Vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van Infrastructuur en Milieu
over de voortgang van de MIRT-verkenning Haaglanden (ingezonden 4 mei 2012).
Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 16 mei 2012).
Vraag 1
Bent u nog voornemens, ondanks uw demissionaire status, een concept-rijksstructuurvisie
ter inzage te leggen voor het project A4 passage en Poorten & Inprikkers in het kader
van de MIRT-verkenning Haaglanden ter vaststelling van de bestuurlijke voorkeur voor
een maatregelenpakket (kosten € 576 mln), zoals in bestuurlijk overleg op 7 december
2011 met het stadsgewest Haaglanden is overeengekomen?
Antwoord 1
Ja. Alle onderzoeken zijn definitief afgerond en besluitvorming door het Stadsgewest
Haaglanden heeft plaatsgevonden.
Vraag 2
Klopt het dat voor veel van de maatregelen in dit pakket de rapportages over de vervoerprognoses
en milieueffecten in maart van dit jaar nog niet verstrekt waren aan de betrokken
gemeenten, zodat zij geen inzicht hebben in de toename van verkeersbewegingen op rijkswegen,
lokale wegen en de resulterende effecten voor geluid, luchtkwaliteit en ruimtelijke
inpassing?
Antwoord 2
Bij het uitwerken van de maatregelen en de effecten zijn de betrokken gemeenten al
in een vroeg stadium betrokken. Vanaf begin 2011 toen de kansrijke alternatieven en
de effecten inzichtelijk waren, zijn de gemeenten (ambtelijk en bestuurlijk) direct
betrokken bij het ontwerpproces en de voorlopige resultaten uit de studies. Ook gemeenteraden
zij tussentijds geïnformeerd over voorlopige resultaten via openbare en (op eigen
verzoek) besloten raadsbijeenkomsten. Ter onderbouwing van de bestuurlijke afspraken
van 7 december 2012 is een Resultatennota beschikbaar gesteld met de belangrijkste
resultaten en argumenten. Voor het Plan-MER is begin 2012 een vrijwillig tussentijds
advies gevraagd aan de Commissie voor de m.e.r.. Met het openbaar advies van de Commissie
is het plan-MER afgerond, waardoor eerdere conceptversies tot nog toe niet actief
verspreid zijn.
Met het publiceren van de ontwerp-rijksstructuurvisie en de plan-MER zijn alle onderzoeksresultaten
definitief en vastgelegd in de openbare documenten zodat iedereen gedurende 6 weken
kennis kan nemen van de inhoud en zijn zienswijze kenbaar kan maken. Na deze procedure
wordt de rijksstructuurvisie pas definitief vastgesteld.
Vraag 3
Waarom onthoudt u, alhoewel er op basis van de verplichting in de MIRT Spelregels
afspraken zijn om tijdens een verkenning te communiceren met relevante omgevingspartijen,
de betrokken gemeenten belangrijke kennis, nu zij geen kennis hebben kunnen nemen
van deze rapportages?
Antwoord 3
Vanaf de start van de MIRT verkenning Haaglanden in 2008 zijn bestuurders, bedrijven,
belangenbehartigers en bewoners intensief betrokken in de verschillende stappen van
de verkenning, in lijn met Sneller & Beter.
Hiermee is invulling gegeven aan richtlijnen uit het MIRT Spelregelkader.
Vraag 4
Bent u, om de indruk weg te nemen dat «sneller en beter» gebruikt kan worden om relevante
omgevingspartijen nauwelijks tijd te gunnen voor oordeelsvorming, bereid de gemeenteraden,
conform het voorbeeld van de MIRT-verkenning Rotterdam Vooruit (zie de Handreiking
MIRT-verkenning p. 28), meer tijd te gunnen een standpunt in te nemen over nut, noodzaak
en wenselijkheid van het maatregelenpakket?
Antwoord 4
De gemeenten zijn reeds betrokken via besluitvorming in het Algemeen Bestuur en Dagelijks
Bestuur door het Stadsgewest Haaglanden, zoals is afgesproken in de bestuurlijke voorkeur
van 7 december 2011.
Vraag 5
Bent u bereid, mochten een of meerdere maatregelen op lokaal niveau belangrijke negatieve
effecten hebben, deze maatregelen te heroverwegen en/of aanvullend budget ter beschikking
te stellen om deze effecten te mitigeren of te compenseren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
In de huidige kostenraming van het maatregelenpakket wordt rekening gehouden met compenserende
en mitigerende maatregelen, indien bij de uitwerking van het voorkeursalternatief
negatieve effecten worden geconstateerd voor natuur en milieu. In de planuitwerking
wordt onderzocht op welke wijze mogelijke negatieve effecten te mitigeren of te compenseren
zijn.
Vraag 6
Kunt u toezeggen dat de betrokken gemeenten direct deel kunnen nemen aan de besluitvorming
over de MIRT-verkenning Haaglanden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Een van de opdrachtgevers van de MIRT Verkenning Haaglanden is het Stadsgewest Haaglanden.
Via dit lokaal verlengd bestuur zijn betrokken gemeenten vertegenwoordigd. Besluitvorming
over de bestuurlijk voorkeur van de MIRT-verkenning heeft, conform de regionale spelregels
en afspraken, via het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden plaatsgevonden.
Bij verder besluiten over de verschillende onderdelen van de MIRT Verkenning Haaglanden
zal indien dat relevant is specifieke gemeenten worden betrokken.