Vragen van de leden Haverkamp en Biskop (beiden CDA) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de spoorverbinding Roosendaal–Antwerpen (ingezonden 5 juli 2011).

Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 21 september 2011).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het positieve antwoord van het Comité van Ministers van de BeNeLux op de aanbeveling betreffende de spoorverbinding Roosendaal–Antwerpen op de vragen van het BeNeLux-parlement om op zo kort mogelijke termijn, doch minstens vóór het beëindigen van de Beneluxlijn, te komen tot afspraken die een spoorverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen bestendigen, waarbij tweemaal per uur gereisd kan worden?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Welke stappen zult u naar aanleiding van deze uitspraak van het Comité van Ministers nemen?

Antwoord 2

Ik heb mij ingezet en ik zal mij blijven inzetten voor een verbetering van de verbinding Antwerpen – Roosendaal via het conventionele spoor ter vervanging van de Beneluxtrein. Daarom ben ik in overleg met mijn Belgische collega Vervotte, NMBS en NS om op zo kort mogelijke termijn een verbeterde verbinding te bestendigen, liefst met een frequentie van tweemaal per uur.

Vraag 3

Wat is de stand van zaken betreffende uitvoering van de motie Mastwijk c.s.2 die een snelle verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal beoogde?

Antwoord 3

Zoals mijn ambtsvoorganger ook heeft aangegeven toen de motie werd ingediend, ligt de sleutel hiervoor niet alleen bij NS, maar ook bij de Belgische vervoerder NMBS. Ook indien NS zelfstandig een snelle treindienst zou willen uitvoeren tussen Roosendaal en Antwerpen, dan is er nog steeds medewerking nodig van een Belgische vervoerder. Ik ben nog in gesprek met de vervoerders om te komen tot een zo goed mogelijke verbinding tussen Zuid-Nederland en België.

Vraag 4

Bent u bekend met het feit dat een eersteklas-retour Luxemburg in Essen 68 euro kost en in Roosendaal 116 euro? (websites NMBS en BS, 27 juni) Wat vindt u ervan dat de 5 kilometer tussen Roosendaal en Essen op een reis naar Luxemburg zodoende bijna 50 euro kost?

Antwoord 4

Wanneer actietarieven buiten beschouwing worden gelaten, kost een eersteklas-retour Roosendaal–Luxemburg € 116,00 en een eersteklas-retour Essen–Luxemburg € 108,80. Door een afspraak tussen de Luxemburgse vervoerder CFL en Belgische vervoerder NMBS, verkopen deze vervoerders zogenaamde «Escapade»-tickets. Via de «Escapade»-aanbieding kan een eersteklas retourticket gekocht worden tussen ieder station in België en ieder station in Groothertogdom Luxemburg voor slechts € 68,00. Hierdoor is het inderdaad mogelijk om voor 50 euro goedkoper te reizen naar Luxemburg vanuit Essen dan vanuit Roosendaal.

Ik laat het opstellen van scherpe aanbiedingen op treintickets over aan de vervoerders. Overigens hebben NS Hispeed en NMBS ook een vergelijkbaar ticket, waarmee gedurende de zomervakantie voor slechts € 14,50 vanaf ieder station in Nederland naar ieder station in België gereisd kan worden.

Vraag 5

Wanneer zal het ter plaatse nog bestaande grenstarief verdwijnen? Wanneer komt er een NMBS kaartjesautomaat in Roosendaal, om Belgische kaartjes te kunnen kopen in plaats van Nederlandse dure grenskaartjes?

Antwoord 5

Voor een goed begrip is het wellicht duidelijker om te spreken van een internationaal tarief dan van een grenstarief. Er wordt immers niet een toeslag op ticketkaartjes geheven zodra een trein een grens overgaat, maar de ticketprijs per kilometer verandert in een internationaal afgesproken tarief, het zogenaamde SCIC-NRT (Special Conditions of International Carriage for Non-integrated-Reservation Tickets)-tarief.

NMBS onderzoekt mogelijkheden om Roosendaal in tarifair opzicht toe te voegen aan het Belgische spoorwegnet, waardoor het nationale Belgische tarief van toepassing zal worden op reizen tussen België en Roosendaal. NMBS stelt hierbij wel als voorwaarde dat ze gecompenseerd wordt door een derde partij voor de lagere inkomsten door toepassing van het binnenlandse tarief op Roosendaal.


X Noot
1

http://benelux-parlement.eu/ HYPERLINK «http://benelux-parlement.eu/"benelux-parlement.eu/, document doc. 817/2

X Noot
2

Kamerstuk 32 351, nr. 2.

Naar boven