Vragen van het lid Braakhuis (GroenLinks) aan de minister van Financiën over het bericht  «Verzekeraar ASR blokkeert claims woekerpolis» (ingezonden 26 maart 2012).

Antwoord van minister De Jager (Financiën) (ontvangen 20 april 2012).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Verzekeraar ASR blokkeert claims woekerpolis»?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2 en 3

Wat vindt u ervan dat ASR toch aan haar polishouders blijkt te vragen, en hen daarvoor laat tekenen, dat zij afstand doen van hun recht om te procederen in verband met compensatieregelingen naar aanleiding van de woekerpolisaffaire?

Zijn de acties van ASR, zoals beschreven in het bericht, toegestaan? Bent u bereid deze zaak aan te pakken?

Antwoord 2 en 3

ASR heeft inmiddels aangegeven dat zij zich niet herkent in de bedoelde berichtgeving. ASR heeft verklaard geen kwijting meer te vragen aan klanten. Het betreft hierbij elke vorm van kwijting tegen elk onderdeel van een beleggingsverzekering. Als in het verleden wel kwijting is gevraagd en de klant een verklaring heeft ondertekend, zal ASR hier geen beroep op doen. 2 Klanten van ASR hebben daardoor altijd nog het recht om te procederen.

Vraag 4 t/m 8

Kunt u verzekeren dat polishouders, die een vrijwaringsverklaring hebben getekend en aanspraak hebben gemaakt op compensatieregelingen, het recht behouden om naar de rechter te stappen om alsnog over de beleggingsverzekering te procederen, bijvoorbeeld met een beroep op «dwaling»?

Bent u bereid te onderzoeken of er meer verzekeraars op deze wijze proberen om klanten te laten afzien van hun recht om te procederen en te laten tekenen voor het recht op een passende compensatieregeling?

Bent u bereid om met ASR en andere verzekeraars het gesprek aan te gaan, om hen openbaar te laten verklaren dat klanten in geen geval afstand doen van hun recht om te procederen?

Kunt u met de verzekeraars een toezegging overeenkomen, dat de bepalingen uit de vrijwaringsverklaringen die nu al zijn getekend niet bij eventuele rechtszaken over de beleggingsverzekeringen zullen worden ingezet door de verzekeraars?

Deelt u de mening dat de situatie in de verzekeringsbranche kwetsbaar is en dat, hoewel klanten hun recht moeten kunnen halen, het niet de intentie is om verzekeraars daardoor failliet te laten gaan? Deelt u voorts de mening dat de branche niet overeind mag worden gehouden over de rug van de polishouders en ten koste van hun rechten? Wat gaat u doen om – in aanvulling op het beschermen van de rechten van de polishouders – de woekerpolisaffaire tot een eind te brengen en de verzekeringsmarkt weer tot rust te brengen?

Antwoord 4 t/m 8

In november 2011 is uw Kamer geïnformeerd over de problematiek met betrekking tot beleggingsverzekeringen.3 Daarbij is aangegeven dat sprake is van privaatrechtelijke geschillen tussen verzekeraars en hun klanten. Hoewel de overheid geen partij is en er geen middelen zijn om in bestaande contracten in te grijpen, is het van groot belang dat ook in dit dossier de klant centraal staat. Daarom is het flankerend beleid van de zes grote verzekeraars in kaart gebracht en is een «best of class» opgesteld die erop gericht is om de positie van de klant toekomstgericht te verbeteren. Verzekeraars hebben toegezegd uiterlijk in 2012 het gehele flankerend beleid toe te passen. Onderdeel van de «best of class», zoals die in die brief aan de Kamer is voorgelegd, is dat de verzekeraar geen kwijting vraagt van de klant. De zes grote verzekeraars hebben aangegeven (in de bijlage bij de brief) dat zij zich hieraan zullen houden. Klanten met een beleggingsverzekering kunnen daardoor nog procederen tegen het geheel van hun product. Zoals hierboven toegelicht heeft ASR al toegezegd zich ook niet te zullen beroepen op in het verleden getekende kwijting. Of verzekeraars de gemaakte afspraken daadwerkelijk naleven wordt gemonitord. Uw Kamer heeft verzocht voor het zomerreces de eerste resultaten van deze monitoring te mogen ontvangen. In deze monitoring zal worden ingegaan op alle onderdelen van de «best of class», ook kwijting zal expliciet aan de orde komen. Hoe verzekeraars omgaan met in het verleden verleende kwijting wordt expliciet onderdeel van de monitoring. Wanneer uit de monitoring blijkt dat klanten de gang naar de rechter wordt afgesloten, ben ik uiteraard bereid om het overleg met desbetreffende verzekeraars aan te gaan met het streven hen te bewegen hun beleid te wijzigen.


X Noot
1

Nu.nl, 23 maart 2012.

X Noot
2

https://compensatie.asr.nl/vragen/ , zie de vragen «berichtgeving nu.nl niet juist» en «kan ik nog bezwaar maken als ik finale kwijting heb ondertekend».

X Noot
3

Kamerstukken II 2011/12, 29 507, nr. 106.

Naar boven