Vragen van de leden Fokke en Jacobi (beiden PvdA) aan de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties over verkiezingen voor waterschappen (ingezonden 7 februari
2013).
Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 26 februari 2013).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de voorgenomen fusie van het waterschap Regge en Dinkel met
het waterschap Velt en Vecht tot het nieuwe waterschap Vechtstromen en met name van
de voorgenomen verkiezingen voor het algemeen bestuur Vechtstromen die voor het najaar
van 2013 zijn gepland?
Vraag 2 en 3
Hoe verhoudt het houden van die verkiezingen zich tot de wet tot wijziging van de
Waterschapswet waarmee de geplande verkiezingen voor algemene besturen in 2012 tot
2015 zijn uitgesteld?
Hoe verhoudt de genoemde verkiezing zich tot de Waterschapswet met betrekking tot
de bijzondere bepalingen in verband met de instelling van een waterschap tijdens de
zittingsperiode, zoals opgenomen in de artikelen 26 en verder van die wet?
Antwoord 2 en 3
Met de wet «Wijziging van de Waterschapswet tot het instellen van een overgangsbestuur
voor op 1 januari 2013 ingestelde waterschappen, het uitstellen van de waterschapsverkiezingen
van 2012 en het bieden van ruimte voor verlaging van onevenredige waterschapsheffingen
voor agrarische grondeigenaren» (Stb. 2012, 428) is de zittingsduur van de bestaande besturen verlengd. De bestaande mogelijkheden
voor tussentijdse fusies in de artikelen 26 en verder blijven echter onverminderd
gelden.
Vraag 4
Is de genoemde verkiezing voor het algemeen bestuur van het waterschap Vechtstromen
toegestaan? Biedt een overgangsreglement voor de fusie van genoemde waterschappen
voldoende basis voor het organiseren van verkiezingen in 2013? Zo ja, op grond van
welke bepalingen? Aan welke voorwaarden moet worden voldaan vooraleer er verkiezingen
kunnen worden gehouden? Zo nee, waarom niet en hoe kan deze verkiezing dan worden
voorkomen?
Antwoord 4
De Waterschapswet gaat er vanuit dat voorafgaand aan een fusie verkiezingen worden
gehouden. De verkiezingen voor Vechtstromen zijn dus niet alleen toegestaan, ze zijn
verplicht (zie artikel 29, tweede lid Waterschapwet). De verkiezingen worden in dergelijke
situaties georganiseerd door één van de fuserende waterschappen, hiertoe aangewezen
bij provinciaal besluit op grond van artikel 28, eerste lid Waterschapwet.
Vraag 5
Kan, indien de verkiezingen in 2013 doorgang vinden, het betekenen dat het algemeen
bestuur van Vechtstromen tot 2019 kan blijven zitten? Zo ja, acht u dit wenselijk?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Op basis van de vigerende wetgeving vinden er in november 2014 verkiezingen plaats,
en treden de algemene besturen in januari 2015 af. Op grond van het bepaalde in artikel
29, vierde lid, slaat het bestuur van Vechtstromen deze verkiezingen over en eindigt
de zittingsperiode gelijk met het einde van de hierop volgende zittingsperiode (januari
2019).
Er is thans een wetsvoorstel in voorbereiding dat voorziet in het houden van waterschapsverkiezingen
gelijktijdig met provinciale statenverkiezingen. De verkiezingen in november 2014
verschuiven dan naar maart 2015. Het ligt voor de hand dat Vechtstromen ook deze verkiezingen
dan kan overslaan. In dit wetsvoorstel zal hiertoe een voorziening worden getroffen.
Vraag 6
Bent u op de hoogte van de recente verschillen in besluitvorming in de Provinciale
Staten van Overijssel en Drenthe inzake het aantal geborgde zetels, nu Overijssel
heeft besloten dat van de 27 beschikbare zetels in het nieuwe algemeen bestuur er
9 geborgd moeten zijn, terwijl Drenthe heeft besloten dat 7 geborgde zetels voldoende
zijn? Deelt u de mening dat conform artikel 6 van de Waterschapswet wegens afwijkende
besluitvorming het waterschap Vechtstromen niet gevormd kan worden?
Antwoord 6
Ik ben hiervan op de hoogte. Op grond van artikel 6 van de Waterschapswet is een gezamenlijk
besluit van de betrokken provinciale staten nodig.
Vraag 7
Bestaan er mogelijkheden voor een waterschap, dat uit een fusie van meerdere waterschappen
is ontstaan, om met verkiezingen voor een algemeen bestuur tot 2015 te wachten? Zo
ja, waarom is dat in het geval van het te vormen waterschap Vechtstromen niet gebeurd?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Op grond van de geldende wetgeving moeten er voor een nieuw in te stellen waterschap
verkiezingen worden gehouden.