Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 123 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 123 |
Bent u ermee bekend dat gerechtsdeurwaarders bij het innen van vorderingen eerst de eigen kosten verhalen, dan de rente en ten slotte afboeken op de hoofdsom?
Gerechtsdeurwaarders boeken de betaling van een op een bepaalde verbintenis toe te rekenen geldsom af volgens de systematiek van artikel 6:44 BW: in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de verschenen rente en ten slotte in mindering van de hoofdsom (en de nog niet verschenen, lopende rente over deze hoofdsom).
In het geval gerechtsdeurwaarders maandelijks de opbrengsten overmaken naar hun opdrachtgevers, ontvangen deze opdrachtgevers dan ook eerst rente over de vordering en pas daarna de aflossing op de schuld?
In zijn algemeenheid betalen gerechtsdeurwaarders ontvangsten van debiteuren, onder aftrek van de door de gerechtsdeurwaarder voorgeschoten kosten, zonder nadere omschrijving door aan de opdrachtgever. De opdrachtgever bepaalt hoe deze betalingen administratief worden verwerkt.
Staat het de opdrachtgevers vrij om door de gerechtsdeurwaarder geïncasseerde rente te boeken als afbetaling op de hoofdsom?
Wat zijn de fiscale gevolgen van het direct afboeken op de hoofdsom in plaats van het eerst opvoeren van rente-inkomsten? Is er mogelijk sprake van belastingontduiking?
Wat zijn de juridische gevolgen van dit onder vraag 4. genoemde handelen? Is er mogelijk sprake van strafbaar handelen?
Ingeval rente verschuldigd is over de hoofdsom, zal de opdrachtgever deze rente moeten opnemen als vordering op de debiteur. Fiscaal gezien zal de opdrachtgever deze verschuldigde rente op grond van het zogenoemde goed koopmansgebruik tot zijn fiscale winst moeten rekenen. Als deze rente niet als fiscale winst wordt genomen, is sprake van een niet-geoorloofde verschuiving van winstneming.
Er zijn geen aanwijzingen dat ondernemers/opdrachtgevers niet overeenkomstig de gebruikelijke lijn de rente eerst als vordering opnemen en als fiscale winst boeken. De Belastingdienst zal in haar reguliere toezichtproces toezien op de juiste toepassing van het recht.
Bent u op de hoogte van de omstandigheid dat ABN-AMRO in twee voorkomende gevallen direct heeft afgeboekt op de hoofdsom daar waar de deurwaarder eerst de rente-inkomsten waar deze bank aanspraak op maakt heeft geïncasseerd? Is dit de gebruikelijke gang van zaken bij deze bank?
Vooraf zij opgemerkt dat het de verantwoordelijkheid van een private partij is om op de juiste wijze om te gaan met de regels die gelden voor opdrachtgevers indien zij gerechtsdeurwaarders inschakelen. Ten behoeve van de beantwoording van uw vraag is navraag gedaan bij ABN AMRO. Zij hebben laten weten dat het voor hen onduidelijk is op welke specifieke zaken wordt gedoeld, en dat zij als gevolg daarvan de vraag niet concreet kunnen beantwoorden. Nog los daarvan geldt dat ABN AMRO niet kan ingaan op individuele cases vanwege de vertrouwelijkheid van de bank-klantrelatie.
Wel kan ABN AMRO op hoofdlijnen aangeven wat haar werkwijze bij de incasso van vorderingen op retail en mkb klanten in het algemeen is. De bank berekent over haar vorderingen periodiek debetrente. De bank is bevoegd dit bedrag ten laste van de rekening te boeken. In dat geval is het rentebedrag opgenomen in het saldo op de rekening, waarover in een volgende periode opnieuw rente verschuldigd is of ontvangen wordt. Geïncasseerde bedragen worden in mindering gebracht op een negatief saldo op de rekening.
Bij een vordering die ter incasso is overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder, stopt over het algemeen de renteberekening bij de bank en wordt deze overgenomen door de deurwaarder. Omdat ontvangsten in de regel ook bij de deurwaarder binnenkomen en niet langer bij de bank, is eerstgenoemde partij op dat moment vaak degene die het beste inzicht heeft in de exacte hoogte van de openstaande vordering. Gerechtsdeurwaarders dienen tot slot hierbij in principe uit te gaan van de hoofdregel dat ontvangsten in eerste instantie in mindering strekken op de kosten (van de betaling), daarna op de rente en in laatste instantie op de hoofdsom.
Zijn er ook andere banken en/of financieringsinstellingen die op deze wijze boekhouden? Zo ja, welke?
Nu er geen aanwijzigen zijn dat ondernemers/opdrachtgevers niet tijdig de winst verantwoorden, zijn er geen gevolgen voor de belastinginkomsten van de staat.
Wat is de stand van zaken van het door het Bureau Financieel Toezicht te verrichten onderzoek naar de berekende rente door incassobureaus? Op welke manier kan in dit onderzoek de wijze waarop banken en financieringsinstellingen rente-inkomsten uit incasso opvoeren worden betrokken?
In januari 2012 is het Bureau Financieel Toezicht (BFT) gestart met een verkennend onderzoek naar renteberekening door gerechtsdeurwaarders. De concept-rapportage is voorgelegd aan de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en het Ministerie van Veiligheid en Justitie. De reacties op deze consultatie gaven het BFT aanleiding voor beperkt vervolgonderzoek, waarin nader wordt ingegaan op de mogelijke onjuiste renteberekeningmethode in softwarepakketten bij individuele gerechtsdeurwaarderskantoren. Naar verwachting zal het gehele onderzoek eind oktober zijn afgerond. In het onderzoek zal de wijze waarop banken en financieringsinstellingen rente-inkomsten uit incasso opvoeren niet worden betrokken. Een dergelijk onderzoek is te ver verwijderd van de wettelijke taak van het BFT.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20122013-123.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.