Vragen van het lid Hazekamp (PvdD) aan de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de minister van Veiligheid en Justitie en de over de bevalling van een koe op Schiphol (ingezonden 13 februari 2012).

Nader antwoord van staatssecretaris Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) (ontvangen 4 april 2012).

Vraag 1

Kent u het bericht «Kalf overleden na «bevalling» met heftruck»?1

Vraag 2

Was hier sprake van een vroeggeboorte? Zo ja, waardoor is deze vroeggeboorte veroorzaakt? Hoe lang was de koe drachtig?

Vraag 3

Hoeveel dagen mag een rund drachtig zijn om nog per vliegtuig getransporteerd te mogen worden? Welke sanctie staat op overtreding van de voorschriften terzake?

Vraag 4

Deelt u de mening dat het onverantwoord is om drachtige runderen te exporteren, terwijl in vrijwel heel Noordwest-Europa runderen besmet zijn met het Schmallenbergvirus? Zo nee, waarop baseert u dit? Zo ja, bent u bereid om met onmiddellijke ingang een exportverbod af te kondigen voor transport van drachtige runderen, schapen en geiten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn en wijze?

Vraag 5

Hoe vaak komt het voor dat dieren tijdens een internationaal transport van of via Nederland bevallen? Wat er met eventuele nakomelingen gebeurt?

Vraag 6

Hoeveel dieren zijn in de afgelopen drie jaren in beslag genomen op Nederlandse luchthavens in gevallen waarin niet aan de transportrichtlijnen werd voldaan? Kunt u specificeren naar diersoort? Zo nee, waarom niet?

Vraag 7

Is bekend wat er met deze koe is gebeurd nadat ze door een dierenarts was behandeld?

Vraag 8

Is het waar dat dit dier uit Duitsland afkomstig was en via Schiphol naar Qatar vervoerd zou worden? Werd er aan alle wettelijke voorwaarden met betrekking tot dierenwelzijn en het transport van dieren voldaan? Zo nee, waarom niet?

Vraag 9

Is het waar dat het dier deel uitmaakte van een zending fokvaarzen? Wat is er met de andere dieren gebeurd? Zijn deze dieren nog gecontroleerd door een dierenarts voorafgaand aan het transport? Zijn ze op transport gegaan?

Vraag 10

Voldeed de transporteur aan de voorwaarden? Zo ja, waarom was er geen dierenarts ter plaatse en waarom was er geen gekwalificeerde begeleiding?

Vraag 11

Is bij het onderhavige transport op Schiphol gecontroleerd of aan alle voorwaarden voor diertransport en dierenwelzijn is voldaan? Zo ja op welke wijze en waarom is niet opgemerkt dat het dier hoogdrachtig was? Zo nee, waarom niet?

Vraag 12

Hoeveel fok- en slachtdieren zijn er de afgelopen tien jaar vanuit of via Nederland geëxporteerd worden? Kunt u specifiek zijn in de beantwoording: welke soort, welk doel, welke aantallen, land van herkomst, land van bestemming, via weg, water of lucht?

Vraag 13

Is de handhaving en controle op de Transportverordening naar uw oordeel voldoende om het dierenwelzijn te waarborgen? Zo ja, waar baseert u dat op? Zo nee, welke maatregelen wilt u treffen om dit te verbeteren?

Vraag 14

Hoeveel controles heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) het afgelopen jaar uitgevoerd bij internationale diertransporten? Hoeveel overtredingen zijn hierbij geconstateerd? Welke overtredingen waren dat en welke straffen zijn hiervoor opgelegd? Hoeveel procent van de transporten wordt gecontroleerd? Kunt u uw antwoord specificeren naar diersoort?

Vraag 15

Heeft het exportbedrijf of de eigenaar van deze runderen vaker dieren via Schiphol geexporteerd? Zo ja, zijn bij zendingen van deze afzender al eerder overtredingen geconstateerd? Zo ja, welke maatregelen zijn tegen dit bedrijf genomen en welke boetes zijn opgelegd?

Vraag 16

Kunt u de Kamer informeren over de resultaten van het onderzoek dat de NVWA heeft ingesteld naar dit voorval zodra deze bekend zijn?

Nader antwoord

Op 8 maart 2012 heb ik u de antwoorden gestuurd op de vragen van het lid Hazekamp (Partij voor de Dieren) over de bevalling van een koe op Schiphol (2012Z02649, zie ook Aanhangsel der Handelingen, 2011–2012, nr. 1788). Vraag 16 ging over het onderzoek van de NVWA naar dit voorval. Inmiddels is dit onderzoek afgerond en kan ik u berichten over de resultaten.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft onder leiding van het Functioneel Parket Amsterdam de personen die vermoedelijk verantwoordelijk zijn voor de bevalling van een kalfje met behulp van een heftruck op Schiphol proces-verbaal gegeven. De betreffende personen hebben de EU-Transportverordening en de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren overtreden.

In totaal zijn 16 verdachten/ondernemingen proces-verbaal aangezegd.

Het Functioneel Parket zal besluiten hoe de zaak verder wordt afgedaan.

Op 7 februari 2012 stond een drachtige vaars op een exportpallet te wachten tot zij ingeladen kon worden in een vliegtuig op Schiphol. Het personeel zag dat er pootjes van een ongeboren kalf uit de koe staken en besloot het dier met de bevalling te «helpen» door het kalf met een heftruck uit de kalfkoe te trekken. Hierbij is het kalfje vanaf de schouder een poot afgetrokken. Het kalfje kwam dood ter wereld. Een aantal dagen later is ook de kalfkoe gestorven. Het personeel had op geen enkel moment een dierenarts ingeroepen. De kalfkoe maakte deel uit van een transport van in totaal 165 drachtige runderen naar de Verenigde Arabische Emiraten.

Uit de gehouden sectie van het kalf bij de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht bleek dat de kalfkoe 259 dagen drachtig was en dus niet vervoerd had mogen worden. De grens ligt bij 250 dagen bij transport door de lucht. Ook hiervoor zijn de verantwoordelijke personen/ondernemingen proces-verbaal aangezegd.

Naar boven