Vragen van de leden Van der Staaij (SGP), Kortenoeven (PVV), Timmermans (PvdA), Pechtold
(D66), Ormel (CDA) en Voordewind (ChristenUnie) aan de minister van Buitenlandse Zaken
over de Chinese deportaties van Noord-Koreaanse vluchtelingen naar hun vaderland (ingezonden
2 maart 2012).
Antwoord van minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 29 maart 2012).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat China consequent doorgaat met het deporteren
van Noord-Koreaanse vluchtelingen naar hun vaderland?1
Vraag 2
Is de inschatting juist dat jaarlijks zo’n 5000 Noord-Koreanen door China worden teruggestuurd
naar hun land? Is er enig zicht op wat hen staat te wachten bij terugkeer in Noord-Korea?
Antwoord 2
Berichten in internationale media over grote aantallen Noord-Koreanen die jaarlijks
door China zouden worden teruggezonden, worden door UNHCR niet geverifieerd omdat
UNHCR geen toegang heeft tot Noord-Korea en het grensgebied met China.
Noord-Korea heeft illegale grensoversteek opgenomen in de strafwet. Hierbij wordt
onderscheid gemaakt tussen «illegaal de grens oversteken», waarop twee jaar werk-
of heropvoedingskamp als straf staat, en «de grens oversteken om de republiek omver
te werpen», waarop een straf staat van vijf tot tien jaar detentie in een werk- of
heropvoedingskamp.
Vraag 3
Op welke wijze heeft u zich in de afgelopen periode ingespannen – mede in internationaal
verband – om deze Chinese deportaties bij de Chinese autoriteiten aan te kaarten?
Welke resultaten heeft dit opgeleverd?
Antwoord 3
De Nederlandse regering is bezorgd over het lot van Noord-Koreanen die door China
worden teruggestuurd. Deze zorgen worden in de (beperkte) contacten tussen Nederland
en Noord-Korea gemeld, zoals tijdens bezoeken van de Nederlandse ambassadeur te Seoul
aan Noord-Korea. Zowel Nederland als de EU heeft China eerder aangesproken op het
principe van non-refoulementen toegang van UNHCR bepleit.
De problematiek wordt door Chinese autoriteiten ontkend. Zie ook antwoord op vraag
4.
Vraag 4
Is China gevoelig voor internationale druk hieromtrent? Hoe kan deze druk verder door
u en de internationale gemeenschap worden opgebouwd?
Antwoord 4
China beschouwt deze Noord-Koreanen niet als vluchtelingen in de zin van het Verdrag
betreffende de status van vluchtelingen uit 1951 (Vluchtelingenverdrag) en het bijbehorende
Protocol uit 1967, maar als illegale, economische migranten. Hierdoor voelt China
zich niet gebonden aan de bepalingen van het Vluchtelingenverdrag. China ziet dit
als een bilaterale aangelegenheid.
Vraag 5
Is het bericht juist dat Zuid-Korea de kwestie onlangs heeft aangekaart bij de VN-Raad
voor de Mensenrechten? Kunt u deze stap nader toelichten? Wat zouden hiervan de gevolgen
kunnen zijn?
Antwoord 5
Zuid-Korea heeft op 27 februari jl. tijdens het High Level Segment van de 19e zitting van de Mensenrechtenraad opgeroepen vluchtelingen uit Noord-Korea bij te
staan. De Zuid-Koreaanse oproep leidde tot de tegenwerping van Noord-Korea en China
dat het hier slechts ging om het irregulier oversteken van de grens vanwege economische
motieven.
Ik verwacht niet dat het huidige Noord-Koreaanse of Chinese beleid door deze oproep
significant zal wijzigen (zie antwoord vraag 4).
Vraag 6
Bent u bereid om Zuid-Korea zoveel mogelijk bij te vallen in deze actie en wilt u
tevens op Europees niveau bij uw collega's in de Raad Buitenlandse Zaken bepleiten
dat ook zij zich serieus inzetten voor deze zaak? Op welke wijze en op welke termijn
kunt u dit doen?
Antwoord 6
Nederland en de EU vragen aandacht voor de situatie van Noord-Koreaanse vluchtelingen,
zoals bij de mensenrechtenconsultaties EU-China en tijdens het bezoek van de mensenrechtenambassadeur
aan China.
Vraag 7
In hoeverre is er gevolg gegeven aan de Motie Voordewind c.s. (31 200 V, nr. 134) waarin er wordt aangedrongen op arbitrage tussen China en het UNHCR om deze kwestie
definitief op te lossen? Bent u bereid hier bij herhaling op aan te dringen?
Antwoord 7
In een brief aan de Tweede Kamer van 1 juli 2008 (31 200 V) en in een brief aan de Tweede Kamer van 6 november 2008 (31 700 V) staat aangegeven op welke wijze er wordt aangedrongen op arbitrage tussen China
en het UNHCR. UNHCR heeft aangegeven dat arbitrage niet de weg is die de UNHCR zou
willen volgen. Een beroep doen op de arbitrageclausule zou de kwestie politiseren
en daarmee zou de relatie met China onder druk komen te staan.
X Noot
1Reformatorisch Dagblad, 1-3-2012.