Vragen van het lid Recourt (PvdA) aan de minister van Veiligheid en Justitie over het afnemen van crimineel vermogen (ingezonden 9 mei 2012).

Antwoord van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 16 juli 2012). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2011–2012, nr. 2689.

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het interview met de plaatsvervangend directeur van de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) in het Themanummer van Opportuun: Afpakken?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Is het waar dat expertise verdeeld is over verschillende diensten? Waarom is dat nog het geval, anders dan vanwege het feit dat dat historisch zo gegroeid is?

Antwoord 2

De bij het afpakken betrokken diensten hebben deels vergelijkbare en deels verschillende expertise in huis. Dit is een logisch gevolg van het gegeven dat iedere dienst opereert binnen zijn eigen wettelijke en bestuurlijke kader en bevoegdheden, met onderlinge overeenkomsten en verschillen. Het is efficiënt en effectief als de veel voorkomende en relatief eenvoudige zaken door iedere bevoegde dienst zelfstandig worden uitgevoerd, en dat samenwerking wordt gezocht voor de grotere en/of meer ingewikkelde zaken.

Vraag 3, 4

Deelt u de zorg van de geïnterviewde dat de wil om samen te werken nog te veel wordt gedwarsboomd door het behalen van successen («on-the-targets» en «streepjes halen») voor de eigen organisatie en dat in de uitvoering/samenwerking nog niet altijd even soepel verloopt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is daarvoor uw oplossing?

Deelt u de mening van de geïnterviewde dat de verschillende structuren van de organisaties (de politie is een hiërarchische en de FIOD een platte organisatie) een belemmering voor een goede samenwerking zijn? Zo ja, hoe gaat u hier verbetering in brengen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3, 4

Bij het afpakken van illegaal geld hanteert het kabinet een integrale aanpak. Ik heb uw Kamer deze week een brief gestuurd waarin alle inspanningen en de bijbehorende resultaten worden beschreven die Rijksbreed in het kader van deze aanpak worden geleverd (kenmerk: 5723074/12). Natuurlijk moeten daarbij soms drempels worden geslecht, zoals verschillen in organisatiestructuren en -culturen. De betrokken diensten zijn hier goed mee bezig. Zoals beschreven in voornoemde brief zal in de komende periode de rijksbrede aanpak van illegaal geld verder worden ontwikkeld, onder andere door het versterken van informatie-uitwisseling, het vergroten van de pakkans (Handhavingsplan SZW, aanpak PGB-fraude), uitvoering van het ketenprogramma Afpakken en versterking van het wettelijk instrumentarium voor de aanpak van financieel-economische criminaliteit. Langs deze lijnen zal de aanpak van illegaal geld met kracht worden voortgezet.

Vraag 5

Deelt u de mening dat het samenvoegen van alle experts in één landelijke ontnemingsdienst, waarin alleen het belang van het ontnemen wordt gediend, de effectiviteit van het ontnemen kan verhogen? Zo ja, hoe gaat u dit bewerkstelligen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord

Ik deel die mening niet. Het afdoen van alle ontnemingszaken vanuit één landelijke dienst is niet bepalend voor het succes van het afpakken. Cruciaal voor een succesvolle aanpak is ten eerste dat aandacht voor afpakken in de standaard-werkprocessen is ingebed, zodat in iedere zaak al vanaf een vroeg stadium wordt bezien of afpakken een optie is. Ten tweede moeten diensten elkaar weten te vinden om in concrete zaken de afweging te maken met welk instrumentarium (strafrechtelijk, fiscaal of bestuursrechtelijk) het financieel gewin het meest efficiënt en effectief kan worden afgepakt. En ten derde moet in een zo vroeg mogelijk stadium beslag worden gelegd. De maatregelen die dit kabinet heeft genomen in de vorm van het versterken van het financieel rechercheren en het ketenprogramma afpakken zijn erop gericht dat deze succesfactoren optimaal worden ingezet in zaken waarbij opsporingsdiensten en het Openbaar Ministerie betrokken zijn.


X Noot
1

Opportuun, mei 2012.

Naar boven