Vragen van het lid Bashir (SP) aan de ministers van Infrastructuur en Milieu en van Veiligheid en Justitie over heling van gestolen koper van ProRail (ingezonden 27 januari 2012).

Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu), mede namens de minister van Veiligheid en Justitie (ontvangen 13 maart 2012).

Vraag 1

Bent u ook ontzettend geschrokken van de berichtgeving over hoe gemakkelijk het lijkt te zijn om gestolen koper van bijvoorbeeld ProRail door te verkopen?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Welke maatregelen gaat u nemen om heling van koper van Prorail keihard aan te pakken?

Antwoord 2

Koperdiefstal is een groot probleem waar ProRail serieuze schade van ondervindt. Om die reden heeft het ministerie van Veiligheid en Justitie in juni 2011 het Convenant Actie Koperslag gesloten met ProRail, het Openbaar Ministerie, de Raad van Korpschefs en de Metaal Recycling Federatie om koperdiefstal en heling beter aan te pakken. In het kader van de uitvoering van het convenant is een actiegroep Koperslag opgericht om de tien actiepunten gezamenlijk op te pakken. Tot de maatregelen behoren onder meer: het vergroten van de pakkans van koperdieven en de invoering en handhaving van een registratie- en legitimatieplicht ter voorkoming van heling.

Vraag 3

Is het mogelijk om de in de uit de uitzending van PowNews genoemde ijzerhandelaren aan te pakken of op zijn minst uit te laten nodigen voor een gesprek op een politiebureau? Bent u ook bereid om dit te doen?

Antwoord 3

Er is contact opgenomen met PowNews om te achterhalen welke bedrijven het betreft. PowNews heeft toen aangegeven die gegevens niet te willen verstrekken met een beroep op de bescherming van journalistieke bronnen.

Vraag 4

Welke maatregelen zijn er al genomen om de (spoor-)hinder door de koperdiefstal te verminderen? Welke extra maatregelen gaat u nemen om deze hinder te voorkomen?

Antwoord 4

Door ProRail zijn inmiddels de volgende acties genomen:

  • Intensief patrouilleren (BOA’s), inzet particuliere (honden)bewaking, het plaatsen van hekken en aanbrengen van mobiele camera’s, het vergroten van de alertheid van medewerkers ProRail en aannemers en omwonenden door o.a. bewonersbrieven en samenwerking met Meld Misdaad Anoniem.

  • Het vervangen van koper (waar dat kan) door aluminium of andere legeringen van metalen. Deze metalen brengen voor dieven vrijwel niets op en dat maakt stelen van koper rond het spoor onaantrekkelijk.

  • Het op kritische plaatsen aanbrengen van zogenaamde kabelklemmen.

  • Het verhogen van de inspectie frequentie.

  • Het uitbreiden van het programma om het ProRail- koper te «watermerken» met synthetische DNA. Uit de gestarte pilot is inmiddels gebleken dat dit watermerken een succesvol preventief middel is. Op de trajecten waar nu gemarkeerd koper ligt, daalt de diefstal.

Extra maatregelen die door ProRail getroffen zullen worden, zijn de volgende:

  • Om betreding van spoor te bemoeilijken gaat ProRail op een tweetal plekken zogenaamde «struikelmatten» aanleggen en beproeven. Deze speciale matten maken het vrijwel onmogelijk het terrein te betreden.

  • Voor de leden van de Metaal Recycling Federatie wordt een catalogus ontwikkeld zodat de koperhandelaren spoorse metalen beter kunnen herkennen. Doel hiervan is uiteraard dat de verkoop van gestolen spoorkoper hiermee wordt voorkomen.

  • Met de MRF en de spooraannemers zijn afspraken gemaakt dat legaal te verwerken koper afkomstig van bijvoorbeeld bouwprojecten alleen via metaalhandelaren voorzien van MRF keurmerk verwerkt mag worden. Tevens mag dit alleen afgerekend worden tegen girale kwijting. Dit om het proces van legaal te verwerken koper beter inzichtelijk te maken.

  • Het zoeken naar oplossingen waarbij kabels vervangen worden door andere technieken.

Ik verwijs u verder naar het antwoord op vraag 2.

Vraag 5

Hoe staat het op dit moment met de ontwikkeling van alternatieven voor het gebruik van koper? In hoeverre is het reëel dat ProRail in de nabije toekomst geen gebruik meer hoeft te maken van koper?

Antwoord 5

Daar waar mogelijk wordt koper standaard vervangen door andere metalen. Niet overal kunnen we koper vervangen. Ons spoorsysteem blijft afhankelijk van koper.

ProRail onderzoekt op dit moment of er een andere technische oplossing voorhanden is die het gebruik van kabels overbodig maakt.


X Noot
1

PowNews uitzending van maandag 23 januari 2012.

Naar boven