Vragen van het lid De Roon (PVV) aan de ministers van Buitenlandse Zaken, van Defensie
en van Veiligheid en Justitie over gewapende private beveiligers tegen piraterij (ingezonden
3 augustus 2012).
Antwoord van minister Hillen (Defensie), mede namens de ministers van Buitenlandse
Zaken en van Veiligheid en Justitie (ontvangen 24 september 2012)
Vraag 1
Kent u het bericht «Private beveiligers toch met wapens op schepen Nederlandse reders»
?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat voor de aanwezigheid van gewapende private beveiligers aan boord
van Nederlandse koopvaardijschepen een deugdelijke wettelijke onderbouwing zeer gewenst
is, ter bescherming van de reders en van de kapitein en de opvarenden, alsook om verzekeringsdekking
mogelijk te maken? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 2
In de kabinetsreactie op het rapport van de commissie-De Wijkerslooth van
7 oktober 2011 (Kamerstuk 32 706, nr.19) stelde het kabinet dat het koopvaardijschepen, waarvoor gewapende beveiliging aan
boord is aangewezen, primair blijft beschermen door militairen in Vessel Protection Detachments (VPD’s) in te zetten.
Het kabinet onderkent de verandering van het level playing field als gevolg van de internationale ontwikkelingen op het gebied van de regulering van
en toestemming voor de inzet van particuliere beveiligers aan boord van de koopvaardijschepen.
Het kabinet onderkent bovendien de verandering van het level playing field als gevolg van de inspanningen van de overheid. De financiële bijdrage van de reders
voor VPD’s werd twee keer verlaagd, de omvang van de teams werd kleiner en de aanvraagtermijn
voor een VPD werd korter.
Het kabinet zal bezien of, en zo ja, welke aanvullende maatregelen, zoals een verdere
verlaging van de bijdrage van de reders, nodig zijn. Ook worden de internationale
ontwikkelingen ten aanzien van de inzet van private beveiliging nauwlettend in de
gaten gehouden. De opportuniteit van (het bieden van een wettelijke onderbouwing voor)
de inzet van gewapende particuliere beveiligers wordt door het kabinet zorgvuldig
afgewogen, waarbij de overheid als zwaardmacht het leidende principe is.
Het kabinet spant zich in om verstoringen van het level playing field te voorkomen, onder andere door regelmatig relevante factoren zoals vraag, aanbod,
prijs, flexibiliteit en internationale ontwikkelingen te monitoren en wegen.
Vraag 3, 4 en 5
Is het u duidelijk dat de Nederlandse koopvaardij toch zonder wettelijke regeling
gewapende particuliere beveiligers aan boord neemt, omdat het water hen aan de lippen
staat?
Begrijpt u dat de voorziening van Nederlandse mariniers aan boord van koopvaardijschepen
uit commercieel oogpunt vaak te kort schiet, omdat dat voor veel reders te duur is
en ook niet flexibel genoeg (met name: niet vlot genoeg) wordt gereageerd op verzoeken
om inzet van die mariniers?
Bent u bereid en in staat vanaf nu een commercieel aanvaardbare prijsstelling en flexibele
inzet voor de mariniers aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen te garanderen?
Zo neen, wilt u dan de voorbereiding en invoering van een wettelijke onderbouwing
van inzet van gecertificeerde particuliere gewapende beveiligers terstond ter hand
nemen en zo spoedig mogelijk realiseren? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 3, 4 en 5
Ik heb kennis genomen van de uitlatingen van enkele reders en de directeur van de
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) in de door u aangehaalde berichtgeving
over het aan boord nemen van gewapende (particuliere) beveiligers op koopvaardijschepen
varend onder Koninkrijksvlag.
Ik verwijs naar mijn antwoord op vragen 2, 4 en 5 van het lid Van Bommel (Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 130). Daar voeg ik aan toe dat de vraag vanuit de reders naar VPD’s op dit moment achterblijft
bij de VPD-capaciteit van de Koninklijke Marine. Bovendien opereert Defensie niet
op de commerciële markt van particuliere beveiligingsbedrijven. Ook zijn de geleverde
producten van Defensie en particuliere gewapende beveiligers niet gelijk. Defensie
levert beveiliging waarbij de beslissing over de toepassing van geweld wordt gelegd
bij een daartoe bevoegd en professioneel uitgerust overheidsorgaan en niet bij de
kapitein van het desbetreffende schip.