Vragen van het lid Hamer (PvdA) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over de werkwijze van de gemeente Montfoort om goed bemiddelbare uitkeringsgerechtigden
te detacheren met behoud van uitkering (ingezonden 21 juni 2012).
Antwoord van staatssecretaris De Krom (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen
19 juli 2012).
Vraag 1 en 2
Bent u bekend met de werkwijze van de gemeente Montfoort om goed bemiddelbare werkzoekenden
met een bijstandsuitkering met behoud van uitkering te detacheren naar reguliere werkgevers
waarbij de uitvoerder het Wsw-bedrijf de Sluisgroep is?
Hoe beoordeelt u de oplossing van de gemeente Montfoort om de inleenvergoeding die
deze goed bemiddelbare werkzoekenden opleveren, te gebruiken voor de trajectkosten
en de tekorten op het Wsw-budget?
Antwoord 1 en 2
Ik heb kennis genomen van het raadsvoorstel van de gemeente Montfoort om uitkeringsgerechtigden
met behoud van uitkering werkervaring te laten opdoen.
Het college van B&W en de gemeenteraad hebben zelf taken en bevoegdheden in deze op
grond van de wet. De gemeente kan binnen de wettelijke kaders van de WWB bepalen op
welke wijze zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ondersteunt bij het vinden
van regulier werk. Bijvoorbeeld door een Work First aanpak, proefplaatsing bij een
werkgever of werken op een participatieplaats. In voorkomende gevallen kan daarbij
ook sprake zijn van het betalen van een vergoeding door de inlenende organisatie.
De gemeente zal bij de keuze van het instrument dat wordt ingezet rekening houden
met de afstand tot de arbeidsmarkt van de betrokken mensen. Het uitgangspunt daarbij
is, dat mensen met een uitkering zo snel mogelijk naar regulier werk worden toegeleid.
De gemeente heeft ook een financieel belang bij de uitstroom naar regulier werk.
In algemene zin geldt dat een selectieve inzet van re-integratiegeld verstandig is.
Inzet van middelen op mensen die zelf aan de slag kunnen komen is niet doelmatig.
De beoordeling van keuzes van het college van B&W is aan de gemeenteraad.
In algemene zin geldt dat bijstand niet dient te worden verleend aan mensen die zelf
in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Het is zowel voor mensen zelf als gemeenten
zeer onvoordelig om onnodig of onnodig lang te werken met behoud van uitkering. Regulier
werken levert een werknemer meer op dan een uitkering. Gemeenten benadelen zichzelf
financieel als ze uitkeringen betalen aan mensen die zelf in hun levensonderhoud kunnen
voorzien.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het, waar het arbeid betreft, betaling moet plaatsvinden op
basis van het minimumloon of het bij de functie behorende loon volgens de van toepassing
zijnde cao?
Antwoord 3
Beloning voor arbeid dient overeenkomstig wet- en regelgeving plaats te vinden. Naast
de Wet op het minimumloon en CAO afspraken, geldt evenzeer dat wet- en regelgeving
voorziet in mogelijkheden om (tijdelijk) te werken met behoud van uitkering. Bijvoorbeeld
voor mensen die het niet zelfstandig lukt om regulier werk te vinden en ondersteuning
van de gemeente nodig hebben.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het contra legem is om goed bemiddelbare werkzoekenden langdurig
bijstand te verlenen terwijl ze werkzaam zijn bij een reguliere werkgever (waaronder
een Wsw-bedrijf)?
Antwoord 4
Over het al of niet in overeenstemming zijn met de wet van een hypothetische casus
kan ik geen uitspraken doen. In algemene zin geldt dat bijstand niet dient te worden
verleend aan mensen die zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Zie het antwoord
bij vraag 1, 2 en 3.
Vraag 5
Deelt u de mening dat er sprake is van verdringing op de arbeidsmarkt wanneer goed
bemiddelbare werkzoekenden gaan werken met behoud van uitkering op een reguliere arbeidsplaats?
Antwoord 5
Zoals hiervoor aangegeven, kan een gemeente mensen (tijdelijk) laten werken met behoud
van uitkering. De gemeente moet daarbij voorkomen dat er verdringing ontstaat. Zie
tevens het antwoord bij vraag 1 en 2.
Vraag 6
Bent u van plan actie te ondernemen tegen dit soort praktijken en de praktijk van
de gemeente Montfoort in het bijzonder? Zo ja, welke actie?
Antwoord 6
Nee, zie tevens het antwoord bij vraag 1 en 2
Vraag 7
Kunt u aangeven in hoeverre deze praktijk zich bij meerdere gemeenten voordoet? Zo
nee, bent u genegen daar een onderzoek naar te laten instellen?
Antwoord 7
Hierover is geen informatie beschikbaar. De invulling van het gemeentelijk re-integratiebeleid
is een verantwoordelijkheid van het college van B&W. Het college legt verantwoording
af aan de gemeenteraad.