Vragen van de leden Van Gent (GroenLinks), Bosman (VVD), Van Bochove (CDA), Van Raak
(SP), Recourt (PvdA), Ortega-Martijn (ChristenUnie) en Hachchi (D66) aan de minister
van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de staatssecretaris van Financien
en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over ticketprijzen van
vliegreizen van en naar Nederland vanaf de Caribische eilanden (ingezonden 24 januari
2012).
Antwoord van staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu), mede namens de staatssecretaris
van Financiën en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen
22 februari 2012).
Vraag 1
Kunt u nader inzicht geven in de gemiddelde ticketprijzen van vliegreizen van en naar
Nederland vanaf de Caribische eilanden in het Koninkrijk?
Antwoord 1
Onder het nieuwe Luchtvaart protocol «Multilateral Protocol on the Liberalization
of Air Transport dat op 1 januari 2012 tussen de Koninkrijksdelen in werking is getreden
en dat de protocollen tussen Nederland en Aruba en dat tussen Nederland en de (voormalige)
Nederlandse Antillen vervangt, worden de tarieven tussen de Koninkrijksdelen door
de luchtvaartmaatschappijen zelf bepaald op basis van commerciële marktafwegingen.
Vraag 2
Kunt u verklaren waar de prijsverschillen op zijn gebaseerd terwijl de afstanden van
Amsterdam naar Curacao/Bonaire/Sint Maarten vergelijkbaar zijn?
Antwoord 2
Zoals in het antwoord onder vraag 1 als is aangegeven zijn het de luchtvaartmaatschappijen
zelf die de tarieven bepalen op basis van commerciële marktafwegingen. Het staat luchtvaartmaatschappijen
dus ook vrij om verschillende prijzen te hanteren op verschillende bestemmingen binnen
het Koninkrijk.
Vraag 3
Kunt u inzicht geven in de verschillende belastingen die worden geheven op vluchten
binnen het Koninkrijk? Kunt u daarbij een vergelijking opschrijven van de verschillen
van voor en na 10 oktober 2010 (staatkundige verhoudingen) bij de nationale en internationale
bestemmingen (waarbij de vluchten naar de landen Aruba, Curacao en Sint Maarten worden
aangemerkt als buitenlandse vlucht)?
Antwoord 3
Op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 wordt btw geheven over tickets voor
vliegreizen binnen Nederland. Over de vluchten van en naar Nederland, met inbegrip
van de vluchten van en naar andere delen van het Koninkrijk, wordt geen btw geheven.
Dit is een reeds lang bestaande situatie. Voor genoemde wet blijft ook na de staatkundige
veranderingen van 10 oktober 2010 gelden dat onder Nederland het in Europa gelegen
deel van het Koninkrijk wordt verstaan.
Op de BES eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba wordt een algemene bestedingsbelasting
(ABB) geheven. De ABB wordt echter niet geheven over het vliegverkeer tussen de BES
eilanden onderling, noch over het vliegverkeer tussen de BES eilanden en Nederland,
Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Wat betreft de op Curaçao geheven omzetbelasting geldt
dat er een vrijstelling is voor het vliegverkeer met andere delen van het koninkrijk.
Hetzelfde geldt voor de op Aruba en Sint Maarten geheven belasting over bedrijfsomzetten.
Concluderend zijn de tickets voor vliegreizen tussen de verschillende
onderdelen van het koninkrijk niet belast met enig soort van omzetbelasting.
Met betrekking tot de kerosine die wordt gebruikt voor het vliegverkeer tussen de
Caribische eilanden onderling en met Nederland geldt dat deze steeds buiten de accijnsheffing
blijft. Voor zover bij het vliegverkeer op benzine wordt gevlogen is na 10 oktober
2010 accijns verschuldigd wanneer die benzine wordt getankt op de BES eilanden. Dit
laatste is het gevolg van een omissie in de desbetreffende wetgeving. Het ligt in
de bedoeling zo snel mogelijk wettelijk alsnog een vrijstelling te regelen in overeenstemming
met de internationale regelgeving. Vooruitlopend daarop wordt goedgekeurd dat reeds
nu in overeenstemming met die regelgeving wordt gehandeld.
Daarnaast zijn er geen andere belastingen van toepassing op het vliegverkeer. Wel
wordt op de Caribische eilanden van vertrekkende passagiers een vertrekbelasting geheven
die varieert naar gelang de bestemming. Dit is echter een locale heffing.
Vraag 4
Deelt u de mening dat vluchten van Aruba, Curacao en Sint Maarten naar Bonaire, Sint
Eustatius en Saba (en vice versa) moeten worden aangemerkt als binnenlandse vluchten?
Antwoord 4
Nee. Ik beschouw dergelijke vluchten als vluchten binnen het Koninkrijk der Nederlanden.
Vraag 5
Bent u bereid om met de aanbieders van vluchten (KLM en anderen) in gesprek te gaan
over deze prijsverschillen, ook in het licht van de mogelijkheden die Frankrijk biedt
aan bijvoorbeeld studenten en senioren voor vluchten van en naar Frankrijk vanaf de
overzeese gebiedsdelen van Frankrijk?
Antwoord 5
Met de beantwoording van de vragen 1,2 en 4 heb ik aangegeven op welke wijze invulling
wordt gegeven aan de tariefstelling door luchtvaartmaatschappijen.
De verantwoordelijkheid ten aanzien van de tarieven door de luchtvaartautoriteiten
onder het bovengenoemd protocol beperkt zich tot ingrijpen in geval van extreem hoge
of lage tarieven.