tegenspreken hebben mij tot nu toe ook nog niet
bereikt.
Vraag 5
Bent u het ermee eens dat een officieel evenement georganiseerd door de Permanente
Vertegenwoordigingen zoveel mogelijk een openbaar karakter moet hebben? Zo ja, vindt
u sponsoring daarbij passend?
Antwoord 5
Officiële evenementen georganiseerd door diplomatieke vertegenwoordigingen zijn veelal
gericht op een specifieke doelgroep en hebben dus niet per definitie een openbaar
karakter. Voor 30 april is gekozen voor een mengvorm: een receptie voor externe contacten
op basis van uitnodiging, en een feest waarvoor een open inschrijving via internet
gold tot een totaal van 900 aanmeldingen.
Vraag 6
Kunt u aangeven waarom er door de Permanente Vertegenwoordigingen niet is gekozen
voor het organiseren van een niet-gesponsorde viering?
Antwoord 6
Gezien de bezuinigingen zijn de beschikbare budgetten de laatste jaren afgenomen.
Tegelijkertijd is de troonswisseling een bijzondere gebeurtenis. De posten in Brussel
willen deze gebeurtenis met zoveel mogelijk landgenoten die in België woonachtig zijn
vieren. Ook grijpen zij deze unieke gelegenheid aan om Nederland te profileren bij
hun externe contacten. Inzet van sponsorbijdragen en het heffen van entreegelden maken
het mogelijk dit met elkaar te verenigen.
Daarbij is sponsoring van activiteiten waaronder de viering van 30 april geen nieuw
fenomeen. Steeds meer Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen maken van de gelegenheid
gebruik om de kosten te beheersen en ook andere landen doen een beroep op sponsoren
voor de financiering van vergelijkbare activiteiten en vieringen, bijvoorbeeld de
viering van de nationale dag.
Vraag 7
Zijn er regels of richtlijnen waar ambassades, consulaten en Permanente Vertegenwoordigingen
zich aan moeten houden bij het laten sponsoren van activiteiten? Indien neen, bent
u bereid deze op te stellen? Indien neen, waarom niet?
Antwoord 7
Diplomatieke vertegenwoordigingen dienen zich m.b.t. het laten sponsoren van activiteiten
te houden aan de breder geldende principes van onpartijdigheid, transparantie en vermijding
van belangenverstrengeling en inmenging in besluitvorming. Dit alles is onder andere
vastgelegd in de Gedragscode Integriteit BZ.