Vragen van het lid Paulus Jansen (SP) aan de minister van Infrastructuur en Milieu
over gratis draadloos internet in de trein (ingezonden 23 juli 2012).
Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 24 augustus 2012).
Vraag 1
Klopt het dat NS in 2013 stopt met het beschikbaar stellen van gratis draadloos internet
in de trein?1
Antwoord 1
Nee. Het huidige contract van NS met de huidige provider loopt in 2013 af. NS is nu
met verschillende providers in onderhandeling over een nieuw contract voor de periode
daarna.
NS meldt mij het streven te hebben om internet in de trein gratis te houden. NS wil
deze service blijven aanbieden omdat de reizigers dat belangrijk vinden. Of het mogelijk
is zal afhangen van het nieuwe contract.
Vraag 2
Zijn er in het verleden afspraken gemaakt tussen Rijk en NS over internet in de trein
en over het al dan niet berekenen van kosten voor deze voorziening? Zo ja, welke?
Antwoord 2
Ja. Het Rijk heeft NS een subsidie verleend van 15 miljoen euro om internet in de
trein te realiseren en gedurende de subsidieperiode gratis aan te bieden aan de reizigers.
De subsidie eindigt in 2013.
Vraag 3
Deelt u de mening dat gratis draadloos internet in het openbaar vervoer een belangrijke
factor kan zijn voor reizigers om de keuze te maken om over te stappen naar de trein?
Antwoord 3
Gratis internet maakt het openbaar vervoer aantrekkelijker. Of het voor (potentiële)
reizigers een belangrijke reden is om daadwerkelijk over te stappen van ander vervoer
naar het openbaar vervoer, is bij mijn weten nooit onderzocht.
Gratis internet is overigens niet gratis. Het kost geld. Als het voor de reizigers
gratis is, zullen deze kosten gedragen moeten worden door de vervoerder en/of de concessieverlener.
Vraag 4
Overweegt u om in de nieuwe concessie voorwaarden op te nemen inzake gratis draadloos
internet? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Dit is één van de vele zaken waarvan ik wil bezien of het wenselijk is om het op te
nemen in de nieuwe vervoerconcessie. Mijn inschatting is overigens dat niet alle wensen
(waarvan de meeste tot kosten voor NS leiden) in de concessie kunnen worden gehonoreerd.
Ik stel me voor om als het beeld compleet is een integrale afweging te maken.
Vraag 5
Is het, nu zelfs busondernemingen gratis internet op sommige streekbusdiensten aanbieden,
niet onderhand tijd om met een heldere, landelijke standaard te komen voor gratis
internet in het openbaar vervoer, zodat er geen ratjetoe van systemen ontstaat en
de reiziger door de bomen het bos niet meer ziet?
Antwoord 5
Internet in het openbaar vervoer is een vorm van service van de vervoerder en/of de
concessieverlener aan de reizigers, net als bijvoorbeeld catering aan boord. Het is
geen essentieel onderdeel van het openbaar vervoer. Daarom zie ik het niet als mijn
taak om tot een landelijke standaard te komen.
Elke vervoerder kan zelf bepalen of hij deze vorm van service aan zijn klanten wil
bieden. Elke concessieverlener kan zelf beslissen in zijn concessie een verplichting
op te nemen over (al of niet gratis) internet.
Zoals eerder gezegd: gratis internet is niet gratis. Als het voor de reizigers gratis
is, zullen de kosten gedragen moeten worden door de vervoerder en/of de concessieverlener.
Ik kan zelf als concessieverlener een voorschrift opnemen in de nieuwe concessie voor
het hoofdrailnet (zie mijn antwoord op vraag 4), maar ik kan en wil niet voor vervoerders
en de andere concessieverleners beslissen hoe ze dit oplossen.
Als alle vervoerders en concessieverleners gezamenlijk tot een landelijke standaard
komen, is daar uiteraard niets op tegen.
Vraag 6
Hoe staat het met de invoering van «real time» reizigersinformatie in de trein, die
eveneens gebruik maakt van de draadloze internetstructuur? Waarom tonen de monitoren
nog steeds voornamelijk een afbeelding van een trein in een sappig weidelandschap?
Antwoord 6
Het is juist dat «real time» reizigersinformatie en draadloos internet gebruik maken
van dezelfde infrastructuur. NS is bezig de benodigde systemen in te bouwen in alle
Intercity’s. Inmiddels is dit in meer dan de helft van de Intercity’s gebeurd. De
planning is dat in het derde kwartaal van 2013 alle Intercity’s voorzien zullen zijn
van de techniek die nodig is voor «real time» reizigersinformatie en draadloos internet.