Vragen van de leden Omtzigt (CDA), Neppérus (VVD) en Groot (PvdA) aan de staatssecretaris van Financiën over het bericht «E-aangifte ondernemers veilig ondanks DigiNotar-hack» (ingezonden 23 september 2011).

Antwoord van staatssecretaris Weekers (Financiën), mede namens de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (ontvangen 21 november 2011).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het artikel «E-aangifte ondernemers veilig ondanks DigiNotar-hack»?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2, 3 en 5

Klopt het dat «in overleg met de betrokken partijen – softwareleveranciers, fiscale intermediairs, VNO-NCW en de Belastingdienst – is vastgesteld dat de continuïteit van het netwerk geborgd is»?

Heeft het overleg tussen de betrokken partijen een gedragen conclusies opgeleverd? Kunt u die met de Kamer delen?

Klopt het dat «in het overleg is vastgesteld dat de systemen waarmee ondernemers direct of via hun intermediair aangifte doen ook in deze situatie kunnen blijven functioneren»?

Antwoord 2, 3 en 5

Op 6 september heeft de Belastingdienst de volgende tekst op zijn website geplaatst:

«Elektronische aangifte ondernemers Naar aanleiding van de situatie rond de DigiNotar-beveiligingscertificaten is er intensief overleg gevoerd tussen de Belastingdienst, het ministerie van Financiën, VNO-NCW, MKB-Nederland, ICT-Office en diverse softwareleveranciers en belastingconsulenten. In het overleg is vastgesteld dat de systemen waarmee ondernemers direct of via hun intermediair aangifte doen ook in deze situatie kunnen blijven functioneren. Het systeem kent voldoende aanvullende waarborgen voor een veilige aangifte. Alle betrokken partijen zijn overeengekomen dat de situatie de komende tijd nauwgezet wordt gemonitord. Indien zich nieuwe ontwikkelingen voordoen, wordt in overleg met de betrokken partijen bepaald welke vervolgactie noodzakelijk is. Als zich onverhoopt toch vertragingen voordoen, dan zal de Belastingdienst hier coulant mee omgaan.»

Deze tekst is de vastlegging van de gezamenlijke conclusies van de in het bericht genoemde partijen.

Vraag 4

Bent u voornemens acties te ondernemen, zoals het verplicht vervangen van certificaten, die gevolgen hebben voor de lasten en de administratieve lasten van het bedrijfsleven? Zo ja, wilt u aangeven hoe hoog die lasten en administratieve lasten zijn en hoe u de lasten compenseert voor het bedrijfsleven?

Antwoord 4

Hiervoor verwijs ik naar hetgeen ik heb geantwoord op de vragen van de leden Verhoeven en Hachchi.

Vraag 6

Deelt u de mening dat het dus gepast is alle BAPI-kanalen en FOS-kanalen2 in de huidige vorm te handhaven?

Antwoord 6

Het Diginotar-incident heeft aanleiding gegeven de verschillende mogelijkheden voor berichtenverkeer van ondernemers met de Belastingdienst tegen het licht te houden. Het gebruik van het BAPI-kanaal en het FOS-kanalaa blijft in stand. Wel is er het voornemen om binnen deze kanalen enkele mogelijkheden uit te faseren:

  • het inzenden van elektronische aangiften met behulp van BAPI-PIN;

  • het inzenden van aangiften afkomstig van verschillende belastingplichtigen met één BAPI-certificaat vanuit portaal of softwarepakket (het zogenoemde verzamelcertificaat). Een vergelijkbaar gebruik van het zogeheten FOS-kanaal zal eveneens worden uitgefaseerd.

Het voornemen is BAPI-PIN uit te faseren na de vervangingsoperatie van BAPI-certificaten van Diginotar door certificaten van KPN/Getronics.

Het voornemen is dat verzamelcertificaten uiterlijk met ingang van 1 januari 2013 niet meer kunnen worden gebruikt. Hetzelfde geldt voor het bedoelde gebruik van het FOS-kanaal.

Belanghebbenden zijn uitgenodigd om actief bij te dragen in een gezamenlijke vervolgaanpak. Het gaat dan om het formuleren van inhoudelijke oplossingsrichtingen en alternatieven voor de beide uit te faseren kanalen en om het mede inhoud geven van een migratieaanpak. Zowel risico-inschatting van de uit te faseren kanalen als alternatieve oplossingen zijn onderwerp van dialoog tussen de Belastingdienst en de sector.

Inmiddels hebben belangstellenden (softwareontwikkelaars en fiscale dienstverleners) zich gemeld voor de twee klankbordgroepen die hiertoe zijn opgericht.


X Noot
1

Binnenlands Bestuur, 5 september 2011.

X Noot
2

De kanalen die kunnen worden gebruikt voor het digitaal verzenden van aangiften.

Naar boven