Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 173 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 173 |
Is het waar dat het Rijk in het kader van de wijkenaanpak budget aan de gemeente Roosendaal heeft gegeven voor de wijk Kalsdonk? Zo ja, hoeveel bedroeg dat budget? Hoe komt het dat bewoners van de wijk Kalsdonk zich toch in toenemende mate zorgen maken over de overlast van jongeren, drugsdealers, troep in de wijk en de culturele segregatie? Zo nee, wat is er dan niet waar aan het gestelde?
Kalsdonk kwam in de Leefbaarometer (2010) naar voren als een wijk met een complexe problematiek. De gemeente Roosendaal heeft daarom in 2010 vanuit het 40+ budget van de toenmalige minister voor Wonen, Wijken en Integratie (nu de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) € 1 mln ontvangen voor het sociaal-economische programma «Kansen voor Kalsdonk». De hoofddoelen in dat programma zijn meedoen, leren en werken. Daarnaast is in 2010 door de minister voor Wonen, Wijken en Integratie € 100 000 beschikbaar gesteld voor bewonersbudgetten. De aanpak van overlast door jongeren, drugsdealers, troep in de wijk en het tegengaan van culturele segregatie maken geen onderdeel uit van dit programma. Wel is in het programma een relatie gelegd met de bestaande aanpak van verloedering en overlast in Roosendaal.
Uit de beschikbare gegevens blijkt geen toenemende overlast van criminele jeugdgroepen en drugsgerelateerde (straat)overlast. De subjectieve beleving wordt door de gemeente Roosendaal gemeten via een tweejaarlijkse bewonersenquête. Uit deze enquête blijkt dat zowel in de gehele gemeente Roosendaal als in Kalsdonk in het bijzonder, de subjectieve beleving van onveiligheid en overlast door groepen jongeren en drugsoverlast daalt (bron: wijkatlas 2010; bewonersenquête 2011).
Welk doel dient het budget voor de wijkenaanpak in het algemeen en voor Kalsdonk in het bijzonder? Op welke wijze monitort u of het beoogde doel wordt bereikt en wat zijn de resultaten van die monitoring?
Het budget voor de wijkenaanpak is gericht op het verbeteren van de leefbaarheid in kwetsbare wijken. In Kalsdonk ligt daarbij de focus op meedoen, leren en werken. De uitvoering van het programma wordt primair door de gemeenteraad gemonitord en aan de gemeenteraad wordt verantwoording afgelegd. Daarnaast informeer ik uw Kamer via een voortgangsrapportage over de wijkenaanpak. Daarin wordt de voortgang per wijk beschreven. Binnenkort ontvangt u de rapportage over 2011.
Bent u bekend met het feit dat veel op adressen waar huisdealers wonen, ook sprake is van uitkeringsfraude? Zo ja, deelt u dan de mening dat het zorgwekkend is dat de betreffende ambtenaren van Roosendaal aangeven te weinig handhavingscapaciteit te hebben om te patrouilleren? Zo ja, hoe denkt u gemeenten als Roosendaal, ondanks verder gaande bezuinigingen, toch in staat te stellen meer inzet te plegen op handhaving en betere begeleiding naar werk? Zo nee, waarom bent u hiermee niet bekend?
De gemeente Roosendaal heeft mij laten weten niet te kunnen bevestigen dat er een relatie bestaat tussen huisdealers en uitkeringsfraudeurs. Ook wordt de door u veronderstelde tekortkoming bij begeleiding naar werk door de gemeente niet herkend. De handhavingscapaciteit in Roosendaal is gebaseerd op overlast- en veiligheidsanalyses. De afgelopen maanden heeft de gemeente Roosendaal de inzet op de aanpak van bijstandsfraude verhoogd door de inzet van extra capaciteit. Verschillende buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) van het Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving werken bovendien enkele dagdelen per week op de afdeling Sociale Zaken om bijstandsfraude in de gemeente aan te pakken. Daarnaast huurt de gemeente Roosendaal in voorkomende gevallen bij Breda sociaal rechercheurs in.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20122013-173.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.