Vragen van de leden Van der Werf en Holtackers (beiden CDA) aan de staatssecretaris
van Infrastructuur en Milieu over het terugsturen van afval door Indonesië (ingezonden
22 maart 2012).
Antwoord van staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 18 april
2012).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Indonesië stuurt giftig afval terug» van 16 maart jongstleden1 en het artikel «The Story of the Hazardous and Toxic Waste in Indonesia» van 6 maart
jongstleden?2
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met deze artikelen.
Vraag 2
Kunt u beschrijven wat de inhoud en oorsprong van het afval in de containers is volgens
de verleende vergunningen en EVOA-kennisgevingen?3 Kunt u bevestigen dat de inhoud van de containers niet overeenstemt met deze documentatie?
Zo ja, kunt u (indicatief) aangeven hoe groot de vastgestelde afwijkingen zijn?
Antwoord 2
De inhoud van de 24 containers uit Nederland is nog niet door de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) beoordeeld. De containers bevatten volgens de bijgevoegde documenten
metaalschroot. Omdat dit een afvalstof is die in de EVOA is ingedeeld als groene-lijst-afvalstof
en bestemd is voor nuttige toepassing, mag deze afvalstof, conform de EVOA, zonder
beschikking, maar met zogenoemde bijlage VII documenten naar Indonesië verscheept
worden. De opdrachtgever van dit transport hoefde dus geen vergunning aan te vragen
en evenmin een kennisgevingsprocedure te doorlopen.
De inhoud van de containers wordt bij terugkomst in Nederland beoordeeld.
Vraag 3
Is het waar dat in het afval giftige stoffen zoals arseen, zink, lood, chroom, zwavelzuur,
asfalt en elektronicaschroot zijn aangetroffen? Kunt u aangeven wat de witte vloeistof
is die uit de containers stroomde?
Antwoord 3
De autoriteiten in Indonesië geven aan dat zij deze stoffen hebben aangetroffen. Bij
terugkomst in Nederland zal de ILT de inhoud van de containers beoordelen en laten
onderzoeken. Pas dan is uw vraag meer in detail te beantwoorden.
Vraag 4
Welk aandeel van het afval komt uit Nederland? Kunt u bekendmaken welke bedrijven
voor de uitvoer van deze containers met afval verantwoordelijk zijn?
Antwoord 4
Het is niet duidelijk welk aandeel van het afval uit Nederland komt. Uit de contacten
met de Indonesische autoriteiten blijkt dat het om 24 containers uit Nederland gaat.
Afhankelijk van de in antwoord 3 genoemde inspectie van de ILT, wordt bepaald of tegen
de verantwoordelijke bedrijven maatregelen zullen worden genomen.
Vraag 5
Kunt u beschrijven welke rol en verantwoordelijkheid uw ministerie en AgentschapNL
in deze kwestie hebben?
Antwoord 5
De Minister van Infrastructuur en Milieu is het bevoegd gezag voor EVOA in Nederland.
Agentschap NL is gemandateerd om namens de minister de EVOA uit te voeren.
Terughaalverzoeken moeten formeel door de buitenlandse bevoegde autoriteit aan Agentschap
NL worden gericht.
De ILT is verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving van de EVOA.
Nadat Nederland vanuit Indonesië geïnformeerd is over dit transport, heeft de ILT
de opdrachtgever en het bedrijf waar de afvalstoffen waren beladen, benaderd voor
aanvullende informatie en de opdrachtgever gemaand om het transport retour te nemen.
Agentschap NL heeft geen rol gehad bij de verzending van deze containers. Agentschap
NL heeft nu contact met de opdrachtgever en de Indonesische autoriteit over de kennisgeving
voor het retourtransport.
Vraag 6
Kunt u aangeven wat er met de 113 containers gaat gebeuren? Hoe wordt deze zaak afgehandeld?
Maakt verscherpt toezicht op de bedrijven die het afval hebben verscheept, onderdeel
uit van uw aanpak?
Antwoord 6
De 24 containers uit Nederland komen terug naar Nederland.
De overige 89 containers komen uit Engeland en gaan daarheen.
Zie verder het antwoord op vraag 4.
Vraag 7
Is het waar dat dit slechts een topje van de ijsberg is en dat de Indonesische regering
nog een paar duizend andere containers heeft geïnspecteerd of gaat inspecteren, waarvan
verwacht wordt dat deze giftig afval bevatten? Is bekend waar deze containers vandaan
komen en of hier ook nog meer Nederlands afval in zit?
Antwoord 7
Uit het artikel blijkt dat de douane in Indonesië op basis van vermoedens een paar
duizend containers heeft vastgezet.
Er zijn geen signalen dat hier meer containers uit Nederland tussen zitten.
X Noot
3 EVOA: Europese voorschriften voor het vervoer van afval.