Vragen van lid Hennis-Plasschaert (VVD) aan de minister van Veiligheid en Justitie over een sms-noodnummer (ingezonden 31 augustus 2011).

Antwoord van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 22 september 2011).

Vraag 1

Deelt u de mening dat er situaties zijn waarin het wenselijk is dat de politie per sms gewaarschuwd kan worden bijvoorbeeld wanneer het niet opportuun/mogelijk is de politie ten overstaan van de (mogelijke) dader te bellen?

Antwoord 1

Er zijn inderdaad situaties waarin het wenselijk is om op een andere manier dan telefonisch de hulpdiensten te waarschuwen. Echter bij het ontvangen van een Sms-bericht is er geen enkele mogelijkheid voor de centralist om de situatie op waarde te kunnen inschatten. Een Sms-bericht is bovendien handelingsintensief en verhoogt de kans op ontdekking voor de persoon in nood. De 112-centralisten zijn er op getraind zogenaamde «stille oproepen» op juiste wijze te herkennen en behandelen. Daarbij letten zij in het bijzonder op achtergrondgeluiden en signalen die de beller geeft gedurende de tijd dat er verbinding is.

Vraag 2

Bent u bereid tot het openstellen van een noodnummer waarop de politie per sms gealarmeerd kan worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn?

Antwoord 2

Het openstellen van een noodnummer om de politie per SMS te alarmeren acht ik geen goede gedachte en wel om de navolgende redenen.

  • Een Sms-bericht heeft geen prioriteit op het netwerk en kan in sommige gevallen pas een paar uur later worden ontvangen.

  • SMS is geen prefered service wat wil zeggen dat niet met zekerheid te stellen is dat het bericht ook daadwerkelijk bij de ontvanger is aangekomen.

  • Bij Sms-berichten worden geen locatiegegevens meegezonden

  • Sms is voor iedereen toegankelijk wat zal leiden tot veel misbruik en valse meldingen

Bij levensbedreigende situaties is het onacceptabel dat berichten later aankomen, temeer omdat de zender een snelle reactie verwacht.

De opkomst en het toenemende gebruik van smartphones biedt in de toekomst meer mogelijkheden om andere vormen van communicatie tussen de burger en het alarmnummer 112 te realiseren (zoals Apps). Op dit moment wordt hierover op Europees niveau gesproken.

Naar boven