Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 1797 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 1797 |
Bent u bekend met de lijst van 1000 meldingen over medische missers en ongelukken in de zorg?1
Wat is uw reactie op het feit dat deze lijst met vertrouwelijke informatie in handen van de media is gekomen?
Uit onderzoek van het Openbaar Ministerie blijkt dat de IGZ in november 2012 per abuis een lijst met meldingen aan RTL heeft verstrekt. Hierbij is geen sprake geweest van opzettelijk handelen. Dat neemt niet weg dat dit nooit had mogen gebeuren. Zoals ik eerder heb aangegeven, vind ik het onacceptabel dat vertrouwelijke informatie van de IGZ bij RTL bekend is geworden. Een garantie dat dit nooit meer zal gebeuren, kan ik niet geven. Waar mensen werken, kunnen dergelijke fouten worden gemaakt. De IGZ gaat echter alles in het werk stellen om te voorkomen dat nogmaals vertrouwelijke informatie abusievelijk wordt doorgegeven en dat zo het vertrouwen van burgers en zorginstellingen in de IGZ wordt geschaad. In het kader van het lopende verbetertraject wordt vastgesteld welke maatregelen de IGZ aanvullend moet nemen om situaties als deze in de toekomst tegen te gaan. Ik zal u hierover in het kader van het lopende verbetertraject informeren.
Vindt u dat de veiligheid en privacybewaking van medische gegevens bij de Inspectie in veilige handen is?
Gaat u maatregelen nemen om de veiligheid van medische gegevens bij de Inspectie beter te waarborgen?
Ja. De IGZ beveiligt deze gegevens conform de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en zij heeft hiervoor technische en organisatorische maatregelen genomen.Meldingen van zorgaanbieders en burgers komen via een beveiligde lijn binnen bij de inspectie en worden vervolgens geregistreerd. Ambtenaren hebben een geheimhoudingsplicht. Het registratiesysteem is alleen toegankelijk voor de ambtenaren die de informatie uit het systeem nodig hebben om hun werk te kunnen doen. In het kader van het lopende verbetertraject van de IGZ wordt vastgesteld welke maatregelen de IGZ aanvullend moet nemen om situaties als deze in de toekomst tegen te gaan. Hierbij zal aansluiting worden gezocht bij de «Richtsnoeren beveiliging van persoonsgegevens» van het CBP.
Deelt u de mening dat de Inspectie overtrokken reageert door meteen aangifte te doen tegen RTL Nieuws?
De Inspectie heeft geen aangifte gedaan tegen RTL Nieuws. Het OM is gevraagd onderzoek te doen naar mogelijke schending van het ambtsgeheim.
Is het niet zo dat juist de Inspectie in gebreke is gebleven door de medische gegevens niet voldoende te beveiligen?
Wat zegt dit over de Inspectie die als toezichthouder moet toezien op de veiligheid van medische dossiers?
Deelt u de mening dat feiten over medische gegevens (geanonimiseerd) openbaar gemaakt moeten worden, zodat iedereen ervan kan leren?
Zoals ik op 14 maart jl. met uw Kamer heb besproken, vind ik het belangrijk dat er meer transparantie en openbaarheid van informatie in de zorg komt. Ik wil de transparantie over (vermeende) medische missers in de zorg op verschillende vlakken vergroten:
– Allereerst moet de relatie tussen de individuele patiënt en de zorgverlener transparanter worden. Wanneer tijdens een behandeling iets niet goed is gegaan, en de zorgverlener meldt dit als een (vermeende) calamiteit bij de inspectie, dan moet de zorgverlener dit ook aan de patiënt of zijn familie laten weten.
– Ten tweede wil ik de transparantie vergroten over de (vermeende) calamiteiten die een zorgaanbieder aan de IGZ meldt. Dit betekent allereerst dat de inspectie eerder en daadkrachtiger optreedt wanneer zorgaanbieders hun meldplicht niet naleven. Tegelijkertijd laat ik onderzoeken of en zo ja, in welke vorm de meldingen die bij de inspectie worden gedaan, openbaar gemaakt kunnen worden. Ik zal hierbij ook de onderhavige casus betrekken. Dit uiteraard onder belangrijke juridische waarborgen als het beschermen van privacy en het voorkomen van beschadiging van personen.
– Ten derde wil ik de transparantie in de zorg vergroten door periodiek informatie openbaar te laten maken over de meldingen en klachten die het Zorgloket ontvangt. Het Zorgloket gaat de inspectie dagelijks informeren over de meldingen en klachten van die dag en periodiek over haar belangrijkste bevindingen ten aanzien van onder andere het aantal klachten, de aard van de klachten en de doorlooptijd van de behandeling. Op basis hiervan zal een trendmatige analyse worden gemaakt, welke ook met uw Kamer wordt gedeeld.
Heeft het lekken van deze gegevens een relatie met het LSP/EPD (Landelijk Schakelpunt/Elektronisch Patiëntendossier)?
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Leijten (SP), ingezonden 21 februari 2013 (vraagnummer 2013Z03458), Bruins Slot (CDA), ingezonden 21 februari 2013 (vraagnummer 2013Z03459), en Van Veen (VVD) ingezonden 21 februari 2013 (vraagnummer 2013Z03460)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20122013-1797.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.